Ett pikant sommarnöje..*långt*

carrin

Trådstartare
Jag arbetar heltid med hästar på olika utbildningsnivå. Dels som instruktör och dels som konsult. Nu har det dock tett sig så att jag blev erbjuden ett mycket roligt sommarnöje eller man kanske ska säga att jag hittade. Har tidigare ridit in och tävlat en del i olika discipliner, kört med för den delen. Blev erbjuden några unghästar, tre ston, en valack och en hingst, unhästar förresten en är tre år, en är 6 och de övriga 5. Givetvis skulle min instinkt sagt mig att det skulle räckt med en men nu tänkte jag det inte så och så blev det.

En femårig B-ponnyhingst vacker till tusen, fort iväg till kastration och sedan hem och arbeta, det blev häst nummer ett. Han är något extra, vacker och med enorm hoppkap (löshoppar enkelt staketet)

Stona är ganska ok, femåringen är lite sutten på och har jobbat fint i skritt och trav. Treåringen är löshoppade nu, sadlad och tränsad. Hon som är sex är visserligen ganska rå men väldigt lätt att ha med att göra.

Men värst av allt är den femåriga valacken, superstammad snygg med världens gång. Helt otam!!!

Har löshoppat dem och jobbar gärna med Horsemanship, har en duktig elev som kan rida dem men jag vill gärna ha tips på hur ni går till väga med era unghästar, gärna om ni har erfarenhet av "äldre" oridna hästar.

Det här kan i era öron troligen låta märkligt men i själva verket har jag tagit denna uppgift på fullaste allvar och arbetar med mina "projekt" varke dag. Det är roligt och inspirerande:)

Tacksamma för svar och råd. Den här tråden kommer följas upp med resultat av den här lite galna iden./

Sv: Ett pikant sommarnöje..*långt*

*läser igenom*...det låter faktiskt ännu värre än vad det är på riktigt.....

Så här har jag jobbat unghästar. Har inte gjort någon skillnad på om de är 3 eller 5 år. Reaktionerna på hästen har bestämt takten och man kan (ska) gå tillbaka i utbildningsplanen när det behövs. Perfekt väder för uppsittning nu i sommarvärmen :D

1 Hantering
Förtroende - ledarskap - vardagsskötsel
2 Miljöträning
Klara alldagliga saker - lastning
3 Löshoppning
4 Longering
Kommandon - framåtbjudning
5 Tränsning
6 Sadling
7 Uppsittning
8 Ridning på banan
Framåtdrivande och förhållande hjälper. Styra. Halt, skritt och trav.
9 Ridning i skog & mark
Framåtbjudning, motion. Galopp. Positiv inställning.
10 Fortsatt utbildning
Takt, lydnad, lösgjordhet, balans och styrka.
11 Uppsuttna hopp- och bomövningar
12 Tävling

Hej igen...
Jobbar med förtroendearbete på alla.
De har provat lite longering och löshoppning.
Vi får greja sent på kvällarna för det är olidligt på dagarna.
Valacken är min största utmaning som det ser ut just nu...

*pust*...idag har han vart nästintill omöjlig....min kära valack alltså. Han har noll förtroende för människor. Jag har massor tålamod och det lär behövas.Han vill inte fångas i boxen först men går som tur är att muta med mat. Grimman har tagits på med sedering från början, nu köper han den skapligt. Idag hade turen kommit till tränset...trodde jag alltså...den egentliga sanningen var att det är låååångt kvar till tränset. Han är stört ointresserad av att samarbeta i stallet. Däremot gick utearbetet bättre idag. Han fixade enkla stopp och gå övningar, viss longering och en vanlig join up. tyvärr är han svår att fånga intresset på och flyktbenägen. När vi slutade var jag nöjd även om tränsningen gick åt pipsvängen. Han accepterade att han skulle följa mig och arbeta på mina direktiv om än inte perfekt ännu.

"Hingsten" som också är valack har blivit mkt social och är förutom aningen flirtig med stona i hagen brevid väldigt öppen och positiv till arbete, han är uppsutten på och det har under omständigheterna gått bra.

Båda de här femåriga valackerna är kat B ca 128-129cm med extremt bra gångarter och modell. Den ena är new forest och den andra en welshkorsning.

Femårsstoet är nu riden i skritt och trav. Lite vinglig och med lite åsikter har hon ändå varit väldigt duktig. Hon fick välförtjänad vila ett par dagar tillsammans med sin treåriga syster.
Vi har även hängt på det sexåriga stoet utan minsta problem.

Än så länge är jag nöjd med mina ponnyer. De artar sig bra och är mellan varven lättlärda och samarbetsvilliga. Kul att många läser den här tråden./Carrin

LÖSHOPPNING
treåringen-var brunstig och ville inte alls hoppa, sprang rakt igenom infångare å allt, hon som hoppat super förut. Efter många om och men fick vi henne över 50cm...*stor förlust*...men hon har varit allmänt lite jobbig under brunsten nu..

femårsstoet-sist vi löshoppade henne var det ca 50-60cm och hon var nonchalant och ointresserad. Idag var det en ny ponny på banan, Uppmärksam, vaken och mycket intresserad av hindret. Hoppade trevligt med sptsade öron och förtroende på 75-80cm :)

och till sist min femåriga "hingst". Han är en riktig kronprins. Hoppar så världsvan och säker så man blir varm i hela kroppen och idag stannade han på banan och inte över staketet:) Han taxerar säkert, vänder upp och hoppar igenom sprången, det till trots att han är lika grön som de andra,,,en del föds med talang:)

Valacken som är fem kan ännu inte gå ut trots mina idoga försök. Det måste gå att komma i närheten inne först. Han har stått mkt inne innan han kom hit men jag vill ju ha honom ute :(

Sexårsstoet slapp löshoppningen, hon behöver tappa lite till vikt och dessutom har hon jobbat duktigt med sadelträning denna vecka så hon var i hagen bara....

Idag är jag glad åt dem, de har varit ambitiösa och trevliga (om man bortser från den lilla apan!)

Äntligen...ett framsteg med valacken...efter hur många timmar som helst kändes det idag som om han faktiskt kunde tänka sig att samarbeta med mig lite. Det var en stor lättnad....

Av lite olika anledningar tog jag mig an ett 6 årigt welshsto för några år sedan, och hon var helt ohanterad. Ibland kan det vara det bästa eftersom de då inte har varken bra eller dåliga erfarenheter av människor...Det första jag tog itu med var faktiskt lastning (fick gå 1 mil för att få hem henne...), och jag använde mig av "NH metoder". Jag höll på en hel kväll, men efter denna "drabbning" visste hon vem som var ledare, 3 dagar senare red jag på henne utan problem! Just att lastträna ( när jag säger last träna menar jag att de ska gå upp själva med mig vid sidan om) är något som jag använt mig av på andra hästar efter detta, bra sätt att få dem att förstå vem som bestämmer och att de kan lita på en+ att det inte blir några problem sedan när man väl ska iväg till typ ridhus. Lycka till Mvh. Matten

Jag säger bara så här. Att det är roligt att följa hur det går :-)

Idag är jag glad...haft massor att göra så det har varit si och så med ridande på de ridbara ungarna men min utmaning, valacken har verkligen gjort framsteg.
Under veckan som gått har han varit inne i sin box (stor rymlig box) jag har tagit ut han i lina varje kväll ca 1/2 timme och låtit honom röra sig ordentligt innan arbetet börjat. Varje dag samma procedur, han vill inte bli fångad i boxen utan mkt lock å pock, det går inte att ta han på benen/nosen etc. Men han är faktiskt inte rädd om rumpan som de flesta sådanhäringa projekt brukar vara.

I vilket fall som helst har hästen genomgått en personlighetsförändring de tre senaste dagarna....Han är nyfiken på oss, vad som händer och vill tom ha uppmärksamhet! Han följer intressant barnen i stallet och sträcker ut nosen när de kommer.. Igår och idag har jag kunnat gå in i boxen (ack så lugnt och försiktigt men ändå) och tagit honom direkt. Har kunnat klappa honom utanför boxen utan att han springer och gömmer sig i hörnet. Idag har han stått i gången (lös!), blivit borstad på hela kroppen och nästan hela benen. Som avslutning fick han ha ett vanligt schabrak på sig och det gick BRA!!!!! Känns hur bra som helst.Det finns nog hopp om han iaf..

Kuriosa: För ett antal år sedan köpte jag ett tioårigt arabsto som var helt ohanterad, det var en utmaning och det gick bra. Hon lärde många att rida och utbildades till westernhäst i sinom tid. Det var en utmaning redan då...den här unge herren känns som en långt större....

De andra är som förut...
Treåringen har vi släppt på bete nu, det är inte brått med henne, hon är uppsadlad, longerad och lite löshoppad...nu behöver hon lite ledigt.

Stona ja, den ena bantar för fullt och den andra lär sig att gå ensam i hage (Utan att försöka springa igenom när någon går in eller ut!)

Och så hingsten eller valack men vi kallar honom hingsten för att särskilja från hans goda vän (Nämnd ovan) han är en buse, tar stora tuggor på sin hagkompis och busar i allmänhet men han är så underbar, en riktig lite drömhäst...

Ska ta tag i stona nu på riktigt med ridningen, femåringen är väldigt lätt och positiv så det torde gå bra, den andra har skött sig väldigt bra men är om möjligt mer grön...

Gillar att det är många som läser den här tråden och kommer med glada hejarop....de flesta skulle nog kalla mig idiot...*flinar*..Det är skojjigt iaf och ett roligt avbrott till vardagsarbetet (som fö. också är med hästar...) Ha det gott/

Stona ja...de damerna...
fem och sexåringen alltså...de rids iaf nu...femåringen i skritt och trav på banan. Sexåringen i skritt med ledare...De sköter sig bra och jobbar på bra. Ganska justa typer, bra lynne och framåtanda. Femåringen har lite åsikter men de avhjälps snabbt med lite övertalning....Man får nog säga att de utvecklas bra. Min tanke är nu att ta en av deras hagkompisar (som är väl inriden) och rida före lite så de vill gå fram lite av sig självt innan jag tar åtminstone femåringen på en liten uteritt. När vi vart utomlands och sett inridning och tankesätt är det mycket som begrundas på hästens egna instinkt att vilja följa andra hästar, så har jag gjort när vi hoppat in unghästar förut och det med väldigt positivt resultat, de känner sig trygga och följer gärna efter,,,,

Ska ju på lite semester strax så det gäller att ligga i först och jobba dem ordentligt...Nu ska det dock sovas..Ha det allesammans/C

Roligt att det går bra!!! Tycker själv att det är väldigt kul med unghästar, så jag läser intresserat!!

Häls Embla

Hå och hej nu är jag här igen...
och det är förstås mina hästar som för mig hit...idag är det femårstoet som skall ha en eloge....
Hon har nu ridits ett tiotal gånger och kan gå i alla gångarter banan om än inte i balans eller så men hon travar och galopperar duktigt. Däremot är hon en riktig surapa när det gäller utgången...Första gångerna blev det på två ben tom nu är det mest maskande och lite öron i nacken som gäller. Vi jobbar på och hon är väldigt snäll att ha med att göra. Ska bli intressant att se hur hon utvecklats.
Sexårsstoet skrittar vi på...
Återkommer framåt nattkröken med mer info..../C

Hejsan igen...det var längesedan jag hann skriva om mina unghästar men jag gör ett tappert försök nu då.

Femårsstoet kat D har blivit inriden och såld till en trevlig familj som har kunskap att utveckla henne vidare. Hon var fullt ridbar och hoppad när hon åkte.

Sexårsstoet stor C är nu riden i alla gångarter. Hoppad lite. Helt görsnäll ponny som alltid gör sitt bästa.Hon skall säljas nu om jag hittar ngt bra hem vill säga. Verkar mest vara barn som ringer.

Treåringen har jag släppt åter i flocken på bete efter att hon vants vid sadel och träns samt longerats och löshoppats. Hon har utvecklats fint kroppsligen och jag tror att den här ponyn har förutsättningar att bli en kanonfin tävlingsponny allt eftersom

Femårsvalack-skimmel. Skrittad på och löshoppad. Han är tjock och go nu vilket man knappast kunde kalla honom som hingst. Han går med de andra B-ponnyerna och älskar att ha kompisar att leka med.

Femårsvalack fux tja det har gått framåt för honom med. Han är nyfiken öppen och sällskaplig. Han går ensam i hage och vi umgås mycket med honom. Tänkt tränsa honom men han är fruktansvärt rädd om munnen.....

Valackerna har blivit lite åsidosatta med ridning då det är mkt annat att göra fn.men de har utvecklats enormt socialt och accepterar oss och arbete på ett bra sätt....

Någon som letar en trevlig C-ponny till rätt pris? *skrattar*
/Carrin- i all hast

Å så tar vi en rapport återigen...

femårsstoet som jag sålde fick jag åter då hon strulade enligt köparen. En god vän till migg köpte henne istället och idag är hon en lovande tävlingsponny, fungerar utmärkt,,,

sexårstoet är sålt, hon gör inte en fluga förnär och det har fungerat bra sånär som på en skada efter staket som uppkom hos de nya ägarna.

helt oväntat såldes det ack så vackra treåsstoet till en familj som tidigare köpt en ungponny. Hon reste ända upp till Luleå... Jag hoppas hon får fina utvecklingsmöjheter där

Valackerna ja
Skimmeln-riden i alla gångarter..*min älskling!!*
Fuxen har vi kommit upp på och han har haft träns på sig.

Om det går som jag vill och tror kan valackerna gå avd B med flickorna...
Det ser ljust ut för mina sommarnöjen....kanske kan det bli en omgång nästa år med...vem vet

Hej igen...nu var det ett antal månader sedan sist och mycket har hänt med mitt pikanta sommarnöje...Mina ponnyer har blivit stora och lärt sig en massa...

B-ponnyerna..
Valack skimmel Den mest fantastiska ponny jag haft. Han har hoppat lite lokalt och ännu hoppar han som en riktig världsstjärna. Såld till en familj som kommer vidareutbilda honom.

Valack fux.......sorgerligt men sant har vi bara skrittat honom än men nu ska han jobbas på riktigt..dags att ta tag i honom...

C-ponnyerna
Sto nu 4 år Såld till Norrland och rids regelbundet samt utbildas. Helt problemfritt! Skönt...
Sto 7 år Såld och fungerar fint som allroundponny

D-ponnyn 6 år sålde jag ju och fick tillbaka. Det var det bästa som kunde hända för goda vänner köpte henne och hon tävlas nu framgångsrikt i hoppning och har utvecklats långt över alla förväntningar redan. Underbart när sådant händer...

Nu är det alltså bara min New Forest kvar att jobba med... De andra fyra har gått helt över förväntan och det har varit väldigt lärorikt att arbeta med dem....

Roligt att höra om er fina utvecklig...

"det är bara i lexikon som lön kommer före möda" heter det ju...

//Lillan

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII