exem - hjälp

skogstomten

Trådstartare
Japp nu har skrot fia blitt kvitt koliken,
då tar vi nästa grej - exem. :crazy:

Hon kliar så hon blöder, gnuggar ögonen till max....

Läkartid om 2 veckor.
Tills dess någon vänlig själ med goda tips?
Känns som att vi gått igenom apotekets salvor snart. :(

Sv: exem - hjälp

Nejmen fy vad jobbigt för er, och för henne!

Är det runt ögonen eller på hela kroppen? Är såren torra eller vätskande?

På vätskande sår ska det ju vara bra med potatismjöl, har ni provat det? Har ni testat Aloe Vera gel? Vanlig kallpressad eko olja, typ jojoba eller liknande?

Har ingen erfarenhet alls av exem men ovanstående tycker jag fungerar på rodnader, sår och almänt kli.

Hoppas att det blir bra!

//Julia

Stora vantar på händerna (fniss)

När det är runt ögonen så skulle jag vara mycket försiktig. Möjligen testa med Aloe Vera gel och medan det torkar hålla händerna borta från området. Sedan om det inte slutar klia så tvätta bort det.

Har du funderat på om det kliande kan bero på något i närmiljön? Nytt tvättmedel? Ny tvål? Att du använder någon ny hudvårdsprodukt som sedan förs vidare?

Tack båda för er svar :bow:

Har varit torra men vid öronen (framför) börjar de vätska nu.
Potatismjöl är ej testat, men finns i skafferiet.
Ska absolut testa.

Det är främst på huvudet, framför öronen, pannan och runt ögonen,
men det börjar sprida sig i hårbotten och på armarna idag :crazy:

Det som dämpat mest hittils har varit Weledas olja.

Aloe Vera, hrm är det hälsokost bara tro?
Eller finns det på fler ställen?
Har för mig att jag testa själv för länge sedan, fast inte för sånt här.

Det mesta är sig nog likt tror jag,
vi har ju börjat med mer mat åt henne nu,
potatis morot osv.
Ska börja föra lite dagbok tror jag så man förhoppningsvis kan se samband.
Om inte annat torde det väl vara bra inför läkarbesöket.

Frågan är ju hur lämpligt det är med babysim som sambon skulle börja med nu på lördag.

Jaja vårt lilla älskade måndagsexemplar till dotter (född på en måndag :angel:)

Appropå vatnar förresten,
hon sover med sockar på händerna :D
Som blir fasligt nersäcklade:o

Jag hade stora problem med eksem som barn, men inte när jag var så liten som din dotter. Det enda som hjälpte mig var starka kortisonsalvor, men det är ju inget man helst vill smörja på en liten bebis.

För min del är det ingen matallergi som ligger bakom, även om jag kan märka att det blir värre vid jul när jag äter mkt clementiner/apelsiner och nötter.
Jag tål nästan inga tvättmedel och har inte hittat något sköljmedel som fungerar. När jag spelade fotboll som liten så fick jag stora vätskade eksem på benen av den fuktiga och instänga miljön under benskydden.

För några år sen fick jag sluta spela hockey, delvis pga att jag fick såna stora vätskande eksem av att vara instängd i alla skydd. Mina ben är fulla med fula ärr efter eksemen, inte så roligt.

Vet inte om det kunde hjälpa er något.

Klart det är till hjälp!
Bara svaret gör det ändå lite ljusare :laugh:

Nä egentligen tror jag inte på födoämnesallergi i hennes fall.
Även om jag funderat på koplingen med magen och nu exemen,
men mjaäe...
Däremot finns det exem i släkten på båda sidor så det är ju inte underligt egentligen.
Både hennes pappa och farmor och mormor har haft problem med det. :crazy:

Hoppas du själv slipper några större probelm nu iaf,
men tråkigt för dig att inte kunna hålla på med saker man gillar för att det förvärrar det hela. :(

Det finns milda cortisonsalvor på apoteket som fungerar utmärkt att ha på små barn, tex mildison. Sedan bör du även ha en mjukgörande salva som du smörjer ofta med, tex miniderm. en bra tumregel är att smörja varje gång man byter blöja, då glömmer man inte. cortisonsalvan smörjes 2 ggr/dag och enbart på exsemena. Våran har exsem med. Men nu efter snart 1 månad börjar det ge sig. Cortisonsalvan kan man använda länge eftersom den är så mild. Vet inte varför våran fått det, men enligt BVC är det inte speciellt ovanligt med exsem. Byt tvättmedel med. Sådant kan ha en biddragande orsak. Frukt/grönt med starka färger..dvs tomat, apelsin osv kan även det ge exsem.

Senast ändrad:

Jag vet inte om det fungerar på eksem men det fungerade perfekt med potatismjöl i en påse som man haft i frysen när barnen hade vattkoppor som kliade.
Cortisonsalva kan smörjas på eksemen men vad jag förstår så kan köra på ett tag och sedan upphöra.
Mina barn har haft lite "torreksem" (ej av den kliande sorten). Där fungerar cortison men då eksemen gått ner men huden fortfarande är torr har vi kört canoderm (miniderm har inte hjälpt alls). Den kan dock svida och ska inte användas i ex.vis ansiktet.

Minderm - MYCKET - över all torr hud morgon och kväll varje dag utan undantag. Men du måste ta massor och massera in.
Mild kortisonsalva som Mildison tar du ett tunt lager över eksemområdena morgon och kväll, det dämpar klådan och läker eksemen men gör också huden torr så smörj även eksemområdena med Miniderm efter att Mildisonet sugits in i huden (går snabbt).
Använd detta till ert läkarbesök. Om det inte hjälper kan hon behöva en kort kur med starkare kortisonsalva och annan mjukgörande kräm.
Och bada henne inte före läkarbesöket, vatten är uttorkande och bebis med eksem kan det räcka att bada varannan vecka. Smörj extra med Miniderm så fort hon blivit blöt.
Jag skulle passa mig för naturpreparat av olika slag då de är mycket mindre testade än apotekets mer rena produkter.

Min son har eksem, vi är snabba att smörja så fort vi ser tendens till torr hud och eksem nu och han har sluppit klia sönder sig på länge peppar peppar.
Lycka till

Tack för era fortsatta svar :laugh:
Miniderm har hon verkligen blivit smord med massor men det är helt meningslöst :o
Mildison hade vi hemma sen tidigare (hade inte gått ut på datumet) men det ger ingen större effekt det heller.
Möjligen gör det väl att det inte drar iväg mer.

Ska testa något annat tvättmedel också,
kör på de som står ska vara bra för känsliga.

Ska testa att mildra med potitsmjöl i påse!
Låter som en mycket bra ide mot själv klådan när hon blir som mest frustrerad.
Igår fick jag hålla i händerna en sväng på henne,
hon satt då med ansiktet mot mig,
då tog hon och gnuggade huvudet mot mig istället :crazy:

Nåja läkarbesöket närmar sig.
Tack o lov!

Min ena tjej reagerar direkt jag inte använder Ariel sensitive så visst kan det ha med tvättmedel att göra! Men testa med potatismjöl som legat i frysen.

Hade samma problem m lilltjejen. Vill inte måla fan på väggen- men det var kolik, eksem och sedan visade det sig vara mjölkproteinallergi. Tror allt hade en koppling. Men som sagt, det kan ju bara vara vanliga eksem och inget annat. Men då borde massor av miniderm och kortisoncremen ha hjälpt?:confused:

När det var som värst för henne hjälpte bara tavegyl. Men det var bara ett fåtal gånger, men oj vad det gjorde underverk- utan det hade hon fått några sömnlösa nätter...

Lycka till med läkarbesöket och hoppas ni får hjälp, det brukar sluta bra till sist hur som helst!:)

Vet inte om det är till nån hjälp, men min lillebror (som idag är 15) har haft exem hela livet. Det enda som hjälper på honom är cortisonsalva, och när det kliar som värst så tar han kylbalsam på. Nån rosa gegga (man kan ha den på myggbett, och det går att ha i kylen innan så den är kall) så han ser ju för rolig ut, men enligt honom är det det enda som lindrar. Han är ju nu så pass gammal att han kan berätta själv hur det känns, och vad som funkar bäst.

Han har alltid haft mest eksem runt ögonen och andra känsliga ställen på kroppen med tunn hud (armveck, knäveck, vid öronen osv). För honom tog det flera år för läkarna att komma fram till, men det visade sig att exemen hörde ihop med hans allergier. Han är allergisk mot i princip allting och exem går således inte att riktigt undvika, men det blir ju mycket bättre när han inte äter/är i närheten av det han är som mest allergisk mot. Vissa allergier visade sig inte heller på pricktest/blodprov så han har fått gå massa specialutredningar också...

Hoppas att ni eller läkarna kommer fram till vad problemet är med er lilla tjej, exem är inge kul alls :(

En kompis till mig har samma problem med sin lilla son ( 5 månader ), hon har vart på utredning och fått svaret att han har överkänslig hud/exemhud.

Kommer att få vara noga och smörja jämt.

Men OJ vilken skillnad det är på honom nu efter att hon fått salvor som är receptbelagda utskrivit, innan rev han sig själv på huvudet, i ansiktet och kring ögonen och nu har han inga utslag alls och verkar mycket mer nöjd :)

Senast ändrad:

Ja jag hoppas at det kan hjälpa med lite salva från herr doktor :laugh:
Är en doktor som känns bra iaf,
så jag hoppas att något gott kommer ur morgondagen.

Tack för era tankar och funderingar alla :bump:
Just det där med mjölkproteinallergi är något som jag lungt oroar mig lite för,
men än så länge försöker hoppas att det inte är så.
Men visst gnager tanken på det hela tiden. :crazy:

Något hon inte tål kanske? (i maten, tex om du ammar kanske hon inte tål vissa livsmedel som du äter, typ tomat, räkor, mjölk etc)
Om hon dessutom haft kolik innan så känns ju det nära till hands.

Kan sånt där tyg av silke funka som del av "behandlingen" av eksemen kanske? Finns det inte bebiskläder i det materialet så borde det vara lätt att sy om något annat plagg?

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 272
Senast: moli
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 151
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd