Exem eller inte....?

L

Liloa

Nu är jag konfunderad....min islandskille har sår i mankammen och jag är livrädd att det är exem! Det är inte mycket utan kanske tre stycken mindre sår + lite avskavd man i kanterna liksom...(hoppas ni förstår vad jag menar) Han har inte kliat någonting i svansen och mankliandet har kommit sista veckan.
Jag tycker det är i senaste laget att börja klia sig nu om det är exem...samtidigt tycker jag att det är lite för mycket för att bara vara okynnes kliande *förvirrad*
Han går tillsammans med en luten shettis men stor kärlek till lek och tillhörande små bitmärken...vet inte om det kan vara ett resultat av detta....
Detta är en treåring som inte har kliat sig någonting tidigare men gått med täcke stor del av sommaren i förebyggande syfte...kan han helt enkelt ha blivit lite överkänslig då han inte är van? Kliandet kom i samband med att värmen slog till och alla små insekter kläcktes.

Är det någon som har någon teori....vad tror ni? Exem eller inte?
 
Sv: Exem eller inte....?

Testa att sätta på eksemtäcket några dagar och se om det blir bättre?
 
Sv: Exem eller inte....?

Tyvärr så skall väl olyckskorpen kraxa nu, men nog låter det som eksem. Det finns inga regler för eksem, det kommer precis när som helst, hur som helst och var som helst.

Att vissa unga hästar har kliat av sig manen i unga år är välbekant för många uppfödare, men detta sker utan sår som ofta är tecken på eksem. En häst behöver inte alls klia sig i sin svans för att ha eksem, jag har en sådan pålle. När han kliade sig så var det i ovandelen av manen, men han rörde inte sin svans.

Så sätt du på honom ett täcke igen, så kanske du slipper se honom klia sig överallt i sommar.:crazy:
 
Sv: Exem eller inte....?

Tack för svaren...jag vet inte om jag skulle kalla det sår heller direkt...det är mer hud utan hår. (som uppstod på det ställe där han hade kliat sig lite och fått en massa kåda i manen)
Han har redan fått på sig täcket igen...om jag har turen att det är någon överkänslighets reaktion så är det ju onödigt att han utvecklar eksem. Såg att han hade kliat sig i slutet av förra veckan och lade på honom täcke idag....och på de 4 dagarna hade det inte blivit någe värre...känns iaf positivt :crazy:
Jag håller iaf tummarna och hoppas på det bästa
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska göra en lång historia kort. Kan för det första berätta att jag är lite utav en hypokondriker när det gäller min häst. Jag tror...
Svar
17
· Visningar
5 417
Senast: Boj
·
Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 583
Senast: hekla
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 578
Senast: Jaag
·
V
Hästvård Lite info vad man kan vara uppmärksam på: Min ena häst började under försommaren att få som skorpor i huden, liksom små sår, man...
Svar
15
· Visningar
14 299
Senast: racerkorv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp