Silencer

Trådstartare
Sökte Eu stöd för första gången i år. Bonden som arrenderat min mark (12 ha) skulle föra över stödrätterna till mig men nånting gick snett så nu har jag inga stödrätter, dom är kvar hos bonden som arrenderade min mark.
Han hävdar att han fört över dom elektroniskt men jordbruksverket säger att dom inte kan se i systemet att han har gjort det. Jordbruksverket säger också att det finns ingenting dom kan göra.

Så nu får jag inget gårdsstöd, förgröningsstöd eller stöd till unga lantbrukare. =( Kompensationsstödet verkar det som att jag kommer få dock, men ändå, det är för mig enormt mycket pengar jag går miste om för dom andra 3 stöden...

Hur hade ni gjort i denna situationen? Släppt det och gått vidare? Krävt kompensation av bonden som misslyckades med överföringen?
Detta grämer mig så enormt och jag har ingen att prata med om detta så tips och råd mottages tacksamt.
 
Börja med att kolla så att han verkligen har kvar stödrätterna. Det är ju ganska lukrativt att sälja och det är ju så att de följer inte marken utan "bonden".
Har han kvar dom så se till att få dom överförda, gör det på papper så att du har ett verkligt bevis på det. Annars så kräv honom på värdet av stödrätterna om ni nu varit överens om att du skulle få ta över dom.
 
Börja med att kolla så att han verkligen har kvar stödrätterna. Det är ju ganska lukrativt att sälja och det är ju så att de följer inte marken utan "bonden".
Har han kvar dom så se till att få dom överförda, gör det på papper så att du har ett verkligt bevis på det. Annars så kräv honom på värdet av stödrätterna om ni nu varit överens om att du skulle få ta över dom.
Han säger att han har dom kvar och han skrev ett brev till jordbruksverket och bad dom föra över dom nu i efterhand men det är tydligen för sent, så jag blir utan stöd i år. Fattade det som att vi måste vänta tills nästa vår med att göra ett nytt försök att föra över dom?
Jag tror att han har dom kvar och har för avsikt att ge dom till mig, det är mest pengarna jag går miste om i år jag grämer mig över...
 
Dels så ska du nog vara glad om han ger dig dom gratis. Vet ju inte klass och antal men värdet är väl i alla fall mellan 3 - 5 000 styck. Du kan kolla på stödrättsbörsen.
Sedan är det så med bidrag att utbetalningen kan dröja för att Länsstyrelse och Jordbruksverk inte hinner med, utan att de som ska ha det får någon kompensation. Men ve den som missar datum för att skicka in ansökan. Det blir straff direkt genom avdrag. Så att få ut något för i år är kört samma om det är så att bytet av stödrätterna är inskickat efter "sista" datumet. Vilket jag inte kommer ihåg vad det var.
 
Har bonden fått något stöd? Det känns ju underligt om han skulle få ut några pengar för något han rimligen inte kan ha sökt för, eftersom han hävdar att han fört över rätterna.

Nej, jag hade nog inte släppt det. Ni hade en överenskommelse, av något skäl har han inte fullgjort sin del av avtalet. Jag hade nog krävt honom på motsvarande förlusten för din del.
 
Att jag får stödrätterna gratis är väl för att han arrenderat marken i ca 15 år gratis, fått stöden men knappt skött marken... Mest bara ogräs och tistel som växer nu.
Hade tänkt plöja och så rubbet mha stödpengen. Nu kommer jag inte ha råd =(
Han har inte sökt stöd i år för "mina" 12 stödrätter, men han har sökt stöd för ca 50 andra. Funderar på att kräva att han delar med sig av dom pengarna, men det känns samtidigt jättejobbigt att "ställa till med bråk". För jag tror inte att det är något han har tänkt göra frivilligt.
 
För jag tror inte att det är något han har tänkt göra frivilligt.

Sköter man inte sina avtalade åtaganden så får man ju vara medveten om att man riskerar att åka på en ekonomisk snyting. Det är inte personlig vendetta, det är affärer. Hade han varit lite om sig och kring sig hade han självklart sett till att följa upp detta, eller i alla fall ha någon form av kvittens på överföringen.

Frågan är ju vem som ska betala för hans slarv. Han, som har haft möjlighet att påverka utgången, eller du, som inte kunnat göra något för att påverka hans del av avtalet.
 
Sköter man inte sina avtalade åtaganden så får man ju vara medveten om att man riskerar att åka på en ekonomisk snyting. Det är inte personlig vendetta, det är affärer. Hade han varit lite om sig och kring sig hade han självklart sett till att följa upp detta, eller i alla fall ha någon form av kvittens på överföringen.

Frågan är ju vem som ska betala för hans slarv. Han, som har haft möjlighet att påverka utgången, eller du, som inte kunnat göra något för att påverka hans del av avtalet.
Det känns ju mest rätt att han är den som får ta konsekvenserna. Ska försöka samla lite mod och jävlaranamma till att kontakta honom och fråga hur vi löser detta.
Men om han vägrar ta på sig ansvar? Vad gör man då?
 
Det känns ju mest rätt att han är den som får ta konsekvenserna. Ska försöka samla lite mod och jävlaranamma till att kontakta honom och fråga hur vi löser detta.
Men om han vägrar ta på sig ansvar? Vad gör man då?
Vad har du för "bevis" på er överenskommelse?
Tror att om du vill driva det vidare så måste man börja där. Har du något skriftligt eller finns det bara muntliga överenskommelser?
Visst gäller muntliga lika väl som skriftliga men dom är svåra att bevisa, så om ni har muntliga finns det några opartiska vittnen?

Grunden när stödrätterna delades ut är att dom tillföll den som brukade marken. Vilket då är den här bonden. Det innebär att om du vill dra det vidare så behöver du ha verkligt bra bevis på att du skulle få dom eftersom dom inte är knutna till marken och har ett visst värde. Har du inte det kan det bli svårt att kräva något alls av honom. Dom är hans egendom, har då ett visst ekonomiskt värde och går att sälja.
Du kan driva det civilrättsligt men det kommer att kosta och ta tid, så se till att du har ordentliga bevis på allt innan du gör det. Annars är risken stor att du kommer att förlora ännu mer på det än du redan har gjort.
 
Varför inte be bonden att åtminstone plöja marken som kompensation? Är det lämpligt och tillåtet med höstplöjning, så kan ju det vara en god ide om marken legat obrukad länge.
Då återstår "bara" allt det andra för att få till vårbruket...
 
Som jag anade ville han inte ta något som helst ansvar för det som hänt och tänker inte ge mig någon som helst ersättning...
Han säger att han har fört över stödrätterna och att det blivit fel i jordbruksverkets datasystem.
Det tror jag inte på! Jag tror gubben har klantat sig helt enkelt.
Vet inte vad jag ska göra? Kollade lite snabbt om Lrf har någon juridikrådgivning men det verkade dom inte ha =(
 
Som jag anade ville han inte ta något som helst ansvar för det som hänt och tänker inte ge mig någon som helst ersättning...
Han säger att han har fört över stödrätterna och att det blivit fel i jordbruksverkets datasystem.
Det tror jag inte på! Jag tror gubben har klantat sig helt enkelt.
Vet inte vad jag ska göra? Kollade lite snabbt om Lrf har någon juridikrådgivning men det verkade dom inte ha =(
LRF konsult har gratis kortare rådgivning för medlemmar har jag för mig.

Koncentrera dig på att se till att det blir rätt för nästa år är mitt råd :)
 
Varför följde du själv inte upp att överföringen av Eu stödrätterna var gjorda när du ansökte om EU-bidragen att allt stog rätt till ?
Bråka med bonnen kommer bara bli problem se till att de blir överförda till nästa år ?
Även om det känns fruktansvärt surt såvida du inte har någon skriftlig överenskommelse ?
 
LRF konsult har gratis kortare rådgivning för medlemmar har jag för mig.

Koncentrera dig på att se till att det blir rätt för nästa år är mitt råd :)

LRF Konsult har inga medlemmar. Som medlem i LRF har man en halvtimmes gratis arrenderådgivning.

Man kan alltid ringa en regional LRF-tjänsteman för rådgivning men i det här fallet blir nog bara svaret att TS får ta det på tristkontot.
 
Väldigt tråkigt men är det inte bättre att ha en bra kontakt med bonden så du kan köpa in tjänster utav honom? Han kanske kan tänka sig att plöja mm åt dig som lite plåster på såren, kostar ju en hel del att leja in det.
 
Tidigare åtminstone har LRF's jurister ingått i LRF Konsult.

Fast du kan inte vara medlem i LRF Konsult. LRF Konsult har jurister, ja, och de kan LRFs medlemmar använda en halvtimma gratis. För arrenderådgivning. LRF har också jurister men de jobbar inte med enskilda fall på det sättet. Däremot kan du som jag skrev få en viss rådgivning genom att ringa regionkontoret (om du är medlem).
 
Fast du kan inte vara medlem i LRF Konsult. LRF Konsult har jurister, ja, och de kan LRFs medlemmar använda en halvtimma gratis. För arrenderådgivning. LRF har också jurister men de jobbar inte med enskilda fall på det sättet. Däremot kan du som jag skrev få en viss rådgivning genom att ringa regionkontoret (om du är medlem).
Vi talar om varandra :) Det jag skrev och menade var: "LRF konsult har gratis kortare rådgivning för medlemmar [i LRF] har jag för mig."

Kollade på internet och halvtimmen är numera ersatt med gratis rådgivning motsv. 750 kr om jag förstod rätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp