Experter, se hit!

Corax

Trådstartare
Om man har en häst som blir tokig av nästan inget alls, hur lågt kan man då lägga honom?

Ska man bara låta förnuftet och ögonen råda?

I höstas fick han 10 kg hö (förvisso BRA hö)och nästan inget kraftfoder. Då låg han på ca 96 men var skogstokig med nerverna på utsidan.

Han är uppenbarligen väldigt lättfödd *doh* och har aldrig varit smal.

Så... hjälp? :smirk:
 
Sv: Experter, se hit!

Är du säker på att det är aten som är problemet? Om man måste svälta en häst för att de ska lugna ner sig så är det något annat som är fel.

Hur mycket väger hästen?
 
Sv: Experter, se hit!

Att din häst låg på 96 MJ säger inte så mycket om du inte skriver vad det är för häst och hur mycket han arbetar. Min pålle har ett behov på 81 MJ (hbl/arab korsning på ca 550 kg i lätt arbete). Han har också en tendens att "få nerverna på utsidan" men det brukar inte bero på att han får för mycket mat, snarare tvärtom han är lugnare när han står på en stor grovfodergiva...
 
Sv: Experter, se hit!

Vi hade en häst som blev mycket lugnare och trevligare när han fick MYCKET mera mat, och 4 ggr/dag istället för 2...

Ibland kan det vara hunger och frustration över att inte få tugga tillräckligt som gör hästen stressad och "het". Nu säger jag inte att det ÄR så i ditt fall, men det är viktigt att tänka på. :-)
 
Sv: Experter, se hit!

Håller med många av ovanstående inlägg, men ville tillägga att min häst blir nipprig om han får för mycket MJ och det spelar ingen roll om det kommer från grovfoder eller kraftfoder.

Han reagera helt enkelt på den totala mängden MJ i foderstaten.

mvh Jessica
 
Sv: Experter, se hit!

Jag tycker ju att 10 kg hö låter helt ok både ur tuggsynpunkt och näringssynpunkt. 96 MJ är kanske för mycket, särskillt om han även är lite rund. Vad har du för hö i år? Jag skulle våga gå ner till 85 MJ i alla fall och se vad som händer, han svälter knappast på det.
 
Sv: Experter, se hit!

Kanske går det byta lite hö mot halm!?!

1 kg halm är väl ung lika "bra" som 2 kg hö ur tuggsynpunkt. Dvs hästen äter ju inte halmen lika glupskt utan pillar snarare i sig den.

mvh Jessica
 
Sv: Experter, se hit!

Jag svarar alla i ett inlägg.

Han är ett halvblod på 165 cm. Väger ca 550-580. Tränas 1-2 timmar sex dagar/vecka. Hopp- och dressyr-lektion varje vecka. Då ca LA/LA-nivå.

Tror inte att det är Mg-brist för han fick BioMag under hela förra foderstaten...

Givorna är uppdelade 4 ggr/dag.
Har ju även provat att ha honom på MASSA mat, med katastrof som följd. För mycket mat=spänd och nervig häst.

I år har vi hösilage men värdena är inte ens i närheten av förra årets hö. :( Dessutom betalar jag 3.50 kr/kg (skamligt).
Så här är värdena i kg/foder;
TS 70%
Smb 35 g
Energi 7 Mj
K 1.9
P 1.2
Mg 0.7

Nu får han Hippo Basic, vetekli (kass mage), salt/kalk och Steel Joint. Betfor har jag alltid gett eftersom han ändå ska ha blöt mat. Men då endast en symbolisk mängd.
Men i år blir det väl lucern också.
Tyvärr är jag helt inkompetent på att räkna foderstater. :o :crazy:

Än så länge får han 3.5 kg silage som jag har svårt att få i honom trots 3 högivor/dag. Men så har de också mycket gräs kvar i hagarna.

Ja det blev lite långt , men jag tror att jag har fått med reflektioner över alla svar jag fått. ;)
 
Sv: Experter, se hit!

Jag skulle nog prova att lägga honom lägre, börja med 85-90, och se vad som händer. Går han ned i vikt så får man ju tänka om.

Jag tycker du ska räkna på en balanserad foderstat som det är lätt att bolla lite med uppåt och nedåt vad gäller MJ, för att se hur han reagerar.

mvh Jessica
 
Sv: Experter, se hit!

Börja med att fixa den dåliga magen, det lugnar de flesta hästar. Eftersom han har magsymptom samt tränas så mkt så har han förmodligen magsår/magkatara och då är det inet konstigt att han är tokig.
Börja med att ta bort betfor, byta hösilaget mot hö, blöta maten bara precis innan han ska ha den och låt den inte stå blöt. Ge honom mat ofta, var 4:de timme eller så, g ehonom en kur Protexin mot magen, träna honom med större förnuft och hitat störorsaker i hans omgivning.
 
Sv: Experter, se hit!

Som ett tillägg till Djurjourens inlägg så gav jag min knäppa pålle FiberPlex och det gav en enorm skillnad, hela vintern hoppade han boll ut till hagen och var allmänt odräglig. Efter en vecka med FiberPlex i fodret var han en ganska trevlig häst och nu efter 5 månader är han min myspojke igen.
 
Sv: Experter, se hit!

Tack för tipsen...
Men innan betet var han inte dålig i magen men tokig. Efter betet har hans mage sunkat ihop och då var han inte tokig (förräns jag började ge krafftfoder och stallade in). Jag har liksom alltid lyckats hålla hans mage i schack... tills nu. Kan han ha fått magkatarr el. dyl. över sommaren trots vila??
Och byta till hö kan jag inte. Först är det svårt att få tag på och sist så får jag inte ta in nått annat i stallet. Värdelöst men sant. :(

Dessutom FÅR han mat var 4 timme förutom under nätterna men då ger jag stor giva grovfoder på kvällen.

Klart jag kan ge Protexin och se vad som händer. Vart får man tag på det?
Har förrästen pratat med såå många veterinärer men alla säger olika. :smirk:
 
Sv: Experter, se hit!

Och hur ska jag då träna honom när jag har trott att jag tränat honom med största förnuft i 6 år?
Det är inte utan att man känner sig värdelös när man har en häst som mår dåligt utan att man förstår varför...
 
Sv: Experter, se hit!

Träna huvudet, inte kroppen. (Kroppen behöver också tränas men du förstår säkert vad jag menar)
 
Sv: Experter, se hit!

Jo jag förstår, men hur?
Nu låter jag ju bara korkad men hur menar DU?
 
Sv: Experter, se hit!

Har hästen alltid varit såhär så kan det ju helt enkelt bero på att h*n är så?? Eller? Men självklart kan det bero på fodret också!
 
Sv: Experter, se hit!

Ja han har alltid varit så här... när man försöker fodra upp honom. I "vanliga" fall är han lugn, stabil och en riktig farbror.
 
Sv: Experter, se hit!

Genom att aktivera hans huvud, hur du sedan gör är upp till dig och honom. Hitta övningar som passar hans psyke och variera i all oändlighet, gör aldrig samma övning 2 dagar i rad. T.ex. trava aldrig rakt fram utan rid på volter, serpentiner eller helt egna spår, befinner du dig på en rak skogsväg så t.ex. skänkelvikning, öppna, sluta eller en kombination. Övar du t.ex. öppna, så gör det för hand, på töm och uppsuttet, inte bara ett alternativ. Öva korta pass och gör dessa pass väldigt intensiva så att han får tänka mycket och får bli lite trött i huvudet. Om det går så försök att hitta något han kan roa sig med i boxen(flaskor, pinnar, bollar) och gärna fri tillgång på hö(hösilage och halm kanske?) så att han kan tugga hela tiden om han vill. Lycka till och hör gärna av dig om hur det går. MVh. Y
 

Liknande trådar

L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Kallebus
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 378
Foder & Strö Har i samband med ägar byte av stallet fått ett problem. de har köpt in ett vinterlager silage utan analys, med tanken att det är från...
2
Svar
27
· Visningar
2 767
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp