EU-stöd för fastighet

Ramona

Trådstartare
Detta borde jag kunna, men jag gör inte det, så jag frågar på allvetande Buke. :)

Säg att jag ska köpa en fastighet på ca 10 ha. Fastigheten är taxerad som bebyggd lantbruksenhet 120. Är inte det en vanlig jordbruksfastighet med alla rättigheter och skyldigheter? Enligt mig är det det, men enligt en person som är insatt i ämnet är en lantbruksfastighet inte en jordbruksfastighet....jag blir lite förvirrad.

Min andra fundering är om stödrätterna. Denna fastigheten har inga tilldelade stödrätter. Jag vet att det finns en reserv för stödrätter, men finns det någon chans att få stödrätter därur eller är det stenhårda regler? Hur ofta säljer bönderna sina stödrätter? Går det att få tag på stödrätter?

Sv: EU-stöd för fastighet

Jo, det är en jordbruksfastighet med allt vad det innebär

Fastighetstyp 1 - Lantbruksenheter (LÄNK)

100 Lantbruksenhet, inte fastställd typ av
110 Lantbruksenhet, obebyggd
113 Lantbruksenhet, bostadsbyggnadsvärde under 50 000 kr
120 Lantbruksenhet, bebyggd
121 Lantbruksenhet, som endast utgörs av växthus/djurstall
180 Lantbruksenhet, skatte-/avgiftsfri (3 kap. 2 §, 2 st. FTL)
181 Lantbruksenhet, skatte-/avgiftsfri (3 kap. 3 § FTL)
197 Lantbruksenhet, övrig mark utanför tätort, taxeringsvärde 0 kr
199 Lantbruksenhet, taxeringsvärde under 1 000 kr

Köpa stödrätter kan man göra HÄR

Den nationella reserven för stödrätter är det nog inte så mkt lönt att söka från:

Stödrätter ur den nationella reserven ska i första hand gå till jordägare som har haft sin mark utarrenderad sedan 2002 eller tidigare och som de därför inte kunde söka stödrätter för 2005 när gårdsstödet infördes. Om du ingår i den här gruppen kan du få stödrätter som motsvarar den areal som har varit utarrenderad.

* Du är jordägare och din mark har varit utarrenderad sedan 2002 eller tidigare och du brukar marken själv 2011.

* Du har redovisat nya eller utökade betesmarker eller slåtterängar i SAM-ansökan. Marken är godkänd för gårdsstöd 2011.

http://www.sjv.se/amnesomraden/stod...stodratter.4.6beab0f111fb74e78a780002016.html

Det finns även en del stöd man kan få utan att ha några stödrätter. Har du betesmarker så går det t.ex. att få miljöersättning för dem.

Men vad måste man göra för att få miljöersättning? Det är ju bara betesmark (och skog) jag kommer att ha om allting går som det ska. *ta i trä*

Men vad måste man göra för att få miljöersättning? Det är ju bara betesmark (och skog) jag kommer att ha om allting går som det ska. *ta i trä*

Ring till länsstyrelsen och uppge din fastighetsbeteckning så kan de skicka ut anmälningsblanketter. Det är samma anmälningsblankett som till alla andra jordbruksstöd. Antagligen måste du stå som ägare till fastigheten först.

Du får också ett användarnamn och lösenord så att du kan göra anmälan på internet via jordbruksverkets hemsida. I år var sista dagen för ansökan 31 mars. Men man kan skicka in ansökan senare (vet ej sistadatum), men då får man avdrag på bidraget för varje dag man är sen.

Det du måste göra sen är att hålla marken betad. Kommer det en kontroll och de ser att den inte betats på länge kan du åka på återbetalning. Sen kan det ju även tillkomma ytterligare skötselkrav beroende för vad det är du sökt bidrag. Har du lust att hålla ängar öppna med lien så finns det bidrag för det med.

Och så ska man ha nötkreatur som betar eller får och det gäller ett visst antal per djurenheter /hektar .

Så det är inte* bara * ansöka om miljöstöd och sen få pengar .

Mia

Och så ska man ha nötkreatur som betar eller får och det gäller ett visst antal per djurenheter /hektar .

Det går givetvis lika bra med hästar.

Sen finns det vad jag vet inget krav på antal djur/hektar. Beten kan ju vara så otroligt olika i växtlighet så en sådan regel hade ju varit orimlig. Kravet är snarare att det ska vara tillräckligt betat. Sen om det är en häst eller fem som betat har ingen betydelse.

Senast ändrad:

Då skulle jag vara glad om du kan hänvisa till en källa där jag kan läsa det för då har jag själv missat de miljöbidragen trots att jag försökt lusläsa vilkoren .

Mia

Då skulle jag vara glad om du kan hänvisa till en källa där jag kan läsa det för då har jag själv missat de miljöbidragen trots att jag försökt lusläsa vilkoren .

Jag bifogar en länk till SJV. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/gardsstod/villkor/bestammelserforattfagardsstodforbetesmark.4.7caa00cc126738ac4e88000385.html

Utdrag från länk.
---
Grundläggande bestämmelser

Det här måste vara uppfyllt för att du ska kunna få stöd för din betesmark eller slåtteräng:

Marken ska användas till bete.
Slåtterängar ska slås och skördas varje år.
Marken ska inte vara lämplig att plöja.
På marken ska det växa tillräckligt med gräs och örter av det slag som duger till foder för djuren.
Marken får inte vara skog.
Du ska följa de skötselvillkor som gäller för respektive stöd eller ersättning, till exempel se till att marken inte växer igen.
---

Som jag skrev innan är det ju helt orimligt att ställa detaljkrav på hur många djur som måste beta på varje hektar. Likaså blir jag lite nyfiken hur du fått uppfattningen att inte hästar skulle vara godkända som betesdjur.

Om du snabbar dig hinner du kanske ändå att få in en försenad ansökan för i år.

Frå ringa dom och dubbelkolla . vet att det handlade om en hel del pengar men eftersom jag varken har nöt eller får så la jag ner det miljö stödet .
Får jag kolla upp detta om jag missat något .

Mia

Så det är inte* bara * ansöka om miljöstöd och sen få pengar .

Mia

Jag har marker där vi inte får ha får:D, så det stämmer inte heller.

Det svåraste med betesstödet o häst är väl att häst, betesmässigt sett, lämnar rator på så vis att det inte är säkert vid kontroll att betet godkänns, man få då ex betesputsa också.

Exakt vilka miljöstöd pratar vi om ?

Och vilken ekonomisk ersättning ger dom ?

Mia

Det svåraste med betesstödet o häst är väl att häst, betesmässigt sett, lämnar rator på så vis att det inte är säkert vid kontroll att betet godkänns, man få då ex betesputsa också.
Fast det gör man väl ändå med tanke på att man vill ha ett kvalitativt bete till sina hästar?

Nej, inte alla putsar, vi skulle ex ha svårt för det, lite väl både kuperat o stenigt.

Exakt vilka miljöstöd pratar vi om ?

Och vilken ekonomisk ersättning ger dom ?

Mia

Betesstöd som står utanför stödrätterna.

Kan inte pris exakt men ca 1000 kr ha o för vanlig betesmark, och med särskilda värden 2000 kr (drygt). Tänk då på att vi som har stödrätter även får in pengar där...och så är det ju alla stenmurar....vårplöjning...handjursbidragen som går in i stödrätterna.....:bump:

Betesstöd som står utanför stödrätterna.

Kan inte pris exakt men ca 1000 kr ha o för vanlig betesmark, och med särskilda värden 2000 kr (drygt). Tänk då på att vi som har stödrätter även får in pengar där...och så är det ju alla stenmurar....vårplöjning...handjursbidragen som går in i stödrätterna.....:bump:
Nu har jag kollat lite. Det verkar inte finnas några miljöbidrag för höns alls, såsom det finns för nöt, får och get. Alltså utrotningshotade raser.

Är det bara jag som har missat eller är höns undantagna?

Norrbruk 2010 skrev:
Du har en utrotningshotad husdjursras
Fast ersättning per djurslag 800 kr
Utrotningshotad husdjursras 1 000 kr/djurenhet
Linderödssvin 1 500 kr/djurenhet

Hönor, inland 13,45 kr/djur
Hönor, kust 10,70 kr/djur
Ersättning lämnas för det antal som överstiger 1000 höns.

Antal höns/djurenhet (beräkning av gödsel):
100 värphöns, 16 veckor eller äldre. Kycklingmödrar räknas till värphöns
200 unghöns upp till 16 veckors ålder
200 slaktkycklingar
100 kalkoner, gäss eller ankor, inklusive kycklingar och ungar upp till en veckas ålder

http://www.jordbruksverket.se/amnes...aktkyckling.4.7850716f11cd786b52d8000547.html

Värphönor och slaktkycklingar inom miljöersättning för certifierad ekologisk produktion eller kretsloppsinriktad produktion:

Värphöna 71,43 = en djurenhet
Slaktkyckling 33,33 = en djurenhet

jordbruksverket skrev:
Du kan kombinera flera miljöersättningar
Miljöersättningen för hotade husdjursraser går att kombinera med alla övriga miljöersättningar.

Lättast att se vad du kan söka för stöd är ju att kolla i "stödguiden": http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/stod.4.67e843d911ff9f551db80003777.html

+ att lanhönsklubben borde kunna svara på de frågor du har angående stöd för bevarande av svensk ras. Misstänker (men är absolut inte alls säker på) att man kanske inte behöver ha fler än 1000 djur för att kunna söka nån form av stöd för just bevarande av svensk ras.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...sdjursraser.106.3a2bcf1b1244c6487a480008.html

www.kackel.se

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10