Jag tänkte odla ätbara perenner, bär och nötter. Sånt som passar i en skogsträdgård. En del växter för pollinerare tänkte jag också kunde passa. Och växter som på annat sätt har en funktion i en skogsträdgård. Längre än så har jag inte tänkt.
Tror du får fila lite på idén och räkna.
Känns lite väl många olika stort på så liten yta.
Tänker högt lite.
Hassel och valnötter växer ju på stora plantor så känns som det blir för få för att ge något i pengar om du inte hittar ett arrende.
Bär växer ju på allt från stora träd till små plantor (körsbär-jordgubbar), tja varför inte någon av dom mindre buskarna (vinbär eller björnbär storlek).
Som biodlare tittar jag mer efter träd som ger något och närhet till ljung framförallt, några träd kan ju motsvara en stor äng. Men då kommer vi till problemet det ytan när det kommer till träd.
Fundera på att begränsa dig till en eller två sorter till att börja med iallafall (tex björnbär och krusbär).
Räkna ut hur många plattor av det du väljer som går att driva upp på den ytan du har. Avstånd mellan plantor hittar du på internet och ta reda på hur gamla plantorna behöver vara innan försäljning.
Större plattor kan du ju få mer pengar för men behöver behållas längre så det är inte självklart att du går mer plus bara för att varje enskild planta är dyrare. Även här kan det vara en god idé att räkna på hur du får ut mest pengar på den ytan.
Fundera på om du ska sälja direkt till privatkund eller till plantskolor.
Visst du får mer för varje planta du säljer om du säljer till privatkund men det tar betydligt mer tid och energi än att sälja till plantskolor.
Kolla efterfrågan.
Räkna ut utgifter och pris. Behövs mer mark och finns det i så fall möjlighet att arrenderar.
Räkna på olika växter och se hur skillnaden blir.
Detta är vad jag hade börjat fundera och räkna på.