Ettårsskolan

ako

Trådstartare
I dag kommer min ettåring o hans lika gamla polare hem från sommarbetet. Funderar lite på vad det är dax att ta tag i att lära honom i höst? Fölskolan gick han ut med MVG i alla ämnen såsom att vara uppbunden, ledas, verkas, borstas, lastas etc, och under betet har jag bara tagit in honom ett par ggr för hovvård, avmaskning etc (självklart har han visiterats i hagen varje dag), vilket gått helt problemfritt.

Undrar nu som sagt lite vad folk i allmänhet och ni med erfarenhet av uppfödning o unghästhantering i synnerhet, gör med era hästar under okt-maj när de är 1-2 år?

Ska tilläggas att han unde stallperioden går ute ca 10 h per dygn i en hyfsat stor (ca 1 ha), kuperad hage med en jämnårig kompis (de går dock för sig själva, då resten av pållarna här är flickor...).

Tackar för svar

Senast ändrad:
Sv: Ettårsskolan

Min fick nog åka på löshoppning det året. Vilket mest innebar springa runt ridhuset över bommar och lära sig konceptet. Något hon tyckte var skitkul! :) Det gav också lite åkvana, transportträning och miljöträning.

Sen fick hon nog ha träns på sig ett par gånger den vintern/våren. Gick ut på promenader med grimma över tränset osv..

Så mycket mer gjorde vi nog inte.

/C

Mina är oftast tömkörda innan betet, och detta tar vi upp igen när dom kommer in...sen sätts dom i vagn och påbörjar träningen..lugnt o harmoniskt bygger vi upp psyket och konditionen.

Allt det du gjort med din häst är redan gjort med mina också....sen får man se till individen lite också, en del är mogna för att börja lära...andra inte, då får man vänta ett tag tills det är dags med dom...BÖRJAR en 1 åring att vrånskas med saker man vet att dom kan...då är det bara att lägga ner....och bara köra grundläggande som måste göras...hingstar är oftast värre än stona med sin "perioder" av "allsmäktighet" :D

Jag har gjort precis som du. Nu under hösten ska jag börja tränsträna min ettåring samt så småningom börja tömköra när hon vant sig vid bettet.

Min är tömkörd i sommar.
Nu är vi mest ute på promenader, iförda sadel och träns.
Han kommer antagligen att sättas i vagn i vinter/vår, så jag kan börja köra honom lite smått. :)

Vi skall öva trensport, han gillade inte den alls.
Annars klarade han av grunden. Hanteras , bindas , ledas hovvård , mm.
Träns har han haft ett par gånger utan problem.
Skall fortsätta med det och ledövningar. Vi bor så vi måste gå på en stor väg för att komma någonstans.Han är van vid bilar från hagen. Men nu skall han få gå där också.
Ja vi skall prova med det mesta nu.

Lånar Marthas knapp o svarar er allihop: Tack för alla svar! De flesta verkar ha lagt upp det som jag oxå har gjort o planerar att göra; Träns framåt vintern, lite tömkörning framåt våren (han ska dock inte köras in för vagn. Jag har ingen erfarenhet o ingen i min närhet som kan hjälpa mig, och tycker inte det känns jätteviktigt då ha ska bli ridhäst), o lite lösskuttning. Trafikerad väg väntar jag med. Det åker dock traktorer o likn förbi hagen varje dag. Sen ska han ju skäras någon gång under det närmsta halvåret oxå.

Tack, tack!

Jag skulle skurit min i början på september. men han som har hingstbetet tyckte inte det. Han har haft ca 35 föl själv. Han sa att min skulle bli mycket stor då. Jag tror jag väntar 1 år. Annars tar jag honom till våren. Skall visa honom först.
Jag hämtar honom 25/9 från betet. Får se hur detta skall gå. Nu kommer han hem till mamma sto dräktig och en ny kompis.
Får nog släppa kompiden och han först. Senare stot. De ska gå tillsammans nu i vinter.
Hoppas at det fungerar bara. Rolig träning blir det nu. Men allt som skall göras.

Min ettåring har precis kommit hem från betet nu, hon gick med en jämnårig kompis hela sommaren. Dom blev vääääldigt fäst vid varandra, (ett tips är att ha fler än två stycken tillsammans). de var inte ifrån varann nånting på hela sommaren så vid ettårsvisningen nu i sept var det lite svårt att visa dem för de sprang och gnäggade åt varann hela tiden ! Iallafall så nu i sommar har vi gått på promenader med dom, tömkört, löshoppat, åkt transport, tränsat och verkat dom... Men nu är min hemma hos mamma igen.. och i höst tänker jag fortsätta med löshoppning, tömkörning och så ska hon få träna på att åka transport själv, jag ska även träna horsemanship.. och hon ska kunna vara utan mamma och inte bli "beroende" igen... suck...

knapplån

min åring hämtade jag igår kväll. skulle inte gjort det förrän i oktober men jag tröttnade på det j-vla regnandet i göteborg här och åkte dit och plockade honom med en gång. ingen var gladare än han när han fick se SIN ÄLSKADE TRANSPORT och att han skulle få åka HEM!

in i boxen, rulla sig 78ggr och en timme senare när man går ut och tjuvkikar så snarkar han sött på botten av boxen....
finns inget sötare än små barn som sover. :D

träns kan han redan men har vuxit så förfärligt så jag har inga planer på att göra någonting med honom den närmaste tiden. även han gick ur Fölskolan med högsta betyg! :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka