Ev. Hästköp gör mig oerhört kluven..

Casteloro

Trådstartare
Kort och gott:

Skulle man kunna köpa en (välutbildad) häst som är 18 år och tro att under 2-3 år att det kan lära ryttaren (mig) ett och annat?

Har haft häst tidigare, dock ingen välutbildad, endast kallblod som är grundriden. Jag känner att jag inte riktigt är villig ännu att lägga ut mer pengar än nödvändigt just för tillfället, då det känns som om att jag fortfarande inte är helt säker på vad som kommer att hända i livet..

Fördel äldre häst (ca 20 000 - 30 000) - Lär mig mycket.
Nackdel: Kan antagligen inte säljas vidare senare. (?)

Fördel yngre häst (40 000 - Uppåt) - Kan säljas vidare vid "ointresse"*
Nackdel - Inte "fullärd"? Till ringrostig, och gällande hoppdelen orutinerad ryttare.

* Fungerar inte som tänkt, tappat intresse, ändringar i livet etc.

Hur tänker ni angående detta?

Mvh Josefine

Sv: Ev. Hästköp gör mig oerhört kluven..

För att lära upp dig så är det ju perfekt med en äldre häst. Rätt äldre häst kan ju hålla i många, många år till.
En till fördel med en äldre häst är att om ditt intresse avtar och bara finns lite grand så fungerar säker den också bra som mulle häst utan krav på daglig ridning. Det lär inte en yngre göra på samma sätt.
Med en yngre häst finns också en risk för ganska kraftig värdeminskning om du själv inte är så duktig. Det lär inte hända med den äldre hästen.

Själv hade jag satsat på den äldre om jag var i ditt ställe.

Med en yngre häst finns också en risk för ganska kraftig värdeminskning om du själv inte är så duktig. Det lär inte hända med den äldre hästen.

Oj, så långt hade jag inte ens tänkt! :bow:

Det väger verkligen för, och är ett bättre alternativ om det inte skulle dyka upp en häst som lämnas ut på foder under en längre tid, för senare köp.

Kort och gott:

Skulle man kunna köpa en (välutbildad) häst som är 18 år och tro att under 2-3 år att det kan lära ryttaren (mig) ett och annat?

Absolut!! Jag har fler exempel på vänner och bekanta som har äldre hästar (20-25 år) som tränas regelbundet i både dressyr och hoppning utan problem. Själv tog jag mitt fälttävlanskort förra året på en 19-åring och den hästen var det verkligen inget fel på:rofl:.

men vad har du tänkt göra med hästen efter 2 år när du "tröttnat" på den och den inte räcker till mer? ska du slakta den? sälja vidare?

jag tycker det är väldigt dåligt att en så gammal häst ska vara vandringspokal. köper man en häst i den åldern ska man vara beredd att ha kvar den resten av livet.

köp dig hellre en yngre häst som du utan problem kan sälja vidare. dom ha dessutom betydligt lättare för miljöombyten än gammla hästar.

En äldre häst kan lära dig mycket men jag hade inte köpt en 18-årig häst om jag inte hade för avsikt att behålla den för alltid. De flesta 18-åriga hästar har tyvärr redan flyttat runt tillräckligt och har de inte gjort det så är det ju synd att "chocka" dem genom att plötsligt börja byta ägare med jämna mellanrum.
Jag hade nog satsat på en foderhäst eller en lite yngre häst.

Jag har också planer på att köpa en lite äldre läromästare att träna upp mig på innan jag köper unghäst. Men som sagt, vad ska man göra med den sen, är tveksam till att jag kommer att orka med 2 hästar.

Ska nog prova att få en utbildad häst på foder, men då krävs ju att nån vill låna ut till mig. :o

men vad har du tänkt göra med hästen efter 2 år när du "tröttnat" på den och den inte räcker till mer? ska du slakta den? sälja vidare?

jag tycker det är väldigt dåligt att en så gammal häst ska vara vandringspokal. köper man en häst i den åldern ska man vara beredd att ha kvar den resten av livet.

köp dig hellre en yngre häst som du utan problem kan sälja vidare. dom ha dessutom betydligt lättare för miljöombyten än gammla hästar.

Exakt. Vi köpte en äldre ponny till våra barn. Hon var då 22 år gammal. Finns inte en tanke på att skicka henne vidare. hon ska få stanna här tills hon inte hänger med mera.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan har sålt några ponnier och hästar genom åren. inte i stor mängd ( 2-3 st per år) ponnierna har det alltid gått smidigt med. ofta...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: ricca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama