Exem eller knott?

V

V_Lyster_V

Behöver lite råd och tips nu.
Har köpt en shettiskorsning som sällskap till min andra häst.
Förra ägaren sa att hon hade exem, och jag som inte har någon som helst kunskap av exem frågar nu er.
Hon var rakad väldigt fult när vi fick hem henne så vi började med att raka henne så hon ialf såg normal ut.
Hon hade fula missbildningar på rumpan innan, såg ut som svullna ärr (kan säga med att köpte henne för 500kr sen anmälde vi förra ägaren pga hemska förhållanden till hästarna) nu när hon har varit rakad ett tag har det vuxit fram ny jättefin päls på dessa ärren som inte hade något hår innan.
Hennes päls när vi fick henne var som sandpapper. Vi har badad henne med ohyreshampoo och fuktgivande shampoo. Nu är hennes päls finare, man kan ialf klappa henne utan att känna obehag i händerna.
Men till problemet. Hon kliar sig inte om dagarna, hon har inte fått några utslag överhuvudtagat, men på kvällarna när det börjar bli dags för att komma in då springer hon runt och kliar sig mot träden. Det är bara svansen och manen kom kliar. Hon blir som tokig. Och jag smörjer henne varje dag men det hjälper inte.
Grejen som gör att jag funderar är att hon inte har några som helst utslag och trots att hon kliar sig så frenetiskt varje kväll är hennes man och svans betydligt mycket finare än när vi fick henne.
Så vad tror ni att det är, är det exem trots att hon inte har några som helst utslag, är det knotten som knappt ens har kommit eller är det en gammal vana hon har?
Kan även säga det att som individ är hon en väldigt stressad häst, klarar inte av att bli lämnad ensam. Har fått jobba mycket med henne för när hon kom litade hon inte alls på någon människa men nu är hon den som kommer springande i hagen och ska kelas och hon följer mig som en hund.
 
Sv: Exem eller knott?

Har man en eksemhäst så är de täckade sen lång tid tillbaka, det första som dök upp var mygg i storleksordning reaplan och strax därefter kommer knotten.
Skaffa ett eksemtäcke till hästen, sen kan du söka på eksem här under hästvård så får du garanterar hur mycket tips som helst.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 862
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 842
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 961
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 478
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp