Ev bädd i höst

Hallonsoda

Trådstartare
Halloj!

Snart är det dags för installning och därmed bestämning av strö till boxen. Jag hade tänkt att göra det lätt för mig, och fixa en bädd till pållen. Gödselstacken ligger 150 m från stallet, och det är inte så kul att gå på den vägen varje dag i december månad.

Tidigare har jag haft en ren spånbädd, men i och med att jag har möjlighet att göra det lite enklare för mig så kör jag nog på mer lättskött bädd i år.

Många lägger ju torv i botten och låter hästen kissa ned det. Sen nåt annat över. Är det att föredra att göra så? Hur ofta behöver man mocka ut en sån bädd? Jag plockar ju bajs varje dag, naturligtvis.

Jag hade ev tänkt att lägga torv i botten och sen spån på. Fast vet inte om det är så smart. Ska man använda kalk?

Jag kan inte mycket om det här.. Men har tillgång till både spån, torv och halm :).

Hoppas ni kan sånthär!

/Sofia

Sv: Ev bädd i höst

Jag kör med bara torv. Permanentbädd. Jättelättskött och bädden åker ut lagom till stalltvätten till sommaren....

Har nästan alltid haft bädd av spån till min häst. Vi gjorde så att vi klakade och sen la in ordentligt med spån. Sen så får den stå ett tag så, man tar bara ut bajs. Och man får iband fylla på efter behov. Min häst är väldigt lätt mockad, typ två högar med bajs och sen inget mer. Så då behövde vi gräva ut lite kiss spån i mmelan åt. Annars skulle det bli för mycket spån i boxen.

Det som är bra med bädd är att det blir värme för hästen och den slipper stå på kallt hela natten, sen är det ju lättare att mocka också ;)

Lånar tråden lite, har ungefär samma situation, men - är det ingen som vet hur man gör en halmbädd? Vi har bara halm (kan iofs köpa spån) så det vore bra om det gick att göra av det. Har för mig att jag läst någonstans att man kalkade och sedan la kakor av halmen i botten?? Ja, kom gärna med förslag :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 274
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Dags att mocka ur och lägga in nytt. Men jag är velig, vad ska jag använda? Har i många år haft torv plus halm, men nya ponnyn äter...
Svar
7
· Visningar
1 048
Hästvård Jag har alltid haft mina hästar på halm och mockat rent på både bajs och kiss varje dag. Tycker inte tidsåtgången är så farlig, men...
Svar
12
· Visningar
1 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka