EU-bidrag och betande hästar

S

Sveipur

Två frågor till:

Jag vet att det är nya EU-bidragsregler på gång och har inte hunnit sätta mig in i varken de nyvarande eller kommande. Har någon tips om en lättfattlig sammanfattning om EU-bidrag?

Vad kan jag tänkas får för EU-bidrag på 12 hektar om jag har åker som ligger i träda alternativt arrenderas ut?

Sen finns det ytterligare ca 8 hektar betesmark där jag antar att man kan få lite betesbidrag. Undrar om det finns möjlighet att ha med 3 valackar i jordbruket rent skattemässigt eftersom de kommer vara betesdjur (ja, jag vet att SKM är mycket restriktiva när det gäller hästar och framförallt valackar).

Tror inte det finns några lättfattliga EU-bidragsregler. :confused: Det bästa är att höra med länsstyrelsen där du bor. Om du inte orkar sätta dig in i allt själv kan LRF-konsult hjälpa dig (mot betalning förstås) de ser då till att du hittar de bidrag ni är berättigade till.

Jag har en valack med i jordbruket, han kan i och för sig även användas som draghäst. Men, problemet kan ju vara hur din skattemyndighet ser på hobbyhäst och verksamhetshäst.

När det gäller arrende så vet jag att jag hört att EU-bidraget då ska sökas och behållas av arrendatorn.

Nja, jag arrenderar 10 tunnland bete, men markägaren får EU-bidrag (biologisk mångfald) för marken så det är nog vad man kommit överens om. :)

Jo, det är nog sant. Är det du eller markägaren som söker bidragen? Bönderna här i krokarna som arrenderar mark söker själva bidrag för det de arrenderar.

Egentligen är det ju den som arrenderar marken som skall ha EU-bidraget...

Det sa i alla fall de på LRF till oss när vi förhörde oss om arrendekostnaden på ett naturbete (vad den generellt låg på alltså).

Men är det inte ändringar på gång när det gäller sökande av EUbidrag.

Har läst någonstans i någon tidning om att de ska göra om det så att endast markägaren kan söka och inte arrendatorer...

Jo en förändring är på gång men ingen vet riktigt hur det kommer att bli. Förhandlingarna är inte klara.

Det verkar inte bli någon större förändring när det gäller stöd till betesmarker.

Det som kommer att förändras är direktstöd till tex spannmål, kött och mjölk. Det är tänkt att stöden omvandlas från produktstöd till gårdsstöd dvs lantbrukaren skall få stöd oavsett hur mycket som produceras. Det är bara de som tidigare fått direktstöd som kommer att få del av gårdsstödet.

Det är också troligen så att det är brukaren dvs arrendatorn och inte markägaren som skall få stödet. Dock måste man ha mark för att få stöd så om en arrendator blir uppsagd så måste han hitta ny mark för att kunna få del av stödet.

Men ersättningen för att hålla betsmark öppen verkar inte förändras vad jag har hört.

Det här är en soppa och det verkar inte helt klart hur det blir. Sök gärna information här:
www.atl.nu
www.lantbruk.com
www.lrf.se

Håller med om soppan ;)

En del av stöden skall ju tydligen bli så hårt knutna till brukaren, dvs följer ev arrendator, att man räknar med att försäljningspriset och låntaket på jordbruksmark kommer att sjunka. Var nog ATL jag läste det i tror jag...

Sv: EU-bidrag och betande hästar

hej har oxå lite frågor om EU-bidrag:
jg hyr en gård med stall och betesmarker. Betala stallhyra 500 kr månaden per häst även på sommaren. Fick nu reda på att mina hästar stor på värdeshagar där han få EU bidrag. då han få mycket pengar. Många säger då till mig att jag ska kräva tillbaka stallhyran jag betalat eller säga att han få fylla på vatten och köpa stängsel då det behövs.. men nu är det kluriga hur ska jag kräva honom på det?? finns det någon regel?? kan någon ge mig ett svar?

Finns ingen regel plus att 500 kronor är en billig hyra att ha året runt. Så om inte bonden fått in sina pengar via EU-bidrag så hade nog din stallhyra varit betydligt högre. Det är dessutom inte så stora pengar det handlar om i bidrag och en markägare med stödrätter får bidrag, ännu så länge utan att göra något alls med marken s k gårdsstöd. Sedan kan man även få rent betesbidrag och det handlar om allt från några hundralappar till två och fem per hektar och år beroende på typ av bete. Så det inte någon förmögenhet precis.

Undrar om det finns möjlighet att ha med 3 valackar i jordbruket rent skattemässigt eftersom de kommer vara betesdjur (ja, jag vet att SKM är mycket restriktiva när det gäller hästar och framförallt valackar).

Enligt vad jag har hört så är svaret nej. Men det finns kanske någon annan som vet bättre.

Enligt vad jag har hört så är svaret nej. Men det finns kanske någon annan som vet bättre.

Eftersom Sveipur ställde frågan 2003 så får vi väl anta att hon fått svar vid det här laget. ;)

är det så att man måste vara "reggad" eller vad det kallas som jordbruk för att kunna söka bidrag?

vad innebär i så fall jordbruk?

hur många hektar måste man ha för att det skall vara värt?

Fastigheten ska vara taxerad som jordbruksfastighet, vilket innebär att det blir ett företag. Som det ska deklareras för på särskilt sätt. Storleken har inte så stor betydelse utan det är användningsområdet av marken. Vill man ändra taxerings form så får man vända sig till Skatteverket och Lantmäteriet.

Om man har en jordbruksfastighet så blir man automatisk registrerad hos Jordbruksverket när man ansöker om stöden. Har man frågor om de olika stöden så kan man vända sig till Länsstyrelsen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej allihopa! Jag tänkte fråga er kloka här och disskutera endel frågor som jag har angående betesbidrag, behöver massa hjälp vill lära...
Svar
17
· Visningar
6 151
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama