Exemponny med luftvägsallergi! Hjälp!

Eastwick

Trådstartare
Trodde jag hade det under kontroll... så var tydligen inte fallet!!

Köpte ponnyn som är en Dartmoor i början på December i fjol, visste vid köpet att han var insektskänslig, dock kanske inte riktigt så illa som det visade sig men skit samma. Hade dessutom upplyst säljaren om att hästar med luftvägsproblem brukar bli bättre hos oss så det var jag inte rädd för...

Nu är det tyvärr så att ponnyn har ett luftvägsproblem som inte märktes till och börja med... Kan inte riktigt säga när det först kom men någon gång i våras, han hostar en el. två ggr i början på varje ridpass sen är det bra, så gjorde han även från början. Problemet är att han blir tungandad, ordentligt flåsig vid arbete. I somras kunde han till och med vara flåsig redan när vi hämtade honom från hagen vilket får mig att tro på någon form av allergi mot pollen.

Åkte med honom till klinik i höstas och luftvägarna ser jättefina ut. Vet. var inne på kortison samt ventipulmin men jag är skeptisk mot kortisonet och framförallt vill jag veta vad han reagerar på så vi i största möjliga mån kan undvika det.

Nu till det konstiga, han har (såklart) varit mycket bättre från hösten och fram tills igår, var på hoppträning på kvällen och stackaren fick knappt luft alls!! Enda skillnaden som jag kan komma på är att de slapp lerhagarna igår och fick dispens att gå på stora högärdet igår på dagen, kan det finnas något i gräset nu som han reagerar på ?? Vi pratar Bohuslän, milt men vi har haft en del frost. Senast natten innan.

Någon som har ideér? Vi behöver hjälp! Har läst det mesta som står skrivet tror jag... :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka