Ett tips till fånghästar

M

maisan

Min pålle har visat sig vara mkt känslig mot alla det sorters kraftfoder (t.ex Kr*ffts rehab) o även "vanligt" lusern foder fr t.ex Kr*fft), han reagerar ganska snabbt med fångsymtom som ömhet, stelhet, ökad puls o värme. Dock så är han till åren o behöver få i sig mer än det höet jag har att tillgå.
Efter mkt sökande så har jag nu hittat ett foder som funkar suveränt bra åt honom. Det är ett hackat lusernfoder där endast majsolja är tillsatt till alfaalfa (=inget extra socker som melass) med mkt proteiner o fett men med lågt stärkelseinnehåll, samt fiberrikt så klart.
Det heter Dr Green Alfaalfa Oil. Han har ätit det nu i snart 2 månader o han har inte haft några som helst fångsymtom o dessutom älskar han det.
Finns det nån annan här som provat på denna?
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Har inte ens hört om detta tidagare, men är mycket nyfiken var du har hittat det.

MVH/
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Jag har skickat ett pm till dig om vart det finns, men det är ett engelskt foder iaf. Fick tips om att se bland engelska hästfoder då dom tydligen lägger ner mycket mer pengar på forskning o utveckling av hästfoder än t.ex Sverige gör. Finns faktiskt mycket olika foder fr England som är avsedda för just fånghästar o äldre hästar, hästar som har svårt att hålla upp hullet etc.
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Nja, Sverige lägger nog en hel del pengar på just hästforskning. Jag tror att problemet ligger att vi hästägare är så *förbenat* envisa att titta på glansiga broschyrens energisammansättning och sällan tittar på själva innehållsdeklarationer. Många som inte vill ge havre ger oftast pelletterade foder som innehåller havre.
Att fånghästar inte ska ha stärkelse och socker är ett relativt nytt fenomen, foderproducenterna här i Svealandet har helt enkelt inte riktigt hängt med i trenden. För visst är detta en TREND? Vi fånghästägare får hoppas att flera hakar på Atkins-diet trenden så vi slipper hålla på importera foder från England :angel:
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Min pålla får Gr**n P*v*r lucern och har funkat på det men detta foder låter ju ännu bättre. Kan du PM:a mig också om var det finns att få tag på?
//marti
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Intressant det där. Alltså, jag önskar jag vore duktigare på foder än vad jag är, nu när jag har fånghäst. Jag är LIVRÄDD för att ge honom fel foder. Står med en hel säck hippomusli kvar sen innan han fick fången (han fick det den veckan jag gav han det). Men jag vågar aldrig mer ge honom av den. Jag vill ge havrefritt, men det är ju liksom inte bara havren i sig som är boven i fångdramat. Jag blir så less på allt om foder just nu :crazy: vad vågar man ge? Är det där fodret du skrev om dyrt? Lätt att köpa? Bor i Stockholm, PM:a gärna.
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Har själv ingen fång häst peppar peppar men jag har på gamla dagar upptäckt hur bra just engelska foder är. Vet att det finns flera mycket bra engelska foder för fånghästar. Så ni som har dessa problem se vad för engelska fodermärken som finns att få tag i där ni bor. Det fabrikat jag använder D----- & H----- har foder för fånghästar utan stärkelse och socker. Men jag vet ju inte om det är funkar efter som jag inte själv har det problemet.
 
Sv: Ett tips till fånghästar

jag skickar pm till alla som vill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ett tips till fånghästar

Har kollar hemsidan nu och det finns återförsäljare här i närheten. Jag skulle gärna vilja ha en komplett näringsdeklaration på fodret, det som fanns på sidan var bara följande Protein 13,0 %, Olja 12,5 %, Fibrer 38 % och Aska 8,0 %. Står det något på säcken? Mailade K-A så svar kommer väl svar från dem vad det lider...
//marti
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Jag får kolla när jag far till stallet imorgon, men jag vet att jag oxå fick fråga åf om komplett innehållsförteckning.
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Min fånghäst får pasture nuts pelletrerat foder !
Funkar jätte bra !
Hej från hambo
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Jag vill också gärna ha PM om fodret

Hälsningar Kicki
 
Sv: Ett tips till fånghästar

maisan skrev:
Det heter Dr Green Alfaalfa Oil. Han har ätit det nu i snart 2 månader ?

Var finns detta att köpa? Finns det någon hemsida?
 
Sv: Ett tips till fånghästar

Nu har jag fått ett svar! Men jag vill ju veta mer så jag har mailat igen med frågor om mineraler/vitaminer/protein etc. Men här kommer det svar jag fick: Energi 11 MJ/kg, Protein 13 %, Fibrer 38 %, Olja 12,5 %, Aska 8 %, Torrsubstans 93 %.

13% protein säger ju inte så mycket.. Vad jag vill veta är ju andelen smältbart råprotein dvs det som hästen kan ta upp... Alla svenska helfoder har ju tillsatta vitaminer/mineraler men hur är det med de engelska? Fler svar kommer förhoppningsvis.

K-A skrev även att de har ett annat foder som kommer från Sp*ll*rs och heter Happy Hoof som ska vara "extra bra för fånghästar". (min kursivering!) Tydligen "godkänt" av någon förening för fånghästar i England... Men analysen på hemsidan var lika dålig som den för Dr Green...
//marti - som är ganska grinig idag...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp