ett svårlöst fall...?

I

Import

Hej! Jag har en 12 årig arabvallack. De senaste två veckorna har han fått vila var annan-var tredje dag. I förrgår märkte jag hur han ogärna galopperade, och var allmänt stetig. Stretchade honom ordentligt och lät honom vara, för att igår longera honom, för att se att han inte var halt. Han såg stel ut, men jag kunde inte avgöra om han var halt (har haft en halt häst innan så vet ju hur man ser det osv men hon var tydligt halt, så är lite svårt att avgöra).
Kan ju tillägga att han äter med normal aptit, har fint gödsel, ingen feber och är allmänt pigg. Han är inte varm/svullen någonstans och ömmar inte på ryggen eller benen.

Så nu är min fråga, kan han möjligtvis bara vara stel pga kylan och en del vila? Har inte tagit ut vet än då det gärna drar iväg i kostnad och det är ju onödigt om det bara var en tillfällig "stelhet."

Sv: ett svårlöst fall...?

Alltid när en häst börjar streta emot, och då främst i galopp ( och även börjar vägra framför hinder) tänker jag alltid: kotledsinflammationer. Och jag har alltid haft rätt vad det gäller mina egna. Har liksom aldrig slagit fel någongång. Veterinären hemma på gårdsplanen har inte kunnat se detta, utan det har dom gjort på kliniken.

ledinflammationer överlag är riktigt lurigt det skulle kunna vara hovledsinflammation eller kotledsinflammation. Prova att leda runt hästen på en liten liten volt åt båda hållen, bara några varv och se hur han rör sig.

Tack för svaret :laugh: men om det är sån, skiftar det? Alltså typ illa ena dagen för att bli bättre nästa dag, för att sedan bli bättre igen? För han kändes super idag!

manhattan_2006: Jag longerade i förrgår, och kollade hur han rörde sej. Stelt men inte halt :O

jag såg att du skrev det men du longerar väl på en stor volt antar jag?Menade att du kunde prova att se hur hästen rör sig när den vänder snävt, ofta ett väldigt bra sätt då vissa hästar till och med kan vara ua på böjprov men ser orena ut just på en väldigt liten volt och i vändningar.

Alltid när en häst börjar streta emot, och då främst i galopp ( och även börjar vägra framför hinder) tänker jag alltid: kotledsinflammationer. Och jag har alltid haft rätt vad det gäller mina egna. Har liksom aldrig slagit fel någongång. Veterinären hemma på gårdsplanen har inte kunnat se detta, utan det har dom gjort på kliniken.

Men kotledsinflammationer kommer sällan ensamma.
Ofta (är lite osäker, så vågar inte säga alltid) så beror dom på något annat problem, och är ett kompenations-symptom.
En häst överbelastar inte framdelen i första hand, många gånger kommer kotledinflammationer på en häst som har problem bakifrån eller rids felaktigt, dvs tillåts strassa omkring på framdelen.

Till TS;

Jag har en häst som med vila + kyla blir stel och jävlig, framförallt i skritten och galoppen. Mer träning är det som hjälper för hans del, men nu har vi -25 så nu får alla hästar vila oavsett behov.

Och jag tänker direkt smärta rygg/länd/bäcken, alltså "övre regionen" av hästen.
Då min ena häst vid flera tillfällen visat stelhet och svårigheter att galoppera (korsgalopp) har grundproblemet ALLTID hittats i rygg/bäcken, eller tandproblem (som ju kan ge spänningar i hela kroppen). Har som jag skrev visat sig genom mkt dålig rörlighet i rygg ("stel") korsgalopper och även små hältor vid longeringprov. Har dock en veterinär som lätt hittar vad som felas och åtgärdar, och efter en behandlig av honom (kiro och akupunktur)så är hältor väck, och hon rör sig åter bra:-).

En hälta är ofta sekundär, och man måste hitta och åtgärda grundorsaken till hästens problem.

I min hästs fall har hennes spänningar i ryggen berott på ont i munnen pga felaktigt behandlade tänder:devil:, sned/överbelastning av vissa kroppsdelar pga en senskada och sen även en frakturskada.
Sned/överbelastning= spänningar i kroppen som i sin tur kan leda till hälta.

Ts visst kan hästen bli lite stel av kyla, men om det inte blir bättre av värme så uppsök veterinär! Tyvärr kan det vara precis vadsomhelst som spökar.

Senast ändrad:

Det har ju kommit VÄLDIGT mkt snö senaste tiden. Så att streta runt där i iskylan i djupsnö en hel dag i hagen är ju säkert väldigt jobbigt och energikrävande. Skulle inte oroa mig så mkt utan ta det lite lugnare med hästen tills de vant sig lite eller trampat upp lite.

Det har ju kommit VÄLDIGT mkt snö senaste tiden. Så att streta runt där i iskylan i djupsnö en hel dag i hagen är ju säkert väldigt jobbigt och energikrävande. Skulle inte oroa mig så mkt utan ta det lite lugnare med hästen tills de vant sig lite eller trampat upp lite.

Här tror jag du har svaret om du har en aktiv häst i hagen. Jag har lite roligt åt mina yngre som är aktiva (4-6 år) de har fullt ös medvetslös i djupsnön var tredjedag här hemma, sen är det väldigt lugnt i hagen i två dagar, tar man ut och linar dem dessa dagar (vintervila just nu) så rör de sig som kom hjälp mig att dö stela som sjutton i ryggen och galopperar totalt tvådelat. De får helt enkelt sån träningsvärk av att sina galopprusher i djupsnön (det går inte lugnt till), korkade som de är gör de om samma sak så fort träningsvärken släpper igen och så är det tid igen. De kommer nog ha superkondis när det är dags att sätta igång dem igen för snacka om att det tar på dem att galoppera i snö som är upp till en meter djup.

Menade att du kunde prova att se hur hästen rör sig när den vänder snävt,

Jag gör alltid så när jag longerar att jag skrittar igång honom på liten, typ 6-8 meters volt, ökar och minksar volten efter några varv på samma storlek. Gör likadant i trav fast på större volt än 6-8 m :p

Här tror jag du har svaret om du har en aktiv häst i hagen. Jag har lite roligt åt mina yngre som är aktiva (4-6 år) de har fullt ös medvetslös i djupsnön var tredjedag här hemma, sen är det väldigt lugnt i hagen i två dagar, tar man ut och linar dem dessa dagar (vintervila just nu) så rör de sig som kom hjälp mig att dö stela som sjutton i ryggen och galopperar totalt tvådelat. De får helt enkelt sån träningsvärk av att sina galopprusher i djupsnön (det går inte lugnt till), korkade som de är gör de om samma sak så fort träningsvärken släpper igen och så är det tid igen. De kommer nog ha superkondis när det är dags att sätta igång dem igen för snacka om att det tar på dem att galoppera i snö som är upp till en meter djup.

Jag tror faktiskt på detta, då han går på lösdrift i en något kuperad hage. Väldigt aktiv, dvs springer "en del" i hagen osv. För iom att jag inte såg någon hälta och han inte smärtar någonstans på kroppen borde det ju inte vara ngt sånt problem :confused: Och sen kändes han ju super igår också...

Som tur är är jag ledig nu i 3 veckor, då blir det lättare att få aktivera honom varje dag och inte låta honom vila 60% av veckan som innan. Ska se om detta hjälper.

tack alla för hjälpen! :laugh:

Om du misstänker att hästen blir stel och trött pga snön, så bör du inte aktivera hästen MER. :confused:
Öht stelhet som kommer plötsligt bör man vara försiktig med.
Ställ av hästen ett tag eller bara skrittmotionera.

Det är ju dumt att förvärra ev. skada och även om hästen "bara" är stel, så kan det ändå påverka kroppen negativt om den tvingas till arbete.

Om du misstänker att hästen blir stel och trött pga snön, så bör du inte aktivera hästen MER. :confused:
Öht stelhet som kommer plötsligt bör man vara försiktig med.
Ställ av hästen ett tag eller bara skrittmotionera.

Det är ju dumt att förvärra ev. skada och även om hästen "bara" är stel, så kan det ändå påverka kroppen negativt om den tvingas till arbete.

Fast en häst är ju gjord för att röra på sig, och i många fall mår en häst bättre av att röra sig än att stå still. Att ställa av en stel häst/vila den/ta det lugnt resulterar ju enbart i en sak - Den blir ännu stelare.

Det jag skulle rekomendera är låååång uppvärmning samt av-värmning, back on track samt att vara mycket uppmärksam på hur hästen reagerar på detta.
Blir den värre, då har du ett problem att lösa, blir den bättre, ja då är problemet löst.

Människor är också gjorda för att röra sig, men om man är trött behöver man vila. Lite massage, värme och uppmjukning är ju bra, men visar hästen att detn är trött behöver man ju inte kräva så mkt mer den dagen. :) Tycker jag iaf.

Men om hästen blir stel "bara sådär" så bör man ju misstänka att något är fel på hästen och då är det ju väldigt dumt att motionera den.
Antingen ställer man av hästen och hoppas på att det är något som läker, eller så skrittmotionerar man den tills man känner att spänningarna har släppt.

Sen syftade jag mest på att om det var så att hästen blev stel pga att den sprungit för mkt i snön eller det är kallt = man kan misstänka tränings eller muskel värk. Då är det rent elakt att träna hästen.

Och nej en häst blir inte stelare av att ta det lugnt :p
Skrittmotion är perfekt för en stel häst.

Exakt så började det när min arab fick fång förra vintern..... :crazy:

Kolla pulsen i hovarna och vänd hästen snävt på hårt underlag (tex stallgång).

Din häst är visserligen yngre än min men jag hade samma problem med min häst förra vintern och fick rådet av min veterinär att rida varje dag. Det behöver inte vara hårt, men det viktiga är att hon aldrig får stelna till. Det är också så att min häst inte tål dålig ridning, dvs hon ska ridas i form och jobbas med ryggen, åtminstone varannan dag... Eftersom min häst är expert på att smita undan måste jag rida, det räcker inte med att tömköra eller longera.

Jag ser också till att täcka ordentligt och aldrig klippa ryggen på henne. Två gånger förra vintern var vi inne hos veterinären och sprutade ryggen på henne för att hon haft spänningar sen jag köpt henne (på sommaren förra året). Nu är det bättre men jag funderar på att åka till veterinären med henne i februari igen för att vara på den säkra sidan.

Jag tycker att du ska prova att motionera din häst lite varje dag och om det inte blir bättre, kontakta klinik för att gå igenom och röntga så att det inte är allvarligare än muskulärt (vilket är illa nog).

Intressant med allas tankar! Jag tror jag vet rätt säkert nu att det berodde på att han stått en hel del. Han har bara blivit bättre och bättre, nu medan jag fått igång honom igen.
Såg att någon kallade det elakt att jag "tränar" min häst om han är stel. Jag kan bara svara att jag inte kan träna, det enda som gäller för mej är uteritter i skog/på grusvägar för tillfället. Har inget ridhus så varken hoppning/dressyr är möjligt på vinterhalvåret (såvida jag inte åker iväg till tränaren i ridhus, vilket händer lite då och då på vintern, men har inte tränat på hela december.) Så jag har då alltså bara grusvägar, då skogsvägarna är täckta med en halvmeter snö :p . Jag menar det är ju inte som att jag tagit ut honom för att träna galoppintervaller, det förstår ju jag med att man inte får överträna en häst som nte är i toppskick, men röra på sej ska de göra.

Nu har jag ridit ut flera dagar på raken, och vad jag känner blir han bara bättre och bättre. Det var nog någon tillfällig stelhet där efter lite vila.

Liknande trådar

Hästvård För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion (markarbete med galoppbommar på marken). Vi hade vilat...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 680
Senast: älgen
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Mitt sto fick ett sår på framsidan av hasen för nån vecka sen. Inget djupt bara päls som är borta nästan. Hon ömmar ej, ej svullen/varm...
Svar
3
· Visningar
775
Senast: Elisha
·
Hästvård Undrar om det är ngn som skulle kunna ha lite teorier om min häst... Strax innan nyår så var hon plötsligt en dag stel i gången och...
2
Svar
26
· Visningar
1 938
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka