EXCA kommer till svergie !!!

Gordon

Trådstartare
Hej
Har ni hört att Extreme Cowboy Race kommer till svergie?
De har planerats in en en tävling i början på Augusti och de kommer en tränare hit från USA som tävlar och är domare i detta.
Ska hållas clinic osv med det ska bli väldigt spännande.
:banana::bump:

Sv: EXCA kommer till svergie !!!

Jepp...tror dom skulle ha clinic dagarna innan. Är väldigt sugen på att åka ner och kika men det är ju inte nästgårds precis...får se hur jag gör ;)

Bill Cameron är det som kommer över :D

Senast ändrad:

Ja dom ska ha 2 dagars och tredagars clinic sen kunde man även rida privat för honom. och de behövde inte bara vara westernintresserade utan han hjälper även engelskryttare med. Han är ju grymt bra.

Aldrig hört talas om sporten innan, men jag förstår ju vad den går ut på efter att ha sett andra filmen.. Herregud, jag blir ju stressad bara av att titta på det!! :bow:

...och sådär skulle jag aldrig nånsin göra med min sadel!! :angel::rofl:

Var hittar man info om detta ?

Det ser ju lite kul ut men jag måste säga.....

Nu hackade min dator väldigt mycket, orkar inte riktigt med youtube ibalnd.

Men det såg inte så trevligt ut för hästarna, ryckigt och slitigt.
Borde vara krav på att endast få ha tränsbett i den klassen kan jag tycka.

Måste man rida på stångbett eller har det med hästens ålder och klassens svårighet att göra ?

Jag hade hellre ridit med tränsbett i den typen av tävling....

Väldigt publikvänligt dock :)
Kan ju behövas lite mer sånt oxå....

kl

jag tycker själv att jag är en väldigt öppen människa för de flesta olika inriktningar inom hästsport. Men detta anser jag är flängridning på tävlingsnivå? Jag ser inte tjusningen alls.

Ser ut som ett dagis som försöker sig på working equitation... :(

Håller med, vad det värsta jag sett, vill man träna för ngn sådan,
kan han inte spinna med handen nera o lite längre tygel varför ska den vara uppe o 30cm kort?

Man ska inte vara så snabb på att dömma andra!
Hur jävla mkt klåpare finns det i detta landet som vill kalla sig reiningtränare, som knappt tävlar på WRAS nivå?

Att sitta och dömma en en berömd människa genom att sett EN video är fruktansvärt oproffsikt ! Men de är svergie i ett nötskal.
EXCA Handlar INTE om rening lilla vän det finns andra intressen och grenar.

Har ett exp.
Nere på Eurohorse var det en ung tjej som kom fram till en westernmonter hennes enkla fråga var:

VAD FÅR MAN RIDA PÅ FÖR BETT I TIMEEVENTS ? BLA BARRELRACE?

3-4 människor kasta sig av denna ca 17 åriga tjej och berättade om alla reining tränare hon kunde åka och träna för om hon ville hålla på med reining.
De slutade med att ingen svara på hennes fråga och när alla hade pratat klart i munnen på varandra så hade hon en Lååång lista på namn med reiningtränare.
Stackars tjej hon såg alldels förvirrad ut när hon gick där ifrån.
WESTERN HANDLAR INTE BARA OM REINING! Folk vill ha lite roligt också och inte bara träna volter, smälla in hästarna i väggen och snurra på ett ben så knäna pajjar.

Har ett exp.
Nere på Eurohorse var det en ung tjej som kom fram till en westernmonter hennes enkla fråga var:

VAD FÅR MAN RIDA PÅ FÖR BETT I TIMEEVENTS ? BLA BARRELRACE?

3-4 människor kasta sig av denna ca 17 åriga tjej och berättade om alla reining tränare hon kunde åka och träna för om hon ville hålla på med reining.
De slutade med att ingen svara på hennes fråga och när alla hade pratat klart i munnen på varandra så hade hon en Lååång lista på namn med reiningtränare.
Stackars tjej hon såg alldels förvirrad ut när hon gick där ifrån.
WESTERN HANDLAR INTE BARA OM REINING! Folk vill ha lite roligt också och inte bara träna volter, smälla in hästarna i väggen och snurra på ett ben så knäna pajjar.

Att jag inte förrän nu har förstått att Reining handlar om att träna volter,smälla in hästarna i väggarna och snurra på ett ben så knäna pajjar.....:angel:

Då är det nog inget för dottern att hålla på med då.....:angel:

Eftersom du spelar löjlig så förstår jag att du inte sett mkt av reining världen. under flera STORA tävlingar i svergie med reining så är vi många människor som suttit sena kvällar och in på nattetimmar och tittat hur de "STORA" har stopp tränat sina hästar.
och förklaringen dom ger: Är att hästen borde lära sig, den vet att de smäller om den inte stoppar i tid. Man måste träna så här för att få djupa fina stopp.
De ska vara roligt att umgås och rida sin häst inte skada och tappa förtroendet. Hästen ska göra jobbet för dig för att ni är ett TEAM och inte för att den är så kuvad. Som många reininghästar är.

Eftersom du spelar löjlig så förstår jag att du inte sett mkt av reining världen. under flera STORA tävlingar i svergie med reining så är vi många människor som suttit sena kvällar och in på nattetimmar och tittat hur de "STORA" har stopp tränat sina hästar.
och förklaringen dom ger: Är att hästen borde lära sig, den vet att de smäller om den inte stoppar i tid. Man måste träna så här för att få djupa fina stopp.
De ska vara roligt att umgås och rida sin häst inte skada och tappa förtroendet. Hästen ska göra jobbet för dig för att ni är ett TEAM och inte för att den är så kuvad. Som många reininghästar är.

Nej jag spelar inte löjlig och jo ,jag har oxå sett lite för mycket. Men det ser illa ut när du skriver som du gör. Mvh.A

Då kan du väl lägga ut nått som ser trevligare ut en det här
o jag ser väl oxå att det inte handlar om reining, spinnen var ju bara en sak som inte såg roligt ut. Det han gjorde med bommen var ju trevligt o ngt som man säkert måste träna mycket på för att få till bra!
Fakta kvarstår varför man behöver stång bett o kort tygel till detta,
han kan säkert rida med tränsbett o då hade det säkert sätt bättre ut.

Åsikter får väl alla ha, konstig om alla skulle hålla med.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Nova123
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 223
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka