Ett råd tack!

Q

_Q_

Vår katt Nalle kom in igårkväll och haltade på höger fram. Jag tittade
och kände på benet och vid klorna men kunde ej hitta något sår eller dylikt. Nu idag haltar han fortfarande och vill inte alls stå på benet. Han ger inte ifån sig några ljud att han skulle ha ont men när jag rör vid benet och försöker känna mjauar han. Jag har ringt djursjukhuset och dem tycker jag ska åka in med han.

Frågan är nu vad som görs där. Blir han röntgad? Kan det bara vara en stukning? Hur mycket kommer det att kosta? Dumt nog är Nalle inte försäkrad. Jag vet att jag måste minst betala 1200 bara för undersökningen. Ska jag åka in?

Sv: Ett råd tack!

Åk in med kissen om du är orolig, det tycker jag och det hade jag gjort om det varit min katt.

Hör lite med dem vad det kostar när du är där inne, eller ring igen och fråga.

Jag tycker du skall åka in, men javisst, det kostar mycket pengar :(

Även om man är försäkrad så är det oftast 1100kr i självrisk plus 10% av övrig kostnad, så det blir bara billigare med försäkring om det blir större ingrepp och det kan du ju ta ställning till på plats antar jag?

Jag åkte in en helg och fick betala 800kr bara för att jag åkte till veterinären - det sved när det tillkom kostnader och min försäkring hade 20 dagars karenstid för sjukdom.... Men ja, man är ju så orolig så i slutändan var det värt det.

Min gamling (hund) blev halt och eftersom vet. ändå skulle komma och vaccinera hästarna så bad jag vet att kolla hunden också. H*n kände först igenom hunden och det var inga förändringar i skelettet eller i mjukvävnaden. Sen böjde h*n tårna på hö bak (det var vä bak hunden inte ville stödja på) och satte ner tassen med tårnas ovansida nedåt. Det tog ett tag innan hunden rättade till tassen. Men tassen på det ben som hältan var på ändrade hunden tillbaka direkt.

Vet trodde att det var en nerv som kommit i kläm. Gav hunden koppeltvång vid rastning och order om stillhet osv. i två veckor. Om det inte var bättre då skulle vi röntga. Men hunden är redan bra igen. :banana:

Jag skulle ha åkt, men var beredd på att det kan bli dyrt. Vår katt hade liknande symptom för några år sedan, och då hade hon brutit benet.

Du ska absolut åka in!

Förhoppningsvis så har han "bara" trampat på något vasst, en liten flis eller nått sånt som gått igenom huden. Då blir det en inflammation och kan leda till en infektion. Detta gör ont. I värsta fall kan det utvecklas till en böld med var i också.
Sådana småsår kan läka jättefort och sitta på ställen där man inte ser dem.

I värsta fall så kan han ha brutit nånting, eller fått en spricka.

Jag skulle inte tro att vet röntgar i onödan. Det lär bli en undersökning först och sedan röntgen om vet tror att det är en skada på skelettet...

Lycka till!!

Vår katt Nalle kom in igårkväll och haltade på höger fram. Jag tittade
och kände på benet och vid klorna men kunde ej hitta något sår eller dylikt. Nu idag haltar han fortfarande och vill inte alls stå på benet. Han ger inte ifån sig några ljud att han skulle ha ont men när jag rör vid benet och försöker känna mjauar han. Jag har ringt djursjukhuset och dem tycker jag ska åka in med han.

Frågan är nu vad som görs där. Blir han röntgad? Kan det bara vara en stukning? Hur mycket kommer det att kosta? Dumt nog är Nalle inte försäkrad. Jag vet att jag måste minst betala 1200 bara för undersökningen. Ska jag åka in?

Våran ena katt kom haltande för några veckor sedan. Benat var tok svullet. När jag bara la fingret jätte löst på benet så illvrålade katten. Vi åkte in till vet. Inget var brutet eller så. Vi fick lite piller till katten. När svullnaden hade gått ner så såg jag att det var ett ormbett. Det var ju så svullet innan så man såg ju inte betten. Nu mår katten kalas bra igen tack o lov.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 671
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 720
Senast: Michellan95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama