Ett projekt - Behöver få bolla lite

I min hästs fall känns det som att det skulle vara mission impossible att hitta en lämplig sadel till hennes muskelfattiga rygg. Dvs även om man får upp hullet på henne. Känns som att tömkörning skulle kunna vara ett bra alternativ att börja med sen? Eller vilket hade ni föredragit?
Tömkörning ja, absolut. Man kan göra otroligt mycket kul med tömkörning och/eller arbete på långtygel. Åk på någon clinic och kolla om du kan hitta någon bra tränare som kan hjälpa er att komma igång. Även om hästen är jättetunn så kan man köra superkorta inlärningspass, lätta promenader i lagom kuperad terräng.
Sedan när det börjar bli lite hull på hästen kan man börja arbeta över bommar osv för att bygga muskler, tempoväxlingar, gångartsbyten osv är enkla saker som gör ganska mycket om man är lite noga.
Jag skulle undvika att arbeta henne för mycket på böjda spår i början, man kan tänka sig att hon är instabil när hon är så muskelfattig vilket kan slita onödigt på leder osv.
Om du har möjlighet sedan att ha henne som handhäst så är det jättebra träning, det kanske även kan gå att köra in henne? Också toppenbra träning för att bygga muskler, samt något ni med fördel kan börja med ganska snart, då de grundläggande delarna i inkörning inte är ansträngande utan mer handlar om tillvänjning och grundtrygghet. Träna att stå still och vänta medan du går runt hästen och justerar sele/skaklar/whatever är guld värt sedan :) Kliva i och ur skaklar, vänja sig vid att ha linor/kedjor/skaklar längs kroppen är också sånt som inte är jobbigt, bra att vara tvungen att ta tid på sig med sånt.
Lycka till!
 
Du har redan fått bra tips, få upp hullet, låt henne landa i sitt nya hem :)
Skulle vara kul om du uppdaterar med bilder mellanåt!
 
Tack alla för läsvärda och framför allt bra och kloka råd :)
Mitt upplägg, som det ser ut just nu, ser ut som sådant att Nova (hästen i fråga) kommer att få gå på kombinerat bete. På dagtid får hon gå med sin flock på bete, som hon är väldigt lugn och trygg med, och på nätterna kommer hon att få stå inne med fri tillgång av hösilage med bra värden. Hon kommer att stå på halm och fodras med mineraler samt eventuellt även tillägg fodras med kraftfoder beroende på hur mycket hösilage som damen får i sig. Hon verkar äta bra vilket ju alltid är positivt!

Innan hon uppnår ett normalt hull kommer jag att spendera tid åt att försöka få en så bra och nära relation till henne som möjligt. Jag kommer att försöka göra saker som inte kräver så mycket energi, men som ändå kan vara kul och utmanande för oss båda två; Ledarskapsövningar, miljöträna osv. Relativt kravlös träning med fokus på att ha kul ihop. När normalt/tillräckligt hull uppnåtts tänker jag fokusera mig på att tömköra en hel del, så väl ut i skog och mark som på ridbanan, kanske åka iväg på någon tömkörningskurs ihop osv. När så hull och muskler finns och det känns som att uppsutten ridning mer och mer känns som ett naturligt alternativ kommer jag att kolla igenom henne hos veterinären igen, för att kolla så att allt är okej. Sen, halleluja, påbörjar vi vår långa väg till att kanske bli ett stiligt hoppekipage.

Wow, det känns som att detta verkligen kommer att ta tid :D:p
 
Tack alla för läsvärda och framför allt bra och kloka råd :)
Mitt upplägg, som det ser ut just nu, ser ut som sådant att Nova (hästen i fråga) kommer att få gå på kombinerat bete. På dagtid får hon gå med sin flock på bete, som hon är väldigt lugn och trygg med, och på nätterna kommer hon att få stå inne med fri tillgång av hösilage med bra värden. Hon kommer att stå på halm och fodras med mineraler samt eventuellt även tillägg fodras med kraftfoder beroende på hur mycket hösilage som damen får i sig. Hon verkar äta bra vilket ju alltid är positivt!

Innan hon uppnår ett normalt hull kommer jag att spendera tid åt att försöka få en så bra och nära relation till henne som möjligt. Jag kommer att försöka göra saker som inte kräver så mycket energi, men som ändå kan vara kul och utmanande för oss båda två; Ledarskapsövningar, miljöträna osv. Relativt kravlös träning med fokus på att ha kul ihop. När normalt/tillräckligt hull uppnåtts tänker jag fokusera mig på att tömköra en hel del, så väl ut i skog och mark som på ridbanan, kanske åka iväg på någon tömkörningskurs ihop osv. När så hull och muskler finns och det känns som att uppsutten ridning mer och mer känns som ett naturligt alternativ kommer jag att kolla igenom henne hos veterinären igen, för att kolla så att allt är okej. Sen, halleluja, påbörjar vi vår långa väg till att kanske bli ett stiligt hoppekipage.

Wow, det känns som att detta verkligen kommer att ta tid :D:p
Hoppas allt går vägen :D
Ang foder så skulle jag absolut lägga till kraftfoder också för att få i så stora mängder energi och protein som möjligt :) Så pass mycket utan att det är risk för att den äter mindre grovfoder, och utan att den riskerar negativa effekter som tex magproblem.
 
Hoppas allt går vägen :D
Ang foder så skulle jag absolut lägga till kraftfoder också för att få i så stora mängder energi och protein som möjligt :) Så pass mycket utan att det är risk för att den äter mindre grovfoder, och utan att den riskerar negativa effekter som tex magproblem.

Ja, det låter klokt!
Jag sitter i detta nuet och försöker lista ut en foderstat till henne genom programmet pc horse. Väldigt bra att man kan lägga in sina egna grovfoder värden osv, men jag tycker att det är extremt svårt eftersom programmet inte har ett "magert hull" alternativ. Tillräcklig mängd i programmet, när man anger "underhållsfodring", kanske inte alls är tillräckligt för Nova som behöver gå upp en massa i vikt. Borde man kanske ange att hästen går i moderat träning? Fastän hon inte gör det dvs.

Jag vill ju gärna gardera mig på alla sätt och vis möjliga :)
 
Ja, det låter klokt!
Jag sitter i detta nuet och försöker lista ut en foderstat till henne genom programmet pc horse. Väldigt bra att man kan lägga in sina egna grovfoder värden osv, men jag tycker att det är extremt svårt eftersom programmet inte har ett "magert hull" alternativ. Tillräcklig mängd i programmet, när man anger "underhållsfodring", kanske inte alls är tillräckligt för Nova som behöver gå upp en massa i vikt. Borde man kanske ange att hästen går i moderat träning? Fastän hon inte gör det dvs.

Jag vill ju gärna gardera mig på alla sätt och vis möjliga :)
Jag skulle bara kolla att mineralerna täcks och är i bra balans. Att protein och energi får ok kvot.
Annars ska du ju ha så stora överskott du bara kan. Främst energi. Jag är inte alls jättekunnig på foderstater! Men du ska ju mata i så mycket det bara går för att påskynda viktuppgång utan att mata hästen till att bli sjuk pga för mycket eller fel kraftfoder om du förstår hur jag menar :P

Jag har främst använt kraffts sortiment av tillgänglighetsskäl.
Groov 125 för att öka protein, även krafft muskel när protein behövt höjas mycket.
Lusern för att få i mer än vad höet ger men som inte ger lika många negativa effekter som andra kraftfoder skulle kunna. Betfor för att få i olja och mineraler, har även där blandat i foderjäst för protein och b-vitamin.
Krafft spc sensitive (funkade för att få upp min häst i vikt utan att hon reagerade negativt vilket hänt på andra foder).
Jag har gett havre men det finns ju flera högenergifoder man kan ges annars.
Äter hästen olja så kan man hälla en skvätt över maten vid varje fodring.

Jag har alltid legat långt över vad foderstatsprogram anger som rimligt för min häst. Och det måste man göra om hästen ska gå upp i vikt och inte bara behålla befintlig vikt. Har bara kollat att mineraler och energi/protein legat ok i förhållande till varann.
När hästen får upp normalhull så kan man ju börja räkna mer precist efter beräknat behov och i förhållande till träningsmängd.

Det är ju alltid roligare att mata än att banta hästar iaf ;)

Kanske du kan få några andra tips av de som har hästar som är svåra att få upp i hull här. Även tips på optimala kraftfoder :)
 
Ja, det låter klokt!
Jag sitter i detta nuet och försöker lista ut en foderstat till henne genom programmet pc horse. Väldigt bra att man kan lägga in sina egna grovfoder värden osv, men jag tycker att det är extremt svårt eftersom programmet inte har ett "magert hull" alternativ. Tillräcklig mängd i programmet, när man anger "underhållsfodring", kanske inte alls är tillräckligt för Nova som behöver gå upp en massa i vikt. Borde man kanske ange att hästen går i moderat träning? Fastän hon inte gör det dvs.

Jag vill ju gärna gardera mig på alla sätt och vis möjliga :)
Ja, man kan lägga till att de ligger i träning för att väga upp att det inte finns ett korrekt hullalternativ.
Jag skulle inte hets-fodra, hon har ju överlevt hittills, skulle tro att det bästa är att hon får gå upp i "normal" takt. Det är ju inte bara en massa fett du vill få på henne, hon måste ju hinna fylla ut musklerna också.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 022
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 100
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 881
Senast: Mickizz
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp