Ett svullet juver

Neko

Trådstartare
Sto med 3v föl vid sidan. Fölet har var hängig igår och diade dåligt, står nu på behandling för misstänkt lunginflammation = idag en dramatisk förbättring och diar igen. Men jag noterade att mammahäst har ett juver som är betydligt större än det andra O_o jag mjölkade snabbt ur lite, inget konstigt med mjölken kanske något ömt. Men jag är lite hårdhänt också :D

Jag tänker att det stockat sig, men kommer det så fort? Ska jag försöka mjölka ur så mycket jag kan eller ska jag låta det vara? Kan tillägga att hon inte har feber. Blir ju nervös att körtelvävnaden ska stasas och dö eller att hon sinar. Hönsmamma, jag? :o

Tyvärr svarade inte min veterinär så jag ringde den som jag tycker är hopplös = denne kunde inte svara på mina frågor :wtf: pratade med min släktingar mjölkbönderna som tyckte jag skulle mjölka (han var förvånad över att jag fick klämma öht). Men det är kanske skillnad mellan kor och häst? Ingen aning!

Kommentar från erfaren uppfödare?
 
Sv: Ett svullet juver

Som du själv skriver så har fölet inte kunnat dia ordentligt och om du inte har mjölkat ur och gett fölet med flaska så har ju åtgången på mjölk minskat under den här tiden. Men stoet (som ju inte kan styra det heller) vet ju inte om det utan producerar lika mycket mjölk ändå.

Så det som kan hända är att det bara blir för mycket och då hjälper det att mjölka ur så att bägge sidor ser lika stora ut ungefär. Men det kan också vara så att det blir inflammerat och då är det behandling av veterinär som gäller. Men även då är det bra att mjölka ur juvret. Så din kobonde har rätt du ska nog gå ut och försöka lätta på trycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp