Sv: Ett normal-tufft ridpass?
Oftast rider jag i skogen, i varierande tempo, men om jag rider på bana så brukar jag skritta runt i kanske fem minuter på långa tyglar och göra lite halter och sånt. Sen kortar jag upp tyglarna och rider lite lösgörande öppnor och slutor. Är noga med att testa alla hjälper för att se att allt funkar, om det är något som är lite segt eller inte funkar alls kör jag det tills det funkar [t.ex om han är stel i halsen på ena sidan så rider jag mycket med ställning på den sidan tills det släpper]. Efter de lösgörande övningarna börjar jag med samlande halter och ryggningar, skänkelvikning, bakdelsvändningar osv. När jag känner att Kjarkur är samlad, men lösgjord går jag över till tölt och rider kanske på volter, gör lite halter och igångsättningar, känner av att han forfarande är lösgjord med diverse övningar. Först efter tölten lägger jag in trav och galopparbeten, eftersom jag tycker tölten blir bäst efter skritten [ möjligtvis blir den ännu bättre sen efter galoppen ]. Självklart när jag noga med att sluta efter något som gått bra. Allt som allt rider jag väl en 40-45 min, inklusive skritta fram och skritta av.
Min häst är väldigt stark i galoppen så den klarar han av att gå i ganska länge utan att tappa balansen framåt, men om jag rider på vanlig ridbana [inte på ovalen] så skulle jag nog inte galoppera mer än 4-5 minuter åt gången. Tölten har blivit ganska stark, men man märker när det är dags att ta paus när han blir överdrivet passtaktig.
Brukar rida så att han är svettig, men inte så det syns så mycket, men det känns.