Ett mysterium: Från trebent till nästan ohalt under resan till klinik!

pinky

Trådstartare
Igår eftermiddag gick jag igenom en riktig helvetesresa med min häst, men tack och lov verkar den få ett lyckligt slut.

En granne till stallet (som har egna hästar) ringde till mig på jobbet och meddelade att min häst stod på tre ben i hagen och hade gjort så en stund.

Jag åkte dit och fann henne i en upptrampad lerpöl där hon tappert roterade runt den friska bakhoven -som vid det här laget var nedgrävd till kotan- blöt av svett och med plågad blick. Det gick inte att rubba henne, så jag undersökte henne så gott jag kunde i pölen och konstaterade att en veterinär behövdes.

Veterinären kom tack och lov ganska snabbt och började undersöka henne -fortfarande stående i leran- men utan att kunna ställa diagnos:

"Återfunnen idag i hagen stående på 3 ben. Kan ej belasta alls på VB. Ingen feber, svettig, har ont, inga sår eller märken efter trauma. Ingen puls eller värme i hoven. Ej visitertångsöm. Ingen värme eller svullnad upp till knäet. vid palpation av patella reagerar hästen med smärta. Rektalt kan inga fynd göras. Ingen krepation kan höras men ett klickljud kan höras över patellaområdet då benet manipuleras.

Remiss till djursjukhuset i Ultuna för vidare utredning."

Det började komma en del folk till stallet, så vi kunde hjälpas åt att få upp henne ur den värsta leran, och jag fick snabbt hjälp att skaffa fram en transport som vi backade intill henne så gott det gick. Hon hoppade tappert in på sina tre ben och vi körde försiktigt mot Uppsala. Hon trampade runt lite och jag var livrädd att hon inte skulle orka stå längre (hon hade ju stått på tre ben i åtminstone 4 timmar eller så...) utan falla omkull. MEN...

När vi kom fram till Ultuna vid 19-tiden och öppnade transporten så stod hon där på alla fyra benen med spetsade öron! :love:
Det var så overkligt att förklara för veterinären att den här hästen faktiskt varit helt blockhalt bara ett par timmar tidigare...

Han visste inte riktigt vad han skulle göra med oss heller, nu när det inte fanns några symptom kvar. Så han klämde lite på henne och så fick vi trava lite på gången. Visst, hon var knappt två grader halt i trav, men det kändes helt obetydligt i sammanhanget.
Man hinner ju måla upp ett antal värsta scenarion i huvudet under en sådan här resa, speciellt när man fått ta bort en häst som stod trebent på samma sätt pga en obotlig hasledsfraktur... :cry:

Så vi åkte hem igen med ordinationen sjukhage dagtid och box nattetid, och blir hon inte gradvis bättre under de närmsta dagarna så ska vi åka ner igen.

Men VAD kan det ha varit för fel?
Hade knäleden helt enkelt låst sig?
Har hon legat olyckligt och fått en nerv i kläm? (Ultunavettens vaga teori...)

Någon som varit med om något liknande? :confused:

Sv: Ett mysterium: Från trebent till nästan ohalt under resan till klinik!

Ja, en inackorderingsshäst som när jag kommer på morgonen och ska släppa ut, hoppar den på tre ben ut en bit i hagen.
Får inte alls med sig ena frambenet.

Ingen svullnad, ingen värme, inga sår, ingen ömhet.
Jag sätter på grimma och ska baxa in han igen i stallet.
Efter ett par steg sätter han plötsligt ner benet och går obekymrad och ohalt med mig.

Hästen fortsatte ridas och tävlas precis som vanligt och fick aldrig tillbaka det.

Efter diskussion med veterinären gissar gissar vi på en nerv i kläm.

Jag har varit med om snarlikt, jag såg när det 'kom' också. Hon kom galopperandes, helt ren, gör en fin, balanserad avsaktnin, går några rena steg och sen pang rejält halt. Ingen svullnad/värme etc. Efter ungefär 4 h på box (fick inte ut vet, andra mer prioriterade fall) rör sig normalt. Kollas på klinik dagen efter ändå, rör sig då obehindrat i skritt men halt rakt ut i trav. På böjprov halt på fler ben med. Inget på rtg etc. Ledinflammationer.

Vet än idag inte om de tu hade med varandra att göra, eller om den plötsliga rejäla hältan var en separat grej.

Det har hänt mig också. De på Ultuna hade förberett med hängmatta när vi kom. När vi lastade ur var hon helt ohalt. De hittade lite var i ena foten så antagligen hade hon en hovböld som hon trampat "sönder" under transporten. Hon hade inte heller reagerat på visitertång:)

Har varit med om liknande, hästen var dunderhalt på ena bak och stod med det i luften. Ringde till Åby och ylade om akuttid, vilket de egentligen inte hade tid med, men vi fick komma ändå... när vi lastar ut är hästen 0,5 grad halt efter böjprov. Det var faktiskt nästan pinsamt. Man känner sig verkligen kaxig när veterinären ser skeptisk ut och man hör sina egna vaga förklaringar "Men han var JÄTTEhalt nyss...!"

Det låter ju bra att det gick över så snabbt på den hästen, och att det inte blev några bestående men. Det känns lugnande! :)

Kanske gjorde ledinflammationerna att hon spände sig och så slog det plötsligt över och låste sig? :confused: Men det var väl nästan tur i oturen att det hände, annars kanske inflammationerna inte hade upptäckts förrän långt senare?

Jag hoppas verkligen att Elviras hälta kommer att klinga av. Ledinflammationer har jag haft förr och slipper det gärna!

Jag var ju helt inställd på att börja rida ordentligt IDAG, efter att själv varit skadat ett tag... :(

Hängmatta var jag också beredd på, och jag vet inte vad min distriktare exakt förberett Ultuna på, men de var helt klart ställda när vi promenerade i på kliniken utan minsta bekymmer. De var ju klart förberedda på en blockhalt häst iaf. :D

Jag tänkte också i de banorna, att den eventuella bölden spruckit på vägen, men det fanns inga spår av den öht, så...

Det känns betryggande att ni berättar såna solskenshistorier!
Jag har ju som sagt varit med om en gång att det inte slutat så bra, och det vill jag inte uppleva igen.

Ja, tack och lov var det ju vår distriktare som ringde Ultuna och fick dit oss, annars hade det verkligen varit pinsamt! ;)

Hur gick det för er häst sedan, var det inget fel alls? Spekulationer om vad som hänt?

Kanske gjorde ledinflammationerna att hon spände sig och så slog det plötsligt över och låste sig? :confused: Men det var väl nästan tur i oturen att det hände, annars kanske inflammationerna inte hade upptäckts förrän långt senare?

Jag hoppas verkligen att Elviras hälta kommer att klinga av. Ledinflammationer har jag haft förr och slipper det gärna!

Jag var ju helt inställd på att börja rida ordentligt IDAG, efter att själv varit skadat ett tag... :(

Det knasiga är att hon var HELT ren innan, både tiden innan, och när hon kom galopperande där.

Om jag inte verkligen sett henne sakta av hade jag ju trott hon trampat snett, och kanske gjorde hon det men utan att det syntes. Det fanns heller inga ledinflammationer 3 v tidigare. De kan ju dock kommit under den tiden utan 'vad det nu var' hältan.

Men hade jag inte haft en kompis med mig hade jag på allvar börjat undra om jag hallucinerade ;)

Ja, tack och lov var det ju vår distriktare som ringde Ultuna och fick dit oss, annars hade det verkligen varit pinsamt! ;)

Hur gick det för er häst sedan, var det inget fel alls? Spekulationer om vad som hänt?

Det var tur att han visade den där halva graden iaf :p
Vi vet inte vad det var, men veterinären trodde att det kunde vara en sträckning i rumpan som gjort jätteont först men värmde ur efter ett tag. Vet inte om jag köper det dock, han var inte stel efteråt eller så. Annars när han har sträckt sig har det tagit 2-3 veckor. Den här gången var han bra på tre dagar. Han kanske bara hade tråkigt?

det hände med min gammla häst, efter att ha legat under natten så kunde han knapt stödja på ena bakbenet. jag trodde något var brutit!! men efter några timmar var han helt ohalt, det släppte när han tvingades röra på sig. vet. ansåg att haslederna var såpass slitna att dom inte fixade den belastningen som blev när han låg. och jag håller med, han var gammal och det blir ju som ett väldigt kraftigt och utdraget böjprov.

så om jag var i din sits skulle jag be att dom röntgar lederna i bakbenen, din häst kan ha pålagringar där som orsakat kraftig smärta efter en viss belastning. better safe than sorry...

hovböld kan det också vara, det behöver inte synas var.

Som sagt är det inte helt ovanligt med hovbölder som tom spricker på stallgången på Klinik

Jag undrar om inte knäskålen kan hamna en aning ur kurs..., då kan man plötsligt inte böja knäet, det gör ont, det skulle nog göra vilken häst som hellst stressad och svettig

jag bara spekulerar - eftersom den var öm vid knäskålen

veterinärer gör rätt som inte spekulerar :p

Det mesta i minkropp kan haka upp sig :D Och i alla fall på katter och hundar så kan de få knäskåls luxationer av varierande grad

Men nerv i kläm är en bra teori

Min minsting hittade jag också blockhalt, tvingade till mig en akuttid och var säker på att det skulle bli avlivning på plats.
Väl framme var det mycket bättre och när han sprang på gången var det helt borta... Hittade ett YTTEpytte litet hål som visade sig vara en hovböld som var ganska omfattande. Men tydligen hjälpte den lilla dräneringen som ett knappnålsstort hål innebär.

Din häst kan ju tänkas fått en böld typ mitt i hoven, som kom ut vid strålen? Där är det ju svårt att se om det finns något litet utgångshål.

Lycka till iaf!

Distrikaren hade ringt innan här också som tur var. Vi hade nämligen åkt in med djurambulansen... så det hade ju varit extra pinsamt:o. Till saken hör att stolpen som mellanväggen sitter fast i (som är förankrad i taket) hade gått av:eek: så still hade hon inte stått.

Som sagt är det inte helt ovanligt med hovbölder som tom spricker på stallgången på Klinik

Jag undrar om inte knäskålen kan hamna en aning ur kurs..., då kan man plötsligt inte böja knäet, det gör ont, det skulle nog göra vilken häst som hellst stressad och svettig

jag bara spekulerar - eftersom den var öm vid knäskålen

veterinärer gör rätt som inte spekulerar :p

Det mesta i minkropp kan haka upp sig :D Och i alla fall på katter och hundar så kan de få knäskåls luxationer av varierande grad

Men nerv i kläm är en bra teori

Vet inte om du menade till mig, men min häst var inte öm vid knäskålen ;) Och det var garanterat ingen hovböld.

Ja min gjorde i stort sett samma sak för några veckor sedan. Men hon hade även vänligheten att vara halt på kliniken så att vi fick ta några plåtar när vi ändå va där. Fanns inga fynd att göra alls.
Tror aldrig jag har sett en haltare häst i hela mitt liv:cool:
2 dagar efter syns inget nämnvärt.

summan av detta: vet på jourtid:1900:- klinikbesök:2700:-
Och en häst som det inte va något fel på:devil:

/LL som blänger på sin häst genom fönstret, hon flinar tillbaka:rofl:

Nej jag menade TS har tom haft vett att trycka på rätt svarsknapp

*kl*
Det var så här man upptäckte hur bra viberation är för hästar. Det var på detta sätt som man började utveckla viberationsmattan för hästar.

Min ena häst som också stod på tre ben när vi körde honom till kliniken lastades ut endast 1 grads halt när vi var framme på kliniken som låg 25 mil bort. Har även haft en hovböld på mitt gamla sto som hoppade på transporten på tre ben och när vi var framme så var hon ohalt.

ja om det är en muskel som krampar så är vibrationerna säkert jättebra. Ofta är det en muskel somkrampar som gör hyss med patella och sätter nerver i kläm

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 668
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
D
Hästvård Min 5 åringa valack gick i våras omkull riktigt ordentligt efter ett race i en utförsbacke i hagen och kom in från hagen på tre ben med...
Svar
10
· Visningar
6 929
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka