Exem, eller vad tror ni?

I

islandsponnyn

Hej,
Jag har en inslandsgosse på tre år som jag köpte förra våren. Han kliade sig en hel del då, men med tanke på förändringar i mat och miljö och dessutom fölpäls så höll jag tummarna. Ska tilläggas att han är danskfödd, men i år är tredje sommaren han är i Sverige. Första året har man inte lagt märke till något kliande.
Nu har han börjat klia sig igen, han kliar i virvlarna på sidorna, men i övrigt inga exemsymtom, så som jag har lärt mig, alltså svullen eller skorv i man eller svans eller strängen under magen. Han har fortfarande väldigt mycket vinterpäls kvar, ooch det kliar väl också...
Jag vet inte hur exem börjar yttra sig, jag har bara sett det i full blom så att säga. Så, fram med åsikter, är det början till exem?

Sv: Exem, eller vad tror ni?

Min första tanke är pälsätare. Det är vanligt så här års. Tvätta med något schampoo som är bra mot löss m.m. Är det pälsätare har jag för mig att det brukar det försvinna under sommaren och ev återkomma nästa vinter/vår.

Det skulle ju kunna vara pälsätare, men det känns inte så troligt...
Min andra häst har haft lite av den varan i år, och det brukar ju synas ganska tydligt. Jag har ju kollat efter det på unghästen, men inte sett några tecken på det alls. Jag är ganska säker på att detta är årstidsbetingat, men frågan är ju om det är knottexem...

Knottbett kliar ju oavsett om det blir eksem eller bara bett. Är det eksem så blir det symptom som svullen magsträng, skorv och svullnad framför juvret/skapet, svullen mankam med "vågor" och även klåda i svansroten. Även skorv på rygg och rumpa förekommer.

OK, än så länge så känns det ju inte helt som exem då? Jag har ändå naturligtvis haft salva på såren och insektsmedel, dessutom ett vanligt flugtäcke, för att förhoppningsvis såren ska få läka. Det är min stora skräck att det skulle visa sig vara exem, för jag bor i en "knotthåla", och så som jag jobbar är det svårt att sköta en exemhäst på bästa sätt.

En danskfödd häst som hamnar i en "knotthåla" löper nog en ganska stor risk för eksem tyvärr...

Se till att han har täcke på samt bra anti-knottmedel. Tvätta honom och hjälp honom av med vinterluddet, det brukar ju klia ganska gräsligt bara det. Men det låter skumt att det är sår...

Ta hand om den och se till att den har tillgång till ligghall/lösdrift under sommarhalvåret dygnet runt. Där kan de gå undan från insekterna när de är för jäkliga. :idea:

Ja, jag är ju rädd för det:crazy:
Mor och lillebror som bor ett par km ifrån mig, som kom till Sverige samtidigt visar inget än så länge iallafall. Min instinkt säger mig att behandla det som exem, men samtidigt vill jag avvakta liite liite till med exemtäcken och hela karusellen, bara för att räta ut frågetecknen. När jag väl har koll, så får jag ta ställning till hela grejen, sälja eller inte, jag vill verkligen inte att han ska lida för att han har mig som ägare. Det finns möjlighet att gå undan flygetyna, men det intresserar honom inte, jag har ändå ägnat en del tid åt beteendet i hagen. Jag är ju inte där hela tiden så klart, men "knotttimmarna" iaf.

Avvakta aldrig om du misstänker eksem.

Det finns det väl ingen anledning till? Då är det ju risk att det blir obotligt värre. Jag behandlar alla mina hästar som eksemhästar, trots att bara en är import. Jag skyddar dem från insekter, ser till att hagarna är öppna, blåsiga och med så lite insekter som möjligt.
Täcken och luvor under de värsta perioderna, och massor av medel.
Och de njuter allihop kan jag meddela, de kommer springande när jag kommer med täckena.

Jo, det känns inte helt riktigt. Jag smörjer dom sår han har, jag har insektsmedel och "vanligt" flugtäcke. Han går så att han kan gå undan från krypen om han vill, det enda jag inte gör, som jag vet, är att ha exemtäcke på. Jag har tänkt att köpa, för det ger hur som helst ett bättre skydd. Så som jag känner nu, så om det räcker med täcke, och smörja och kolla över en gång om dagen så funkar det. Om han kräver större omsorg så får jag nog fundera på att sälja... Jättetråkigt, och en av anledningarna till att jag skulle vilja konstatera om det är exem. Jättetack för alla tips och råd!
Hur är läget, ni som bor i Västra Götalandsregionen, är era exemhästar "i full gång"?

Knapplån.
Min häst vart ifjol uppsvullen på halsen, han hade stora knölar där han troligen hade blivi biten av knott. Man och svans var bra så där märkte jag inget men tror ni att detta kan vara början på exem eller är han bara lite kännsligare en vanlig? för säkerhetens skull har jag börjat tidigt med myggmedel i år men jag är ändå lite orlig att det kanske är exem han håller på att utveckla.

Det finns en hel massa att prova. har en kompis som har en eksemis som hade köttsår :eek: när hon köpte honom...
Nu kan man aldrig gissa att han kliat sig.
Men han har täcke på från tidig vår till sen höst, hon tvättar honom ofta (tror hon använder mjällshampo) så det inte blir en massa smörjrester som gror i värmen. Massor med insektsmedel förståss samt att hon kört med en hel massa hälsokostkurer som faktiskt givit mycket bra resultat(Eddy Bloms grejer).
Han får heller inte gå i en hage med träd och sly där han kan klia sönder sig. För börjar de klia så gör såren att det kliar ännu mer.
Fodret är viktigt, att hålla magen i balans. Finns massor av tips kring detta på buke.

Det finns goda chanser för en eksemhäst att bli mycket bra, men skyddar man dem inte kan de bli fruktansvärt dåliga.

Skaffa ett eksemtäcke, de täcker mycket bättre än det där jä**la flugtäckena.
Jag ska själv testa ett TopReiter i år då Karlslund slutat göra sina braiga, jag tycker att det är viktigt att halsen är såpass lång att den stannar uppe vid öronen även när hästen sträcker halsen och betar. Det har varken Boett eller Lillhästens gjort tycker jag.

Jag skulle tro att han bara är känslig mot betten... men jag skulle ju ändå ha på ett bra täcke, det skyddar lååångt bättre än myggmedel. :bow:

Kl

Bara en undring, inte till nån särskild. Varför är det ok med en massa vintertäcken som inte är nödvändiga? Men inte med eksemtäcken på sommaren som nästan ÄR nödvändiga.

Jag menar förstås att i nuläget känns det inte nödvändigt med mer än ett exemtäcke då, så länge han inte kliar mer... Nu får jag förklara mig:)Han har kliat sår vid virvlarna, och när jag nu lagt på flugtäcket så har han inte kliat sig mer, såren läker. Blir det mer utav det, så kommer jag naturligtvis att prova andra saker.

Det undrar jag också... Har man inte tex en lösdrift där de kan gå undan insekterna tycker jag nästan att alla borde få täcke. Eller iaf erbjudas det.
De visar ju mycket tydligt om de uppskattar täcket eller inte.

Min ena valack blir inte särskilt mycket biten, och han kommer heller inte alltid när jag kommer med täckena. Medan förra unghästen nästan kröp i täcket själv medan jag kklädde på de andra :crazy:
Han som inte helst vill ha eksemtäcke tycker ännu sämre om vintertäcke, när jag kommer ut med det någon gång ibland springer han all världens väg.. :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 841
C
Hästvård Hej. Jag har en häst på 5 år. Har fött upp honom själv hemma på gården, men sommaren 08 så började han klia sig lite på halsen och...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: Calypzo
·
Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025