Everest 822

Status
Stängd för vidare inlägg.

Miss Sixty

Trådstartare
Någon som har lite fakta och någon bild på hingsten Everest 822? Jag har sökt men hittar inget.

Någon kanske till och med har en avkomma att berätta om?

Sv: Everest 822

Kompisen har en efter Everest. Hon dyker säkert upp och berättar mer.

En jobbarkamrat har ridit två åt sin granne, (låter invecklat...), och de har gått bra på treårstest och den ena har fått föl som fått diplom på fölvisning. Fuxar allihopa med mycket tecken.

Tror Everest har varit lite underskattad. Många talat gott om honom.

Jag har en jättefin everest avkomma. Han är toppen, hoppar bra (mycket rygg,bra teknik), toppengalopp. Dock lite veka kotor, vilket har satt lite stopp för hur långt han kan gå. Min är skimmel (t.o.m. flugskimmel) men hans mamma va skimmel så det är därifrån. Snäll, men ibland lite tuff å hård. Kan slänga in en bild sen när jag kommer till rätt dator, förövrigt är det han på min avatar.

Everest dog juh av att något brast i hjärnan?? Kommer inte ihåg riktigt, men det var menat att han skulle åka till holland och ta över sin pappas (nimmerdor som har gjort storverk inom hoppaveln) plats som avelsmatador på VDL stuteriet. Men det blev aldrig så pga av hans tragiska dödsfall.

Det är jag som är kompisen A-K.Eng skriver om!

Jag har ett sto e: Everest. Hon är född -93 och jag har haft henne sen -97. Jag har inte gjort så väldigt mycket, tävlat hoppning till 1.10 m. Hon har dock kapacitet för mycket mer men jag har inte haft intresse. Jag ångrar lite nu att jag inte låtit nån annan tävlat henne då jag ska ta föl på henne för andra gången. Alltid lättare att sälja ev. föl, om det behövs, om mamman har egna meriter. Men det är inte så mycket att göra åt det nu!

Jag har tyvärr ingen bild på Everest men lägger ut några på min!

Med föl -05
Luzifer_1dygn6.jpg

Hela! Hon är dock inte så kort i ryggen som det ser ut på bilden.
tessan020616.jpg

Huvud!:love:
DSC_7327_2.jpg

(Det är inte jag som fotat sista bilden!)

Förlåt om bilderna blev för stora...:crazy:

Kan tillägga att hon är otroligt snäll! Nästan dumsnäll... Trevligt temperament. Positiv till det mesta, dock är markarbete/dressyr ingen favoritsysselsättning för nån av oss. Mer ett nödvändigt ont! Har lite svårt att samla sig i galoppen som är stoooor...

Senast ändrad:

Jag har en Everest avkomma jag med. Han heter Ephekkt och har tidigare gått 140. Loshoppad ca 2 meter. Tyvärr så har han lyckats dra på sig väldigt mkt otur. Haft hovbensfraktur, slagit av griffelbenet så d tagits bort, fick kvarka, följdsjukdom av kvarka o sist fick han en hovböld som spred sig och har blivit opererad i hoven 2 ggr. Men det är på bättringsväga. Han hoppar som en kanonkula. Mkt ryggteknik och fantastisk bakbensteknik. Han som är på bilden här bredvid. Överlag så verkar det som om de flesta efter Everest hoppar kanon. Jag skrev och undrade om honom här på buke för en tid sedan och det fanns en tjej som hade ridit honom en del när han stod i sverige. Han älskade tydligen bananer:)

Två bilder på Everest 822:
http://hem.passagen.se/madick/Stam/everest.jpg

http://medlem.spray.se/Mirella/everest822.jpg

Stammen: http://www.allbreedpedigree.com/everest6

Från hingstkalendern 2003:

"Mörkfux, brut bls, 4 vtff, 163-22 cm (5,5 år). Prem A.
Född 1986 och uppväxt hos W van de Lageweg, Holland. Imp 1991.

Exteriört utlåtande: Maskulin, långlinjerad hingst med uttrycksfullt huvud, lång välformad hals med naturlig resning. Välliggande bogar, välmusklat kors. God inskening. Ledig, vägvinnande skritt, ordinär trav. Poäng 99887=41 (5,5 år)

Bruksprov: 5 år (5,5 år). Gång 86108 (8698) Hopp 98/1010 (1010/1010) = 17, 3 (17,8)
Egna tävlingsresultat: Hoppn 1.50/2-1-0, 1.45/1-0-0, 1.40/14-0-3, 1.30/29-1-16. Dressyr MB/3-0-3.
Avkommor: 1 hoppdpl (3 dplston)
Placerade avkommor totalt: Hoppn 1.30-24, 1.35-4, 1.40-4, 1.45-3, 1.50-2, 1.60-1. Dressyr MB/3-0-3. Fälttävlan M1-2

Everest vann sin debut i svår hoppning. 2001 placerades han i MSV dressyr. Till avkommorna hör High Heel som är placerad i 1.60 och Evergreen i 1.50. 1999 blev Everest bästa Breeder's Trophy-hingst. High Heel och Clover Yield har båda vunnit Breeder's. 2001 blev Every 8:a i finalen i unghäst-VM medan Evertino vann YR-SM."

Senast ändrad:

Men mörkbrun är han väl ändå inte???:confused: Då har dom nog skrivit fel. Mörk fux ska det väl vara?

Om jag inte minns fel är han pappa till ponnyhalvblodet Elvira, som gått SM, NM & EM, tror jag... :D

Har ingen Everest-avkomma, men vet ett par stycken fina hästar efter Everest. En kompis har en HÖG (runt 180 tror jag) Everestavkomma, som tyvärr varit skadad till och från hela livet... Därför inte presterat så mkt på hoppbanorna.
En av systrarna Lundbäck hade väl nån fin unghäst (Every?) i Scandinavian Open-final för några år sedan. Vet dock inte vad det blev av den, men fin var den.
Lina Sjögren har/hade väl en efter Everest (AJ Produkter Evertino?) också? Och han gick/går väl 150 om jag inte har fel för mig?

S

Everest hade tyvärr lite problem med fertiliteten och de sista åren var han endast tillgänglig på sin hemmastation, av detta skäl. Det gjorde att han inte fick sådär jättemycket ston och därmed finns det inga mängder med avkommor efter honom heller.

Jag är själv stolt uppfödare till en Everestavkomma, född 1998.
Han fick hoppdiplom med hela 53 p (8 8 8 9 10 10). Planen med honom var att han skulle vara min egen ridhäst, så jag höll hårt i honom i några år, utan att hinna med honom själv heller :crazy::o, men till sist sålde jag honom till en svårklassryttare som har vett nog att låta honom avancera i sin egen takt, efterhand som han blir klar för det. Målet är högt satt...
pyghopp2.jpg

Everest fick en hjärnblödning tidigt på året 2003 senare reexporterades han till Holland där han dog kort därpå.

Han hade tyvärr dålig kvalite men de avkommor han fick verkar hålla jämn och hög kvalité.

Han finns kanske på VDLs hemsida?

Det verkar ju trots allt som om de flesta av everest avkommer håller hög standard. Jättekul tycker jag.:)

Jag red Everest under ca 1.5 år när han var stationerad på Barkestorp stuteri utanför Kalmar. Bättre läromästare kunde jag verkligen inte haft! Han hade en enormt fin ridbarhet och var väldigt välskolad! Han kunde allt! Jag var/är ingen superstar men vi kunde snusa lite på passage och vi gjorde bytesserier i vart tredje. Hans galopp var utom denna värld att rida i, den gick att länga och korta i all oändlighetHan var oerhört mjuk och elastisk i kroppen.
Jag var även med på en hoppträning. Det var dock en nära-döden-upplevelse. Han hade inte hoppat på lääänge, vi hade bara skuttat över lite småhinder. Jag ville nämligen inte göra för mycket utan ville ha lite kontrollerade former. På en långsida satte tränaren upp en serie oxrar i stigande höjd, de började på 1 meter och sista låg på 1.40. Everest var ca en halvmeter över vartenda hinder och han hade superb hoppteknik så någonstans uppe på bågen som var ryggen satt jag och höll i mig för glatta livet. Alla som har suttit på en häst som hoppar med mycket rygg förstår vad jag menar... Efter serien gjorde han ett antal bocksprång i glädje av att få hoppa igen, och det var inte alltid helt lätt att hålla sig kvar. Han var en underbar häst som älskade att hoppa!

Dock hade han en enorm hingstkaraktär. Anledningen till att jag såg så mycket av den sidan var troligen pga att jag hanterade honom i samband med betäckningssäsongerna. Han var också svår att hålla i hull under säsong, men gick att få i mat om man blanade i bananer. Bananer var det bästa han visste!

Jag tog ett föl med mitt sto (e Tabac-Lambert-Falstaff). Elliot M fick 45p (888777) som föl och blev klass 1. Han såldes som föl, men jag har hört att han dessvärre ärvt sin faders hingstkaraktär trots att Elliot kastrerades som 2-åring.

Bilder på Evert kommer så fort de har godkänts!

Linda Algotssons Luca Brazi var ju efter Everest, han vann ju 6års-breeders i fälttävlan förra året, tyvärr tvingades de avliva honom pga skada nyligen om jag fattat allt rätt. Eller så blev han bara långtidskonval.

Min häst Ephekkt är oxå väldigt hingstig. Fick för mig ett tag att han va klapphingst. Men då är detta kanske något han har ärvt av sin pappa då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·
Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
555
Senast: KattenJ
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka