Existerar det?

F

Fjunet

Finns det ett kraftfoder som ger mycket energi men har lite stärkelse? :confused:
 
Sv: Existerar det?

Hur mycket tycker du att jag borde ge isåfall? 110 kg tung. Jag vill ha mycket fart :)
 
Sv: Existerar det?

Väger hästen bara 110 kg? :confused:

Olja måste ges försiktigt i små doser, eftersom hästen inte är så bra på att ta hand om sådana fetter.

Räkna med ca 35 MJ/kg (=liter?), så lägg till så mycket som du tror att din häst behöver för att hålla hullet.
Normalt ger man i storleksordningen 1-3 dl/dag, fördelat på ett par eller flera givor.
 
Sv: Existerar det?

Jahaaaa, jag då är det ju fullt rimligt såklart!:idea: :rofl:

Då kanske matskedar är lämpligare mått än dl...
 
Sv: Existerar det?

Man brukar säga att 3 dl olja motsvarar 1 kg havre. Till en minsishettis låter det nog som max 1 dl. Blanda med betfor eller kli lättast.
Men du kan räkna det som man räknar en vanlig foderstat, 33 mj/kg olja om jag inte minn sfel.
 
Sv: Existerar det?

pinky skrev:
Olja måste ges försiktigt i små doser, eftersom hästen inte är så bra på att ta hand om sådana fetter.
Nu är inte inlägget till dig Pinky men jag ville bara förtydliga det du skrev...

En häst kan smälta ca 75-100 gram fett per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. totalt dock det dubbla per dag dvs 150-200 gr per 100 kg/dag dvs även maxdosen för din lilla lilla häst.

Jag ger mina kallpressad linfröolja från G*nn*rsh*gs gård. En dunk med 10 liter kostar 180 kr.
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 362
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 216
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp