Existerar det?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Fjunet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 925
F

Fjunet

Finns det ett kraftfoder som ger mycket energi men har lite stärkelse? :confused:

Sv: Existerar det?

Hur mycket tycker du att jag borde ge isåfall? 110 kg tung. Jag vill ha mycket fart :)

Väger hästen bara 110 kg? :confused:

Olja måste ges försiktigt i små doser, eftersom hästen inte är så bra på att ta hand om sådana fetter.

Räkna med ca 35 MJ/kg (=liter?), så lägg till så mycket som du tror att din häst behöver för att hålla hullet.
Normalt ger man i storleksordningen 1-3 dl/dag, fördelat på ett par eller flera givor.

Jahaaaa, jag då är det ju fullt rimligt såklart!:idea: :rofl:

Då kanske matskedar är lämpligare mått än dl...

Man brukar säga att 3 dl olja motsvarar 1 kg havre. Till en minsishettis låter det nog som max 1 dl. Blanda med betfor eller kli lättast.
Men du kan räkna det som man räknar en vanlig foderstat, 33 mj/kg olja om jag inte minn sfel.

pinky skrev:
Olja måste ges försiktigt i små doser, eftersom hästen inte är så bra på att ta hand om sådana fetter.
Nu är inte inlägget till dig Pinky men jag ville bara förtydliga det du skrev...

En häst kan smälta ca 75-100 gram fett per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. totalt dock det dubbla per dag dvs 150-200 gr per 100 kg/dag dvs även maxdosen för din lilla lilla häst.

Jag ger mina kallpressad linfröolja från G*nn*rsh*gs gård. En dunk med 10 liter kostar 180 kr.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 055
Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka