Ett ridpass.

attempt

Trådstartare
Hur ser ett ridpass ut för dig och din häst just nu? (anledningen till att jag skrev just nu är för att jag vill veta vad ni tränar på just nu)

Berätta gärna vad ni gör vid uppvärmining, själva arbetet, avskrittning. + efteråt.

Sv: Ett ridpass.

jag rider ganska långa pass, just för att jag vill ha nånting ut av det när jag tränar i paddocken. varvas med 2-3timmars uteritter i skritt (ibland bara en timma) och ungefär en vilodag i veckan.
Min häst behöver mkt motion annars får hon svåert att koncentrera sig och står bara och toksparkar nonstop i boxen och är rastlös. under vintern så är det kortare pass, men då tar ju den norrlänska snön ut sin del av träningen ;)

först när jag skrittar fram så går vi ganska planlöst något varv i långa tyglar. sedan kortar jag tyglarna och kör halter. sedan börjar jag träna att flytta framdel, sedan bakdel (i skritt för att kolla framåtbjudningen)
sedan gör jag halt och tränar sidepass åt båda hållen, hon blir väldigt pigg och vill rusa iväg då för att det är jobbigt så vi gör tills hon slappnar av och tar det i min takt åt båda hållen.
sedan övar jag att rygga, kan inte ta det i början av passet för då börjar hon rygga när det e jobbigt i sidepassen.
sedan travar jag och växlat tempo mellan snigel-arbetstrav-snabb osv tills hon lyssnar för sätet i båda varven.
sedan kör jag skritt-trav-skritt övergångar.
sedan joggar vi och flyttar fram och bakdel(öppna, sluta förvänd sluta etc), sedan lite skänkelvikningar.
sedan blir det galopp - trav övergångar.
sedan långsam - lite snabbare - snabb galopp tempoöverångar.
sedan tränar vi på att göra några byten varvat med att inte göra byten och gå i "fel" galopp. (vill inte att hon ska byta varje gång jag byter varv)
sedan tar jag och skrittar för att hon ska få pusta lite, för att sedan träna lite trav-halt-rygga några gånger.
sedan tränar jag fram-bakdelsvändning sist av allt och sedan får hon skritta på lång tygel.
efter en ridtur i paddocken brukar hon faktiskt inte vara så svettig, så hon behöver inte så ofta bli svampad. sedan stretchar vi

jag har nyss börjat med galoppombyten och kör därför inte så mycket i galopp så att hon inte blir trött och byter orent osv.
annars innan jag började med byten så körde jag galoppslutor (åt båda hållen i både höger och vänster) för att få henne lite mer gymnastisk och få bärighet. galoppöppnor var för svåra och då bröt hon helst av. galoppskänkelvikning gick när hon var väääldigt pigg men bara något steg typ :p

Målet jag har med min pålla är att hon ska sluta att behöva det stödet som hon ofta vill ha. och att hon ska sluta "gnaga" på bettet så mycket. jag vill ha henne till en allround häst att göra vad jag vill på.
när det finns bommar framme så travar/backar med mera mellan dem och slalom mellan koner med mera. ska försöka hitta någon som e bra på kavaletti så ska vi nog börja med det så hon får bort sin mega-mage. trots massa klättring med mera så går den inte bort!
att sedan öppna en grind, släpa däck, gå på presenning tycker hon är plättlätt.

Mina favoritgrenar är wetsren riding och trail/ranch trail, men det går inte så superbra på tävling än då hon hetsar upp sig med mera, vilket jag tycker är väldigt synd. :(

långt? jag vet ;)

Nästan enbart skritt på lång tygel ute i skogen, lite trav.

jag är ett stort fan av att flytta fram/bakdel kanske märks? :rofl:

Haha ;) Faktiskt så gör jag det mycket också. Jag märker jättestor skillnad på min häst när jag flyttat fram och bakdel och mjukat upp henne. Hon blir väldigt spänd och stel i baken ifall jag inte arbetar mycket med sådana flyttningar.

Min favoritövning är fyrkanten, man ställer 4 konor ca 7 meter ifrån varandra. Vid flyttning av framdelen: Rid förfbi konan så att baken står vid den, och flytta framdelen.
Vid flytning av bakdelen: Rid fram och ställ framdelen vid konan och flytta runt baken.

Busenkelt, roligt, nyttigt och bra! :D

promenerar i skogen ;)
under igångsättning efter vila och skada.

Våra ridpass går just nu ut på att hästen ska kunna gå på lång tygel i skritt och trav, längre eller helst hela tiden.

Börjar med skritt på lång tygel i ca. 5-10 minuter, samlar sedan upp henne med hjälp av olika övningar, sidoförande, rollback, back, fram och bakdelsvändingar, halvhalter osv osv.
När hon känns mjuk och avslappnad och har hittat sin balans och form så börjar arbetet.

Dagens arbete: Skrittar ner till utebanan 10 min sen skrittar vi på 3 metersvolt kontraställt åt båda hållen för att kecka av mjukheten i bålen och munnen.
Travar fram henne på fyrkanten på lösa tyglar ca 10 min , sen samlat och m kontakt på volterna även serpentiner, skänkelviker på långsidorna växlande med slutor . Galopperar henne samlat m kontakt på fyrkanten, gasar gjärna i väg ibland (för att smita undan arbetet) rider då mindre volter tills hon lugnar sig o lyssnar, växlar med att kontraställa henne lite åt båda hållen för att kecka av mjukheten i mun o hals, skänkelviker även på volterna i galopp. Stoppar (till skritt sen stopp pga underlaget) låter henne stå och vila 5 min på lös tygel. Ryggar , sen stopp igen, sidepassar, bakdelsvändning,framdelsvändning, börjar att galoppera långsamt på volterna gjör G byten mellan volterna, skrittar som belöning en liten stund sen G byten ett par ggr på serpentinvägarna, stoppar , står o vilar 5 min, spinner 3 varv åt båda hållen, vilar några minuter, sen klappar om och skrittar en rundtur på vägarna till stallet.

har den varit i vila?

Ja, jag tänkte inte på att skriva det :o Så smart av mig då! :p

Hon har stått i ett år, just fått hem och håller på att sätta igång. Jag tänkte börja lite med formen nu också och flytta sidvärts, fram o bakdel. Har inte provat henne så mkt än vad hon kan och så. Vet att hon är mkt riden men inte exakt HUR hon är riden. Hittils går det bra men lite segt :D Inte direkt så att hon flyger undan för skänkeln om man säger så. Hon är tyvärr överviktig så hon orkar inte så mycket än.

Det är jättesvårt att jobba själv, ska bli kul när vi börjar för tränare sen.

Senast ändrad av en moderator:

Hur ser ett ridpass ut för dig och din häst just nu? (anledningen till att jag skrev just nu är för att jag vill veta vad ni tränar på just nu)

Berätta gärna vad ni gör vid uppvärmining, själva arbetet, avskrittning. + efteråt.

Jag brukar rida ca 60-90 minuter varje gång. Jag tävlar min häst i Barrel race så det bli en hel del övningar i kort galopp, ökad galopp och galopp ombyten. Vi övar mycket vändningar, ridning på stor och liten volt, flytta framdel och bakdel, ryggningar och side pass. Jag tränar mycket på att rida min häst med en hand och mycket jogg.

Jag brukar alltid värma upp min häst en kvart då han får skritta med långa tyglar. Sedan börjar jag jobba honom på tygel och böja honom åt båda håll. Sen brukar jag rygga honom, göra framdels och bakdels vändningar samt sidepass. Jag är väldigt noga med min uppvärmning eftersom min häst har varit stel ett bra tag nu, han behöver en ordentlig uppvärmining för att bli mjukt.

Likadant när jag slutar rida så brukar jag skritta av honom i en kvart, då brukar vi skritta en sväng i skogen för det är roligare än att rida på banan hela tiden. Även vid uppvärmning brukar jag rida ut en sväng i skogen. Jag tror det är viktigt att variera arbetet hela tiden så att inte hästen tröttnar. Träna lite i skogen eller bara busa på en äng.

Jag kan ju skriva hur jag gör också, fast det är ganska olika beroende på underlag, väder, humör, och hästen.

* Skrittar på lång tygel 5-10 minuter, oftast en liten sväng i skogen eller på grusvägen.
* Går till ridbanan, samlar henne, ställer och böjer henne åt båda håll, rider på små volter, serpentiner + kontraställda volter.
* Flyttar fram och bakdel, mest bakdelen då hon blir stel och konstig i baken annars. Sidepassar, halter, ryggar, gör övergångar skitt - halt och tempoväxlingar.
* Börjar trava i friskt tempo.
* Samlar, ställer och böjer i traven, serpentiner, volter. Övergångar skritt - trav - halt, tempoväxlingar.
* Fattar galopp och galopperar i friskt tempo på volter. Sen gör jag lite arbete i galopp bla galoppombyten, serpentiner, ökade och minskade volter, övergångar och tempoväxlingar.
* Jag gör också några rollbacks och spin när hon är ordentligt uppmjukad och fin i kroppen, än så länge är det bara rollbacks och spin i väldigt lågt tempo (skritt) men det går framåt. ;)
* Spm avskrittning blir det en runda på ca 10 minuter i skogen.

Ibland bygger i trailbana och tränar sidepass över bom, rygga genom L och U, går igenom grind, går över bommar på marken, går över bro osv.

Försöker att variera träningen så att hon tycker det är roligt, hon är en häst som lätt tappar lusten och tålamodet, så man måste hela tiden aktivera henne. Uteritter i skogen blir det några gånger i veckan, men jag har blivit sån att jag gärna rider på banan allt för ofta.. :angel:

Läste att du tävlade i Barrel Race, roligt! ;) Det ska vi också göra i framtiden, synd bara att det finns på så få tävlingar. Du kanske har lite tips att dela med dig om ang träning mm?
:)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 825
Senast: Kajsalisa
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
508
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix