Ett normal-tufft ridpass?

A

annax

Hur lägger ni upp ett normaltufft ridpass, dvs hästen ska inte vara sjöblöt efteråt, men hyfsat genomarbetad i gångarterna? Hur länge rider ni och vilka övningar, hur långa tölt/galopp-sträckor kör ni etc.?

Alla tycker jämt att jag rider lite för mesigt gällande intensiteten på passen, dvs, mer promenad-ridning, än träning (kräver dock fortfarande form, lydnad etc). Och jag kan väl till viss del hålla med.

Så har ni några tips och upplägg på ridpass av islänningar?:banana:

Sv: Ett normal-tufft ridpass?

Jag rider nog oxå lite mer mot promenadridnings-hållet skulle ja tro...fast ibland tränar ja lite mer, men ja rider så jag o häsen tycker det e kul!! :D
Men ja skulle oxå tycka det va kul om nån ville ge lite förslag på vad man kan göra för övningar o så som inte är för svåra heller...

Om man vill undvika att ha hästen svettig efter ridturen bör man skritta en kortare sträcka..
Men ett ridprogram för om man vill rida medeltempo :
Rid ut i skogen, allt du kan göra i rudhuset kan du göra i skogen!
Rid fram på halvlånga tyglar i cirka tio minuter. Rid lite sicksack på vägen, med hjälp av skänklarna. Se till att skritten är frisk och i lagom tempo samt vägvinnande.

Samla tyglarna och mjuka upp hästen. Kräv inte att denska gå i form direkt, utan skritta i öppna och sluta, gör lite sidvärtsröreslser.
Låt hästen sedan trava i ganska lågt tempo så blodcirkulationen kommer igång. Små tempoväxlingar och halvhalter så hästen lyssnar på dig. Efter kanske fem minuter så saktar du av till skritt och fortsätter med att mjuka upp hästen. nu har du ridit i ungefär 20 minuter och du kan låta hästen trava på tygeln. Fatta galopp och arbeta med tempot via halvhalter och tempoväxlingar. Sätt dig ner i sadeln och krama om tyglarna och fatta tölt. tölta nu friskt framåt i ganska rask takt och träna öppna. jag använder mig mycket av öppna och sluta, för hästen lyssnar och blir mjukare och smidigare och speciellt i tölten så lägger hästen vikten på bakdelen vilket ger en bra aktion och speed i tölten!
Sakta av till skritt ocxh låt hästen skritta i kanske en kvart. tempoväxlingar. Trava sedan igen i sakta tempo och rid sicksack på ridvägen. Efter nån minut kan du sakta till skritt igen och skritta av hästen på halvlånga tyglar. låt hästen ha sitt huvud " under manken" , vilket ger att hästen slappnar av.

Skritten är den viktigaste gångarten. var noga med att skritta fram och av ordentligt så förhindras muskelkramp och träningsvärk och musklerna kan bli starkare snabbare. Lycka till!

Oftast rider jag i skogen, i varierande tempo, men om jag rider på bana så brukar jag skritta runt i kanske fem minuter på långa tyglar och göra lite halter och sånt. Sen kortar jag upp tyglarna och rider lite lösgörande öppnor och slutor. Är noga med att testa alla hjälper för att se att allt funkar, om det är något som är lite segt eller inte funkar alls kör jag det tills det funkar [t.ex om han är stel i halsen på ena sidan så rider jag mycket med ställning på den sidan tills det släpper]. Efter de lösgörande övningarna börjar jag med samlande halter och ryggningar, skänkelvikning, bakdelsvändningar osv. När jag känner att Kjarkur är samlad, men lösgjord går jag över till tölt och rider kanske på volter, gör lite halter och igångsättningar, känner av att han forfarande är lösgjord med diverse övningar. Först efter tölten lägger jag in trav och galopparbeten, eftersom jag tycker tölten blir bäst efter skritten [ möjligtvis blir den ännu bättre sen efter galoppen ]. Självklart när jag noga med att sluta efter något som gått bra. Allt som allt rider jag väl en 40-45 min, inklusive skritta fram och skritta av.
Min häst är väldigt stark i galoppen så den klarar han av att gå i ganska länge utan att tappa balansen framåt, men om jag rider på vanlig ridbana [inte på ovalen] så skulle jag nog inte galoppera mer än 4-5 minuter åt gången. Tölten har blivit ganska stark, men man märker när det är dags att ta paus när han blir överdrivet passtaktig.

Brukar rida så att han är svettig, men inte så det syns så mycket, men det känns.

Liknande trådar

Islandshäst Jag misströstar nått så in i... snälla hjälp! Min islänning, 10 år i år, kunde tölta rent (men efter slit och tandagnisslan, perfekta...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Gry
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 856
Senast: moli
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
2 010
Senast: avur
·
Islandshäst ...Eller; vad göra när man prövat allt utan resultat? Long story short: blev intresserad av islandshästar för några år sen efter en...
Svar
9
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben