Ett marsvin som dricker extremt mycket.

L

linslus

Min ena marsvinshane dricker jättemycket. Han dricket oftast en flaska om dagen, oavsätt om flastan är 0,5 liter eller mer. Han verkar ofta vara nästan hysteriskt tröstig. Han verkar inte kissa extremt mycket. Detta är samma marsvin som hade kladdig rumpa innan. Jag fick bort kladdet med Yes men jag tror att hans körtel på rumpan kör på överproduktion. Det kanske har nått med saken att göra? Annars så verkar han må hur bra som helst, han är pigg och social, äter massor osv.

Jag har två hanar ihop. Hade den andra själv ett tag när vi var mellan marsvinskompisar så jag vet hur mycket han dricker och smutsar ner. Jag vet att vilket marsin som dricket eftersom det marsvinet som dricket så mycket låter som han skriver på en gammal skrivmaskin när han dricker.

Jag bara undrar vad det kan vara för nått? Har ni några funderingar?

Sv: Ett marsvin som dricker extremt mycket.

Är du helt säker på att han verkligen dricker så mycket? En del marsvin håller på och leker med flaskan hela tiden, men det mesta av vattnet rinner bara ner i buren. Detta kan de göra om de har tråkigt och inte aktiveras tillräckligt.
Annars kanske flaskan droppar , vilket gör att vattnet tar slut fortare. Känn på spånet under flaskmunstycket om det är mycket fuktigt där.

En sjukdom då marsvin dricker mycket är diabetes. Ett tecken på sjukdomen är att marsvinet tappar vikt.

Vissa njursjukdomar kan även göra att marsvinet dricker onormalt mycket. Även ett symptom på dessa kan vara avmagring.

Det är inte speciellt blött i buren vid flaskan, så nej det verkar inte bara vara lek eller droppande flaska. Han är inte speciellt smal, snarare tvärt om. Som jag sa innan så verkar han må hur bra som helst annars. Jag är mest nyfiken på om nån hade nån teori.

Tycker bara att det låter väldigt mycket med 0,5 liter eller mer. Om det är väldigt varmt där buren står kanske det kan vara därför, men det andra marsvinet drack ju inte så mycket så det borde ju inte vara därför...
kan det vara så att marsvinet är livligt rör sig väldigt mycket, och därför behöver mycket vatten.
hoppas du kommer på vad det beror på!

Tycker bara att det låter väldigt mycket med 0,5 liter eller mer. Om det är väldigt varmt där buren står kanske det kan vara därför, men det andra marsvinet drack ju inte så mycket så det borde ju inte vara därför...
kan det vara så att marsvinet är livligt rör sig väldigt mycket, och därför behöver mycket vatten.
hoppas du kommer på vad det beror på!

Ja jag tycker det är konstig. Han rör sig en del men inte extremt mycket. Det är lite av ett mysterium det där. Men han verkar må bra i alla fall och det är det viktigaste.

Marsvin har också personliga variarioner. :) jag dricker kanske 3 glas om dagen medan min lillebror dricker 3 gånger så mycket. :angel: (det stod det i min marsvinsbok iaf. :D)

Marsvin har också personliga variarioner. :) jag dricker kanske 3 glas om dagen medan min lillebror dricker 3 gånger så mycket. :angel: (det stod det i min marsvinsbok iaf. :D)

Ja, det är kanske det som är saken. Jag ser då ingen anledning att ta han till veterinären när han har druckit så här i hela sitt liv ( han är kring 1,5 år) och verkar må bra. Jag ser igentligen inte det som ett problem, vatten finns det gott om :). Jag skapade tråden mer bara för skoj skull och för att se om det fanns nån som kanske hade varit med om liknande.

är du nyfiken så kan du ju alltid ringa till en veterinär. inte för att han mår dåligt eller så utan mer av undrans skull. det har ag gjort med diverse djur

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka