Buck

Trådstartare
för tre dagar sedan började min skettis klia sig jätte mycket, så att håret flög av och hon började få stora skavsår. hon har aldrig haft sol-exem och inte varit i närheten av ngn häst som kan ha smittat henne.

Vad kan det vara!?! jag misstänkte tänkte först att det var häst shampo kvar i pälsen från senaste tvättningen (ca 2 veckor senan) så jag tvättade av henne grundligt och maserade hår bottnen för att kolla efter ev insekter, vilket hon inte hade.:confused:
har nu tvättat skaven med jodopax sår tvätt, och smort på silversalva varje dag. men hon kliar bara mer och mer!!! :(

vad ska jag göra och vad kan ha orsakat klådan?!?!?!?!:cry:

Sv: exem?

tror inte att det är sommar exem, då det sitter på bogen,under käken, mellan frambenen och fram på halsen. sen så är det inga sår utan bara uppkliad hud och avskavd pälls. sen så smittar det inte, har shettisen med en annan häst som sällskap och den andra hästen har inte fått ngt. hon har inte heller varit ute så mycket nu pga att min andra häst har ko skräck bara är ute på kvällen. så alla hästarna är inne.
sen så har hon nästan inget gräs i hagen då hon lätt får fång.

Min shettis fick eksem förra året vid den här tiden..

På med täcke. fort..

(har lite bråttom så hinner inte skriva mer nu men läs i eksemtråden)

hon har inte använt flug sprey på henne, och sen har jag bara ett vintertäcke till henne ): ska sy ihop ett provisoriskt täcke idag tills jag hittat ett i hennes storlek. men exemet har blivit bra av att tvätta henne ofta med jodopax och smörja skaven med helosan/silversalva.

Det kan säkert vara sommareksem. Det kan dyka upp när du som minst anar det. Vanligtvis är det lite mer "ilsket" mot sensommaren.

Mitt tips är att slänga på henne ett eksemtäcke så fort som möjligt (Jacson har ett snyggt prisvärt eksemtäcke). Och stalla in henne under de mest plågsamma perioderna. I år har min eksemhäst gått ute mellan 7-14:30 cirka och har knappt kliat sig alls. Sedan får du prova på att smörja med olika eksem-preparat för att se vad som just passar din häst.

Det finns massvis med eksemtrådar på Buke, kika där för mer tips och råd!

M-oaa

Liknande trådar

Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: Retina
·
Kropp & Själ I grunden har jag Seborroiskt eksem , mjällexem. Även i ansiktet, men jag kan hantera det med Aloe vera- hudkräm. Men åter till...
2
Svar
33
· Visningar
4 904
Senast: Badger
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 085
M
Hästvård Detta började förra vintern. När min ena häst kom hem från fodervärd där hon gått lite mer "löst" än vad hon vanligtvis gör (och tex...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka