Expert hjälp !! Svullna ben !*långt*

krullidutt

Trådstartare
Nu har min dam åkt på något nytt....
Kort bakgrundsfakta.
Fick svullnad ovanför ögonen och gallor i mitten av maj, började gå emot vid ridning och jag beställde vetrinär tid. Dagen innan jag skulle till kliniken visade hon fång symptom. Konstaterad fång och stod i konvalicent hage juni o ½ juli. Betäcktes i juli och åkte på ett förkylningvirus därefter och fick hippotrim. Andra halvan av juli släppte jag henne på ridbanan där hon fortfarande går. Nu till saken är att hon i veckan svullnat up i bakbenen ordentligt, jag trodde att hon reagerat på höet (ger henne 2 olika höpartier ett kraftigt och ett ängshö) så jag tog väck det kraftiga och benen blev bättre, nu har hon svullnat up igen ett par dagar efter och igår kväll var hon tjock i höger fram och höger bak, i morse var hon tjock i alla fyra benen och hon får fortfarande bara ängshöet. Började fundera på att ridbanan som är ganska mjuk kanske ger för mycket belastning:confused: när hon rör sig fast och andra sidan rör hon inte på sig så mycket.. Kanske kan det vara det att hon rör på sig för lite... Jag blir inte klok på det hela.
Pratat med kliniken och de kom inte med några svar eller förslag utan tyckte bara jag skulle avvakta. Hon rör sig rent och har bra aptit, ingen feber.
Kan belastning på några inre organ ge sådana här symptom ?
Någon som har varit med om att de svullnat up så här pass mycket pga dålig blodcirkulation ?
Ser ut som lymfangit tjocka ben.
Kom med alla kloka synvinklar TACK

Från en villrådig hästägare.

Sv: Expert hjälp !! Svullna ben !*långt*

Nej det har jag ej kollat. Diskuterat med vet men hon tyckte inte det behövdes tidigare i somras. Om de får erlichias har de inte feber, finns det mer symptom ?
Jag släppte henne tillsammans med andre flocken i en av vinterhagarna, *oj vad hon sprang och var lycklig...*.i ca 1 timme i förmiddags för att se om svullnaden gick ner lite vid ordentlig rörelse. Det gjorde den faktiskt markant även om jag kände att lite var kvar. Jag är lite inne på teorin att hon inte får ordentlig cirkulation i benen. Hon rör sig inte direkt på ridbanan och där är även mjukt. Tänkte promenera en runda i em också.
Är det mycket kraft fortfarande i gräset ?
Jag vågar inte släppa henne fullt i vinterhagen än (där är nerbetat ordentligt men finns fortfarande strån att äta up ) Vet att gräset blir stressat.
Har ni andra med fånghästar ute era på lite gräs ännu ?

Hm - en liten fundering ...
Du skriver att hon går på ridbanan hela dagarna? Är det grus på ridbanan? Kan det vara så att gruskornen lägger sig och irriterar huden på benen så att det blir små minisår i huden? Det kan i så fall vara tillräckligt för att benen ska tjockna (blir lite som muggirritation). Det kanske hjälper om du spolar benen rena när du tar in henne och kollar noga så att ingen grus sitter kvar och irriterar?

Men svullnad över ögonen (har hon det fortfarande?) + svullna ben kan också bero på något mycket värre. Vill dock inte skrämma upp dig i onödan - tro nu inte det värsta! - men en häst jag hade som fick de symtomen (+ onaturlig trötthet/matthet) visade sig senare ha hjärtproblem.

Vet inte om det kan vara till hjälp men sägs ju att hästar har fem hjärtan, ett i varje hov och ett i bröstet. Om man har sin häst skodd så påverkar det blodcirkulationen negativt eftersom hoven inte kan hjälpa till att "pumpa" runt blodet nartuligt. Är din häst skodd kan du kanske prova att låta henne gå barfota en period.

Min häst har samma problem som din. Svullnar över ögonen, mellan ganascherna (när det är riktigt illa även utanpå ganascherna), lite över bog/bringa, benen och över länden.

Det blir värre varje höst, i förrgår hade min häst en topp. Då var han så svullen att det syntes i ansiktet på långt håll.

Har varit på klinik med honom ifjol. De hittade inget.

Min häst har lätt att få fång, fick ett fånganfall för ett par veckor sedan.

Har din häst problem med urinen? Kissar mörkt eller droppar efteråt? Är han hård över länden?

För min häst har jag detta året provat med motion. Longerar en del (galopptränar) och går ut och går på hårt underlag. Det verkar hjälpa för svullnaderna i benen minskar markant, dock kvar i ansiktet/bogen/bringan/länden men mindre.

Min häst går i en liten grushage pga fånget för några veckor sedan. Betar han minsta lilla så har han fång. När han fick nyss betade han lite på vägen till stallet och på vägen ifrån stallet. Vi stannade kanske 1 min per väg (han fick äta när han kissade...)

Vad äter din häst nu?

Nja jag tror inte det är några småsår eller reaktion på gruset.
Hon har gått utan skor tidigare i somras efter fånganfallet men det funkar inte hon är alldelles för ömfotad och går betydligt bättre nu med skor.
Det bara måste ha att göra med att hon inte belastar den elastiska putan i hoven så hon inte får någon bra cirkulation.
Inatt har hon varit lindad och var mycket bättre i morse. Gått 3 timmar i vinterhagen på lite hårdare underlag och det tog bort svullnaden helt. Jag har också promenerat varenda kväll med henne de senaste dagarna på grus / asfalt.
Jag hoppas att det är det iallafall.....

Ang. svullnaden ovan ögonen så har den gått ner och inte kommit tillbaks, hon hade det i april 3 kvällar vid insläpp som sedan gick bort över natten.

Ni andra med fångisar som fått anfall tidigt i somras var går era hästar nu ? Hur bra har de blivit ?

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023