Examensarbete - fastigheter HJÄLP!

YaHilweh

Trådstartare
Jag läser till fastighetsförvaltare och står nu inför delen att välja ämne på examensarbetet, men det står still, jag kommer int epå något alls att skriva om. Jag har inte ås mycket att spinna vidare på och behöver hjälp. Så jag vänder mig till kloka buke, för att ni kanske kan så ett frö hos mig som jag kan spinna vidar epå.

Det får handla om i stort sätt vad som helst som har med fastigheter att göra.
Tekniskt, ekonomiskt, juridiskt men även ledarskap.

Jag jobbar på ett företag som har hand om kommunens samhällsviktiga fastigheter, alltså inte hyres-/bostadsrätter utan industri, lokal, restaurang, parkeringshus, samt samhällsviktiga fastigheter.

Energioptimering är något flera i klassen ska skriva om, vilket hade vart den enkla vägen. Men jag känner att jag vill göra något mer, jag vill skriva om något som jag kan ta användning om i framtiden.

Tips?!
 
Trygghetsfrågor - hur planera belysning, planteringar, parkeringar etc för att skapa trygghet för de som ska nyttja fastigheten.

Tillägg - om man jobbar med kommersiella fastigheter ligger de ofta ganska off. Man kan ju även fundera på hur man ska minska riskerna för inbrott etc
 
Jag läser till fastighetsförvaltare och står nu inför delen att välja ämne på examensarbetet, men det står still, jag kommer int epå något alls att skriva om. Jag har inte ås mycket att spinna vidare på och behöver hjälp. Så jag vänder mig till kloka buke, för att ni kanske kan så ett frö hos mig som jag kan spinna vidar epå.

Det får handla om i stort sätt vad som helst som har med fastigheter att göra.
Tekniskt, ekonomiskt, juridiskt men även ledarskap.

Jag jobbar på ett företag som har hand om kommunens samhällsviktiga fastigheter, alltså inte hyres-/bostadsrätter utan industri, lokal, restaurang, parkeringshus, samt samhällsviktiga fastigheter.

Energioptimering är något flera i klassen ska skriva om, vilket hade vart den enkla vägen. Men jag känner att jag vill göra något mer, jag vill skriva om något som jag kan ta användning om i framtiden.

Tips?!
Anpassningar av offentliga byggnader för kris och krig känns ju lite aktuellt.
 
Hur man får lokalerna uthyrda kanske? Där vi bor (ett nytt område) är det ganska många lokaler som står tomma. Och jag förstår varför, helt galen hyra på dem.
 
Inom Hållbarhet och Miljö så finns det en hel del att välja på.

Ekologisk/Miljömässig, Ekonomisk och Social hållbarhet. Även Kulturell hållbarhet borde gå att skriva om.
 
Något som jag skulle tycka var intressant att läsa om, och som kanske skulle kunna vara givande även i branschen, är en studie kring hur (och om) fastighetsförvaltning beror på långsiktigheten i fastighetsägandet. Min utgångspunkt där är helt anekdotisk, där jag tycker mig se en tydlig korrelation mellan spekulativt kortsiktigt fastighetsägande och avstannat underhåll och reinvesteringar. Och, men kanske inte lika tydligt, vice versa.
 
Något som jag skulle tycka var intressant att läsa om, och som kanske skulle kunna vara givande även i branschen, är en studie kring hur (och om) fastighetsförvaltning beror på långsiktigheten i fastighetsägandet. Min utgångspunkt där är helt anekdotisk, där jag tycker mig se en tydlig korrelation mellan spekulativt kortsiktigt fastighetsägande och avstannat underhåll och reinvesteringar. Och, men kanske inte lika tydligt, vice versa.

Där tror jag en hel del brf:er tyvärr är både kortsiktiga och okunniga, även när de köper tjänst för t.ex. fastighetsskötsel. Att köpa tjänst innebär inte att man kan släppa taget från det yttersta ansvaret eller att "allt ingår" bara för att man betalar någon.

Få medlemmar ser sig som delägare i en fastighet och beslut kan tas utifrån helt andra, ibland personliga, syften. Sen handlar det förstås om ekonomi och svårighet att sia om livslängd på t.ex. badrum eller takmålning. En stor fastighetsägare tjänar kanske på att renovera alla kök samtidigt oavsett behov, medan en liten kanske får tänka annorlunda.
 
Om det gäller samhällsfastigheter kanske man kan göra någon undersökning med brukarperspektiv. Hur t.ex. skolbarn eller dagispersonal uppfattar lokaler och utemiljö. Både vad gäller dess praktiska funktioner och trivsel.

Titta på någon önskad förändring som användarna av en lokal önskar sig? Typ utreda vad som är möjligt att genomföra, tekniska förutsättningar, beräkna kostnad/nytta, etc.
 
Samhällsfastigheter och IoT s.k. smarta fastigheter kanske? Man kan vinkla det mot integritet, hållbarhet, kvalitetssäkring osv 👍
 
Jag läser till fastighetsförvaltare och står nu inför delen att välja ämne på examensarbetet, men det står still, jag kommer int epå något alls att skriva om. Jag har inte ås mycket att spinna vidare på och behöver hjälp. Så jag vänder mig till kloka buke, för att ni kanske kan så ett frö hos mig som jag kan spinna vidar epå.

Det får handla om i stort sätt vad som helst som har med fastigheter att göra.
Tekniskt, ekonomiskt, juridiskt men även ledarskap.

Jag jobbar på ett företag som har hand om kommunens samhällsviktiga fastigheter, alltså inte hyres-/bostadsrätter utan industri, lokal, restaurang, parkeringshus, samt samhällsviktiga fastigheter.

Energioptimering är något flera i klassen ska skriva om, vilket hade vart den enkla vägen. Men jag känner att jag vill göra något mer, jag vill skriva om något som jag kan ta användning om i framtiden.

Tips?!
Skadedjur! Säkring av lokaler, vad som ska ingå i avtal med skadjursbekämpar-verksamheter, lagar och regler omkring skadedjur i livsmedelsbranschen mm.

Min pappa har jobbat som förvaltare i tusen år, men det är jag som ger honom råd när det handlar om råttor i byggnaderna (jag jobbar inom livsmedel)😀. Verkligen ett ämne som du kan få nytta av i framtiden!
 
Inredning med ljud (obs på att det kanske fanns någon terminologi för detta som jag såklart inte minns) hörde jag talas om häromdagen och tyckte att det lät jättespännande, alltså hur man skapar trivsamma miljöer på kontor med hjälp av ljud (som man inte hör), hur detta skulle kunna tas med i skolmiljön tex

Dagvattenhantering, hur man kan ta höjd för ökning av skyfall.

Själv ska jag skriva om ekosystemtjänster, men inom nybyggnader då.. Inom det området finns hur mycket som helst också.
 
Jag läser till fastighetsförvaltare och står nu inför delen att välja ämne på examensarbetet, men det står still, jag kommer int epå något alls att skriva om. Jag har inte ås mycket att spinna vidare på och behöver hjälp. Så jag vänder mig till kloka buke, för att ni kanske kan så ett frö hos mig som jag kan spinna vidar epå.

Det får handla om i stort sätt vad som helst som har med fastigheter att göra.
Tekniskt, ekonomiskt, juridiskt men även ledarskap.

Jag jobbar på ett företag som har hand om kommunens samhällsviktiga fastigheter, alltså inte hyres-/bostadsrätter utan industri, lokal, restaurang, parkeringshus, samt samhällsviktiga fastigheter.

Energioptimering är något flera i klassen ska skriva om, vilket hade vart den enkla vägen. Men jag känner att jag vill göra något mer, jag vill skriva om något som jag kan ta användning om i framtiden.

Tips?!
Varför tror du att du inte kommer att ha användning av energioptimering?

Andra ämnen som jag tycker är spännande är t ex smart nyttjande av lokaler, FM-Software (vi har inget och jag blir tokig på att hoppa mellan excel, access, notes osv. Vill ha allt samlat. Hållbar utomhusmiljö.

Men energimanagement hade definitivt varit mitt första val. Gör man energiaudits i Sverige? En softeware som man kan samla alla energidata i under året och som möjliggör löpande monitoring vore coolt. (Finns det säkert...)
 
Alltså wow vilka idéer ni har, tack!!
Jag vill skriva om allihop :idea1:

Ska läsa på lite och se vad som kan passa in i verksamheten jag jobbar i. Men wow vilka idéer, många otroligt roliga och intressanta!
 
Det tas gärna fram vård och underhållsplaner för byggnader och yttre miljö, ser bra ut och används för att få bygglov, marklov osv. Där är vad och i vilket skick det ska vara. Grönyta gräs klippt en gång i veckan, våtrumstapet alt målad fibermatta, spis nyare än åtta år och liknande. Sen finns inte pengarna iallafall avsatta för att uppfylla detta.

När det tex kommer till hyresfastigheter så kan där finnas en förvaltningsplan där otapetsering, ny diskmaskin osv finns med i tidsintervall. När något inte är utfört blir där en imatriell skulld mot planen och när något utförts blir det nollställt. Görs åtgärd i förtid blir det en tillgång som är som den är och får skrivas av då den igentligen bara tidigarelägger nästa åtgärd.

(Grovt och svamligt sammanfattat, det ditt område så det är bättre den som är bättre insatt försöker få reda på begreppen.)

Om det tas fram en förvalltningsplan så är det lovvärt, men det är ändå bara första delen. Sen får utförardelen i det hela föreslå en vårdplan som kostnadssätt, vilket det aldrig finns pengar till.
Då finns det två vägar att gå - antingen lägga till en påse pengar eller så sänka kraven i förvaltningsplanen! Visserligen så skulle det gå att höja kraven i förvaltningsplanen för att på så vis motivera högre hyror, och även selectera hyresgästerna till sådana med mindre slitage och bättre betalningsvilja.
Detta tycks vara svårt att förstå och aceptera för många. Ett sätt är att göra det billigare att sköta. Ta bort rabatter och lekplatser är en inte ovanlig väg. Förlänga tiden mellan att förnya ytskikten innomhus en annan. Ytterligare ett är att knappt städa allmänna ytor överhuvudtaget. Tror många känner igen detta och har många andra tankar om vad som görs, både rimliga och stolliga sådana.

Examensarbeten när allt detta inte fungerar är nog det som finns nog, även om många är bryskt undanstoppade och förhindrade att bli färdiga då dv aktörer och entreprinörer känner sig uthängda och exponerade när någon vill skriva exmensarbete om när de inte riktigt gjort så pass bra jobb de borde.
Arbeten om hur det borde gå till är nog mera som goda pedagogiska exempel, men är de någon som försökt följa något ställe där det fungerat mera rimligt bra under längre tid, med bättre och sämre delar och hur man hanterat det och förbättrat.
Skulle tänka mig ett mindre men inte alltför litet fastighetsföretag eller som haft gott renomé under lång tid. Kommer att handla om intervjuer och gå igenom en hel del bokslut och kanske en del beslutsunderlag och mötesprotokoll och liknande för att få en uppfattning.

Men vad frågeställningen skulle gå ut på osv det har jag inget förslag på.

Men det ställer till det väldigt när man som hantverkare ska göra något och förväntas göra dubbelt så mycket till halva priset utan att på vis kunna få reda på vad som igentligen ska göras. Bara en massa tyckande. Ofta skickas fastighetskötaren fram, och den vet ju ofta vad som borde göras och går lätt att komma överens med, men sen är där förvaltaren nickar, lyssnar och frågar sen vad man kan göra som minst kostnadskrävande över tid (fäll träden och ta bort stubbarna så det inte blir några framtida kostnader av de dyra halvgamla parkträden). När man sen ska utföra jobbet kommer hyresgästerna och gnäller och stoppar arbetet och tycker man förstör deras miljö (Det är inte rimligt att fälla halvgamla träd som som unträd kostat många hundra tusen, bara för att det är för dyrt att kratta löv).

Att peta i detta är nog dessvärre att peta i inte bara ett bisamhälle, utan en hel bigård. Mycket för att det oftast är på administrativ ledningsnivå som de stora bristerna är, men det är arbetarna ute i verksamheten som får försöka lösa det så gått det går, och de som använder lokalerna som får acceptera en sämre miljö. Det är för att förbättra detta som goda fastighetsförvaltare behövs, men de måste få plats med och få utrymme förbättra såpass att det motiverar deras lön.

Kanske något kan vara tankvärt i detta, det är inget färdigt förslag utan mera tankar utifrån erfarenheten att göra jobb åt olika fastighetsföretag.
 
Varför tror du att du inte kommer att ha användning av energioptimering?

Andra ämnen som jag tycker är spännande är t ex smart nyttjande av lokaler, FM-Software (vi har inget och jag blir tokig på att hoppa mellan excel, access, notes osv. Vill ha allt samlat. Hållbar utomhusmiljö.

Men energimanagement hade definitivt varit mitt första val. Gör man energiaudits i Sverige? En softeware som man kan samla alla energidata i under året och som möjliggör löpande monitoring vore coolt. (Finns det säkert...)
Det tror jag absolut att jag skulle ha god användning av, fel uttryckt av mig.
Men jag vill skriva om något annat, speciellt då det redan planeras in flera sådana åtgärder. Vilket jag vart med och gjort under min Lia. Det skulle vara att ta den enkla vägen för min del, och det är reservplanen om jag inte kommer på något annat :)
 
Det tas gärna fram vård och underhållsplaner för byggnader och yttre miljö, ser bra ut och används för att få bygglov, marklov osv. Där är vad och i vilket skick det ska vara. Grönyta gräs klippt en gång i veckan, våtrumstapet alt målad fibermatta, spis nyare än åtta år och liknande. Sen finns inte pengarna iallafall avsatta för att uppfylla detta.

När det tex kommer till hyresfastigheter så kan där finnas en förvaltningsplan där otapetsering, ny diskmaskin osv finns med i tidsintervall. När något inte är utfört blir där en imatriell skulld mot planen och när något utförts blir det nollställt. Görs åtgärd i förtid blir det en tillgång som är som den är och får skrivas av då den igentligen bara tidigarelägger nästa åtgärd.

(Grovt och svamligt sammanfattat, det ditt område så det är bättre den som är bättre insatt försöker få reda på begreppen.)

Om det tas fram en förvalltningsplan så är det lovvärt, men det är ändå bara första delen. Sen får utförardelen i det hela föreslå en vårdplan som kostnadssätt, vilket det aldrig finns pengar till.
Då finns det två vägar att gå - antingen lägga till en påse pengar eller så sänka kraven i förvaltningsplanen! Visserligen så skulle det gå att höja kraven i förvaltningsplanen för att på så vis motivera högre hyror, och även selectera hyresgästerna till sådana med mindre slitage och bättre betalningsvilja.
Detta tycks vara svårt att förstå och aceptera för många. Ett sätt är att göra det billigare att sköta. Ta bort rabatter och lekplatser är en inte ovanlig väg. Förlänga tiden mellan att förnya ytskikten innomhus en annan. Ytterligare ett är att knappt städa allmänna ytor överhuvudtaget. Tror många känner igen detta och har många andra tankar om vad som görs, både rimliga och stolliga sådana.

Examensarbeten när allt detta inte fungerar är nog det som finns nog, även om många är bryskt undanstoppade och förhindrade att bli färdiga då dv aktörer och entreprinörer känner sig uthängda och exponerade när någon vill skriva exmensarbete om när de inte riktigt gjort så pass bra jobb de borde.
Arbeten om hur det borde gå till är nog mera som goda pedagogiska exempel, men är de någon som försökt följa något ställe där det fungerat mera rimligt bra under längre tid, med bättre och sämre delar och hur man hanterat det och förbättrat.
Skulle tänka mig ett mindre men inte alltför litet fastighetsföretag eller som haft gott renomé under lång tid. Kommer att handla om intervjuer och gå igenom en hel del bokslut och kanske en del beslutsunderlag och mötesprotokoll och liknande för att få en uppfattning.

Men vad frågeställningen skulle gå ut på osv det har jag inget förslag på.

Men det ställer till det väldigt när man som hantverkare ska göra något och förväntas göra dubbelt så mycket till halva priset utan att på vis kunna få reda på vad som igentligen ska göras. Bara en massa tyckande. Ofta skickas fastighetskötaren fram, och den vet ju ofta vad som borde göras och går lätt att komma överens med, men sen är där förvaltaren nickar, lyssnar och frågar sen vad man kan göra som minst kostnadskrävande över tid (fäll träden och ta bort stubbarna så det inte blir några framtida kostnader av de dyra halvgamla parkträden). När man sen ska utföra jobbet kommer hyresgästerna och gnäller och stoppar arbetet och tycker man förstör deras miljö (Det är inte rimligt att fälla halvgamla träd som som unträd kostat många hundra tusen, bara för att det är för dyrt att kratta löv).

Att peta i detta är nog dessvärre att peta i inte bara ett bisamhälle, utan en hel bigård. Mycket för att det oftast är på administrativ ledningsnivå som de stora bristerna är, men det är arbetarna ute i verksamheten som får försöka lösa det så gått det går, och de som använder lokalerna som får acceptera en sämre miljö. Det är för att förbättra detta som goda fastighetsförvaltare behövs, men de måste få plats med och få utrymme förbättra såpass att det motiverar deras lön.

Kanske något kan vara tankvärt i detta, det är inget färdigt förslag utan mera tankar utifrån erfarenheten att göra jobb åt olika fastighetsföretag.
Många tänkvärda tankar, suttit i en del diskussioner men från andra sidan bordet. Av precis det du tar upp, från vårt håll ifrågasattes varför kostnaderna har skenat medan från entreprenören handlar det om att de efter flera år börjat fakturera på rätt sätt.
den kniviga i det hela är att det är kommun och hela tiden måste gå genom upphandlingar, så valmöjligheterna är inte större än till RAM-avtalet. Men det väcker absolut fler tankar, ska ta det till mig och fundera kring det. Tack :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp