Ettåringar?

Habina

Trådstartare
Ja, som stolt ägare till en (snart) ettårig distanshäst ( :angel: ) så har jag börjat fundera på VAD jag egentligen kan göra med henne redan nu, för att så att säga förbereda distanskarriären.

Jag har kommit på några saker, är det fler som har idéer? :bow:

• Vänjas vid alla sorters farligheter.
  • Träna att gå i omväxlande terräng.
  • Öva upp lydnad och självständighet genom olika övningar.
  • Träna pulstagning/"vetbesiktning".
  • Vänjas vid "farliga" djur.
  • Lasttränas.
  • Lära sig vissa av distansrittens rutiner.

Jag bör kanske tillägga att mitt sto skall utbildas mot debutant fälttävlan som första mål, för att få en så bred grundutbildning som möjligt. Men ovanstående saker kan ju också behövas inom fälttävlan. :)

Sv: Ettåringar?

Hmm...många som har läst men inga svar.

Jag tar med mina 1-åringar som handhästar när jag rider, dock inte i full fart. Visst kan du efter en tids träning, när allt känns som det fungerar, rida med en handhäst även i galopp - fast bara på 1-åringens villkor vad det gäller ork. Fast det är mest den sociala träningen jag är ute efter i början. Du får många av momenten samtidigt genom att ha dem med ute: miljöer, kuperad terräng, "farliga saker" och till viss del även självständighet. Låt henne dricka/äta/kissa när du har henne med ute så lär hon sig det också.

Att träna dem tidigt att bli "svabbade" med blöt svamp, spolade med slang och helt enkelt tvättade överallt är kanon! Vissa som inte lärt sig det som små, accepterar det aldrig utan rejäl pulsökning.

Ska du träna henne mot fälttävlan också kan det vara idé på att träna löshoppning (försiktigt) redan nu - förresten brukar alla unghästar gilla det bara de väl förstått vad det handlar om! Det är ju också ett sätt att träna nya miljöer och självförtroende.

Finns säkert massor med fler tips men det var iaf några att starta med.
Lycka till med den lilla!

Hmm...många som har läst men inga svar.

Jag tar med mina 1-åringar som handhästar när jag rider, dock inte i full fart. Visst kan du efter en tids träning, när allt känns som det fungerar, rida med en handhäst även i galopp - fast bara på 1-åringens villkor vad det gäller ork. Fast det är mest den sociala träningen jag är ute efter i början. Du får många av momenten samtidigt genom att ha dem med ute: miljöer, kuperad terräng, "farliga saker" och till viss del även självständighet. Låt henne dricka/äta/kissa när du har henne med ute så lär hon sig det också.

Att träna dem tidigt att bli "svabbade" med blöt svamp, spolade med slang och helt enkelt tvättade överallt är kanon! Vissa som inte lärt sig det som små, accepterar det aldrig utan rejäl pulsökning.

Ska du träna henne mot fälttävlan också kan det vara idé på att träna löshoppning (försiktigt) redan nu - förresten brukar alla unghästar gilla det bara de väl förstått vad det handlar om! Det är ju också ett sätt att träna nya miljöer och självförtroende.

Finns säkert massor med fler tips men det var iaf några att starta med.
Lycka till med den lilla!

Jag har ingen "äkta" unghäst - dock ett travarsto som jag tänker ha som distanshäst. Hon är lite nervös och reagerar på "farliga" saker så jag jobbar mycket med att få henne att vänja sig vid allt farligt. Följande saker brukar jag göra med henne:
1. om jag skall hämta posten (brevlådan ligger 300 m från huset nere vid en trafikerad väg) tar jag ibland med henne i grimma och grimskaft ner till brevlådan och hon får stå medan jag plockar posten.
2. avsutten klättrar henne i backar (går bredvid)
3. går över diken
4. tar med henne som handhäst när jag rider mitt fullblod (i skritt + ev kortare sträcka i trav)
5. gå ner i vatten (t ex för att bada) - hon råkade nyss trampa genom isen som täckte ett halvdjupt dike och blev blöt men fick inte panik,
6. tömköra
7. tränar henne att följa mig som en ledare
8. Hoppa över diken och gå över broar.
9. Träna att stå stilla om jag står och pratar med någon
10. vara i ridhus (miljöer!)

Om ditt ungsto är snäll att hantera och inte rädd av sig tycker jag att du skall satsa på att köra in henne.

Lycka till och du kanske har nytta av något av mina prylar.

Om ditt ungsto är snäll att hantera och inte rädd av sig tycker jag att du skall satsa på att köra in henne.

Om det här var riktat till mig så har jag funderat på att köra in henne. Hon är ju fjordhäst och en sådan som inte går att köra känns halv på något vis. Men samtidigt har jag ingen vagn. :crazy:

Tack bägge två för era synpunkter! :bow:

min unghäst är inkörd!

körde senast igår, hon tycker det är svinkul och bara ökar och ökar! ( vad hände med min lata häst? :p)

hon är ju dock 3 nu... men jag började tömköra och släpa saker... ha konstiga saker på ryggen.. tex slängde jag upp en höbal när jag var för lat för att bära den själv...satte på tömkörningsgjord och satte fast presening på den som fladdrade o hade sig...

ganska tråkigt på min häst då hon inte har reagerat på nåt...

nu har hon dock kommit på att det finns stora stenar som äter små hästar, det kom hon på i förrgår... såg väl 4 stenar som såg hästätande ut... igår var det bara en som var farlig ;)

sen skulle jag öva vattenhink!! börja med att lägga mat, så hästen verkligen lär sig hink=mat, sen häller du i vatten och lägger i hästens favo godis, inte så mkt vatten, men det är bra om godiset flyter!
då måste hästen dricka upp vattnet för att få tag på godisen!

funkar as bra på min häst, så fort man ställer fram en vatten hink så tar hon minst en klunk, tills hon ser att det inte är nån godis i den ;)

en annan sak jag har lärt henne är att äta, låter konstigt, men iaf så fort matte slapnar av så är det mat tajm, om det är gräs ute! dock så slappnar ju inte matte av när man tränar.

detta har resulterat i en häst som iaf i dagsläget äter och dricker mkt bra :banana:

hon är ju dock 3 nu... men jag började tömköra och släpa saker... ha konstiga saker på ryggen.. tex slängde jag upp en höbal när jag var för lat för att bära den själv...satte på tömkörningsgjord och satte fast presening på den som fladdrade o hade sig...

Hade hon en höbal på ryggen? :angel:

Tack för input. Jag vill också ha en häst som äter och dricker ordentligt, jag har redan förberett med hinkar i olika färger så hon lär sig tidigt. :)

Det känns som att en liten uppdatering är på sin plats. :)

Mitt sto har nu blivit avsvampad ett flertal gånger. Hon tycker ofta inte att det är nödvändigt, men står stilla för att matte säger åt henne att göra det. :p

Hon är mycket mer självständig och kan vara ifrån flocken så länge matte är med som stöd. Hon har blivit van vid att matte ber henne göra konstiga saker (som att ha ett litet däck på ryggen), stå stilla i en hel :devil: evighet eller gå genom smala eller ojämna passager.

Vi har tagit pulsen en gång, men det var inget som verkade beröra henne överhuvudtaget. Däremot var pulsen 52 slag (13 slag/15 sek), men jag kanske tog fel på tiden och det var 20 sek (= 39 slag). :confused: Tack vare omgivande hagar har hon blivit hyfsat van vid både får och kor, men hon har ju aldrig varit i samma hage som dem. Fast det hoppas jag inte händer på distansritter heller. ;)

Lastträningen har gått sådär, då tillgång till transport varit begränsad. Men hon har varit inne några gånger i transporten och stått där snällt, så det borde inte bli några problem. Hon förstår inte vitsen med att dricka ur hink direkt efter en aktivitet, däremot gillar hon att doppa ned halva huvudet (!) i hinken och sedan välta ut den. :crazy:

Slutligen har hon även fått sitt egna distansträns + förbygel och martingal. Då hon inte är invand på bett helt än, och jag inte vill trassla med för mycket remmar, så har jag bara bild på henne i själva sidepullen. :love:

20897524.jpg

Jaha, då har vi fått tvååringar istället. Någon som vill rapportera hur året 2009 ser ut? :)

Hon är så fin i rött, din lilla guling :love:

Låter som att det rullar på bra bra bra :bow: . Tips med vagn; finns mycket rockarder på begagnatmarknaden för en billig peng, särskillt om du kan tänka dig att renovera lite grann på den själv ;)

Jag har mina hästar ute på lösdrift i ganska stora och kuperade hagar, med kompisar, så mycket av grunden får de faktiskt därifrån. Tar med dem som handhästar lite emellanåt, både när jag rider eller är ute själv och går.

Nu när jag bytt bil (igen) som får dra min vagn lagligt på B kort ska jag åka iväg och löshoppa och miljöträna dem, tycker det är roligt att köra iväg en ridhäst och en handhäst till nya ställen och träna där.

Jag brukar inte behöva träna dem på det där med att dricka vatten ur hinkar, de är rätt duktiga på det ändå när de blir törstiga.

Jag har nu kommit igång med distansträningen med Ariel. Vi promenerar långt en gång i veckan, är uppe i 80-90 minuter nu. Jag får ju lite motion jag med...

Sedan tränar vi att gå på promenad, komma hem igen, dricka + springa upp och sedan gå iväg på promenad igen. Ariel har inte helt greppat det (även om hon snällt följer med igen), men däremot är hon 100 % inställd på att man alltid travar upp när man kommit hem från promenad. :laugh:

Nytagen bild på ullbollen. Vad säger ni om exteriören? :bow:

26146729.jpg

Målet för i år är att åka på en utställning för att miljöträna samt åka länge i transporten.

De flesta fjordhästar som hålls igång gör inte det, tråkigt om du bara träffat på hag-varianten. Fjordhästar är egentligen träningsnarkomaner, de vill ha och behöver massor med träning. Tyvärr är de ju så billiga i både inköp och drift att många har dem som hagprydnad istället. :(

Ja, inte vet jag varför folk vill ha just fjordhäst som hagprydnader.
Men det är roligt att se en vältränad fjording, för det är inte varje dag. De jag oftast ser har, seriöst, säkert 150 kg övervikt.

Ja, inte vet jag varför folk vill ha just fjordhäst som hagprydnader.
Men det är roligt att se en vältränad fjording, för det är inte varje dag. De jag oftast ser har, seriöst, säkert 150 kg övervikt.

Håller med dig.. Jag har faktiskt i mångt och mycket väldig massa fördomar i och med detta fenomen, att fjordingar är lata, tråkiga och feta. Dock blir jag mer än gärna förvånad med motsatsen!

Dock blir jag mer än gärna förvånad med motsatsen!

Och jag har aldrig någonsin träffat en fjordhäst som inte varit überpigg. :eek: Men så har jag (än så länge) enbart träffat på fjordhästar som varit i lagom hull, bra musklade och med god kondition.

Jag har nu kommit igång med distansträningen med Ariel. Vi promenerar långt en gång i veckan, är uppe i 80-90 minuter nu. Jag får ju lite motion jag med...

Sedan tränar vi att gå på promenad, komma hem igen, dricka + springa upp och sedan gå iväg på promenad igen. Ariel har inte helt greppat det (även om hon snällt följer med igen), men däremot är hon 100 % inställd på att man alltid travar upp när man kommit hem från promenad. :laugh:

Nytagen bild på ullbollen. Vad säger ni om exteriören? :bow:

26146729.jpg

Målet för i år är att åka på en utställning för att miljöträna samt åka länge i transporten.

Varför så bråttom med att träna unga hästar???
De växer både i kropp och "knopp", att utsätta dem för arbete kan göra mer skada än nytta. att ut å gå 80-90min med en 1-2åring låter väl tufft, tycker jag.När det gäller social träning måste hästen vara mogen och mottaglig för den info man ger.
Själv rider jag in mina unghästar vid 4-års ålder, som 3-åringar har de fått följa med som handhäst, skritt och lite trav max 1 tim.
För att stärka ben behöver du 1 år, kondition 3-6 mån. Då du inte får starta din häst förrän som 5-åring, så finns det som jag ser det ingen anledning att börja innan 3-4års ålder. Eftersom man dessutom bara får rida CL med 5-åring så har de hela det året också på sig att bygga upp kroppen.
Tänk också på att varje km hästen går gör slitage på hästen /jessica

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka