Event termotäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 096
P

piggis_83

eventstall.JPG

Nån som har detta täcke? Ser grymt snyggt ut, olivgrönt :d Skulle passa bra på min fux! Hur är passformen, kvaliten?
Henrikssons har satt ner priset till 395 kr så det är ju billigt :)

Sv: Event termotäcke

Jag har inget sådant själv men har också funderat på att beställa det från Henrikssons.
Har känt och klämt på det eftersom ett par hästar i stallet har sådana täcken. De är väldigt snygga, verkar vara av bra kvalité, passform osv!

Okej! Verkar bra då, iofs kostar det ju inte så mkt så det kan va värt att köpa bara för det, men man e ju extra glad om det är bra oxå :)
Hoppas Henrikssons har dom täckena med sig till Falsterbo, i så fall e det nog inte omöjligt att det blir ett köp :)

har inget själv, men en i stallet har regntäcket och de verkar vara jättebra, ett väldigt stort plus för de höga bogvecken!

Har inte just detta men har andra event täcken. I min erfarenhet är de riktigt bra i kvaliteten, bogvecken är jättebra, gör att hela bogpartiet frampartiet sitter bra på hästen, går även ner långt och gosigt på sidorna om hästen... upplever dem som STORA i storlekarna dock, så kan vara värt att hålla i minnet...

Ja! Det såg verkligen härligt ut! Men jag använder ju knappt täcke så jag får sansa mig och inte köpa massa onödigt :angel:

vet du hur tjockt det är?
kan man ha det som mellantäcke?
asså... övergång från bomull-termo-tjock... inne asså...

vilket typ inte säger mig någonting :angel:

asså... är 150gr att föredra eller? asså när det e halvkyligt ute...
ångest..
min häst fick stå med ett 125 täcke halva vintern... hon e 153...
fast hon klagade inte :D
men jag måste köpa ett eget...

Det beror ju helt på hästen. Har du en häst som har en rejäl vinterpäls och du bara rider typ prommenadridning och hästen sällan blir svettig osv. då är det ju knappt du inte behöver ha något täcke överhuvudtaget. Och om hästen blir svettig är det viktigaste att den får torka. Så om du bara slänger på ett svettäcke då och låter hästen få stå och inne och torka tar av det sedan när hästen är torr så är det ju ingen fara egentligen.

Annars kan man införskaffa ett svettäcke (finns ju t.ex. billiga fleece som går att hitta för ett till två hundra) och ett regntäcke som är ofodrat. Det kommer man också långt på. Då kan hålla hästen torr när den blivit svettig med svettäcket, och regntäcket klarar sig många hästar bra på att ha i hagen året om. Min hade bara regntäcke på sig i vintras när hon kom till Sverige. Hon hade gör mycket vinterpäls på sig och blev jätte svettig av att stå med tjockt vintertäcke, speciellt inne i stallet då. Sen stog hon och kunde hålla sig lite varm genom att hon hade fri tillgång på grovfoder hela tiden också.
Och om hon blev svettig någon gång efter att hon blivit riden så åkte ett svettäcke på
(oftast ett i ylle).

Men jag tänkte till min, senare i höst/vinter se till och ha:
-Två ofodrade regntäcken. Har ett från Börjes och så ska jag köpa ett Horseware Amigo. Använder regntäcke relativt mycket under månaderna på året och tycker det är bra att ha två så man har möjlighet att alltid ha ett extra medans det andra är på tork.

-Ett thermotäcke ca 200-220 g att ha på sedan som mellantäcke typ.

-Ett Horseware Rambo täcke med 370 g som vintertäcke när det är som allra kallast ute. Kommer ha ett TM Otudoor som jag tror det var 280 g fyllning i när det inte är fullt så kallt + som extra täcke.

Har lite andra täcken också typ ett Horseware Rhino, med nåt på 200 g fyllning i men det är trasigt på nåt ställe och ska lagas innan jag använder det. Kommer säkert inte behöva använda det ens. :p

Sedan har jag en Golden Stripe filt, ett bomullstäcke, ett tjockt lite lyxigare fleecetäcke och vanliga enkla fleecetäcken tre st köpt för en hundralapp styck.
Ska även köpa ett Horseware Rambo Cotton Cooler :love: och ett Ylletäcke från Mia´´s RS :love:.

Anledningen till att jag kommer täcka min häst med så mycket täcken i vinter beror mest på att hon ska klippas också eftersom att hon kommer ridas mer till vintern och därmed blir svettitg ganska ofta. Annars har hon som sagt MKT vinterpäls och ett/två
regntäcken hade jag sett hade dugit gott åt henne annars.

jag har ett rakat fullblod som har päls som en shettis å därför rakas...
hon har bomullstäcke nu på sommaren (mest för insekterna inne)...
sen det där halvtjocka termotäcket när det börjar bli kallare på nätterna, å på dagarna har hon det med typ bucas eller ett skal över.. sen när det e snö å kallt så har hon ett som e ännu lite tjockare å så skal eller bukas över...
skulle behöva ett ännu tjockare... i vintras fick hon ha ett hansbo-kombitäcke när det va som kallast (köpte henne i december)...
i år så verkar det som att jag kommer få köpa ett begagnat Horseware Rambo täcke... ganska tjockt...
men just den där mellanperioden... den e kneeeepig...

så tror du ett event skulle va bra? ser ju ut å sitta bra...

Man brukar väl säga att ett täcke med 300 g fyllning är normaltjockt. Så detta är ju 220 g o därmed ngt tunnare än "normalt", men tänkte själv ha det som mellantäcke mellan de andra termotäckena hästen har (ett 150 g o ett 370 g).
Själv anser jag att tjockare täcken än med 300 g fyllning behöver bara åka på när det är RIKTIGT kallt eller om hästen är extremt frusen av sig.
Du kan ju ex lägga på ett fleece- eller ylletäcke under termotäcket om det behövs istället för att köpa ett tjockare termo.

Har ett regntäcke från Event, men har knappt använt det, men ska slänga på det för att se hur stort/litet det e på pållis. Det är i 145 som hon brukar ha, passar det så borde hon väl kunna ha 145 i termotäcket oxå?

min kunde som sagt va ha 125 (lite tight pyamas tyckte hon nog isf)... å skalet är 145...
om jag köper eventet så blir det 135, nån sa att de va stora i strl ju :D

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
973
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 326
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka