Sv: Event termotäcke
Det beror ju helt på hästen. Har du en häst som har en rejäl vinterpäls och du bara rider typ prommenadridning och hästen sällan blir svettig osv. då är det ju knappt du inte behöver ha något täcke överhuvudtaget. Och om hästen blir svettig är det viktigaste att den får torka. Så om du bara slänger på ett svettäcke då och låter hästen få stå och inne och torka tar av det sedan när hästen är torr så är det ju ingen fara egentligen.
Annars kan man införskaffa ett svettäcke (finns ju t.ex. billiga fleece som går att hitta för ett till två hundra) och ett regntäcke som är ofodrat. Det kommer man också långt på. Då kan hålla hästen torr när den blivit svettig med svettäcket, och regntäcket klarar sig många hästar bra på att ha i hagen året om. Min hade bara regntäcke på sig i vintras när hon kom till Sverige. Hon hade gör mycket vinterpäls på sig och blev jätte svettig av att stå med tjockt vintertäcke, speciellt inne i stallet då. Sen stog hon och kunde hålla sig lite varm genom att hon hade fri tillgång på grovfoder hela tiden också.
Och om hon blev svettig någon gång efter att hon blivit riden så åkte ett svettäcke på
(oftast ett i ylle).
Men jag tänkte till min, senare i höst/vinter se till och ha:
-Två ofodrade regntäcken. Har ett från Börjes och så ska jag köpa ett Horseware Amigo. Använder regntäcke relativt mycket under månaderna på året och tycker det är bra att ha två så man har möjlighet att alltid ha ett extra medans det andra är på tork.
-Ett thermotäcke ca 200-220 g att ha på sedan som mellantäcke typ.
-Ett Horseware Rambo täcke med 370 g som vintertäcke när det är som allra kallast ute. Kommer ha ett TM Otudoor som jag tror det var 280 g fyllning i när det inte är fullt så kallt + som extra täcke.
Har lite andra täcken också typ ett Horseware Rhino, med nåt på 200 g fyllning i men det är trasigt på nåt ställe och ska lagas innan jag använder det. Kommer säkert inte behöva använda det ens.
Sedan har jag en Golden Stripe filt, ett bomullstäcke, ett tjockt lite lyxigare fleecetäcke och vanliga enkla fleecetäcken tre st köpt för en hundralapp styck.
Ska även köpa ett Horseware Rambo Cotton Cooler

och ett Ylletäcke från Mia´´s RS

.
Anledningen till att jag kommer täcka min häst med så mycket täcken i vinter beror mest på att hon ska klippas också eftersom att hon kommer ridas mer till vintern och därmed blir svettitg ganska ofta. Annars har hon som sagt MKT vinterpäls och ett/två
regntäcken hade jag sett hade dugit gott åt henne annars.