Diabolical_Kitten

Trådstartare
Kanske en dum fråga, men vad är det som gör att just islandshästar får exem men att det inte är vanligt bland andra hästraser? Finns det inget som gör att man kan förebygga exem?

Sv: Exem

Kanske en dum fråga, men vad är det som gör att just islandshästar får exem men att det inte är vanligt bland andra hästraser? Finns det inget som gör att man kan förebygga exem?

Oftast är det islandshästar födda på Island som får exsem, detta därför att det inte finns knott osv på island och dom blir då överkänsliga emot detta när det helt plötsligt finns en massa insekter ibland dom när dom är i Sverige.

Man kan förebygga genom att ha exsemtäcke på dom även då dom inte har exsem. Får dom exsem är det bara att smörja med salvor och ha dom inne nattetid och då knotten är som värst.

Nu ska jag inte svära att det är fakta men veterinärern som veterinärbeskta min foderhäst sa att för svensk födda islänningar så var procenten som får exem lika mkt som för bla bruksnordisar och några fler raser som jag inte kommer ihåg.

Det lät som det blir allt vanligare med exem på andra raser allt efter åren går.

Jodå många raser är ekembenägna, bl a nordsvensk som omskrevs tidigare. Shettis är ytterligare en ras, och faktum är att flera andra raser drabbas allt mer av eksem. Så tyvärr är detta inget som enbart förekommer hos islandshäst, annars är 94-97% av hästarna allergiska mot bitande insekter, och reaktionen blir i form av eksem.

Om du vill veta vad man kan göra för att lindra, förebygga är svårare. Sök på eksem, sen har du trådar att läsa några veckor framöver.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix