Ett marsvin kvar!

I

IslaBonita

Inatt blev mitt ena marsvin plötsligt sjukt och dog. :cry:

Nu har jag ett kvar, en 5½ årig hona. Vet att man inte får ha marsvin själva. Är inte jättesugen på att fortsätta med marsvin efter att dessa har försvunnit, hellre kaniner som vi kan ha ute( min sambo är allergisk), även om de är supergoa små djur!

Så, hur gör jag nu? Låta honan vara själv på äldre dagar, eller försöker få tag i ett äldre marsvin? Brukar de gå ihop med nya vänner?

Sv: Ett marsvin kvar!

Du kanske kan ringa någon uppfödare i närheten av där du bor och fråga om du kan tex få låna hem en hona eller så. Typ som fodervärd. Det är säkert välkommet att ta hand om en ung hona som senare ska gå i avel.

Ja, det kanske vore en idé! Tack snälla för tipset!

Eller så tar du helt enkelt bort honan (om du nu inte vill ha kvar henne). Brutalt kanske, men hon har haft 5 goda år i alla fall?

Marsvin skall inte bo ensamma och jag tycker det är rent grymt att låta den leva sina sista år i ensamhet. Att avliva ett friskt djur är också uteslutet i mina ögon.

Så som jag ser det har du två alternativ:

1. Du skaffar en jämnårig hona som sällskap
2. Du omplacerar din hona till någon som söker sällskap till sin hona

Det går alldeles utmärkt att sätta ihop äldre marsvin! Jag har ett omplaceringshem för marsvin och sätter hela tiden ihop nya marsvin både honor och hanar som kommer in med nya partners.

Jag har ställt mig i kö för en liten skinny som blir leveransklar i början på juni. Hittar jag någon lämplig kompis dessförinnan är uppfödaren medveten om att jag eventuellt slår till!

Min hona verkar faktiskt inte så himla glad :cry:, en enda gång har hon visslat sedan den andra dog.... Hon äter och dricker i alla fall och får extra mycket kel och omtanke!

Hej! Jag råkade ut för samma tragiska händelse idag. Mitt ena marsvin fick somna in imorse efter att ha blivit väldigt sjuk under natten. Jag har nu kvar min hona på 3 år och hon är ett väldigt socialt och snällt marsvin. Jag sitter i samma sits och behöver nu hitta ett sällskap till henne. Jag har absolut tänkt fortsätta med marsvin och vill inte att hon är ensam. Därför söker jag nu överallt efter en liten vän till henne.

KL

Vi har haft rätt många marsvin i våra dagar.

När så ett av våra två sista marsvin, 9 år, dog,så hade vi redan bestämt att direkt avliva den andra.

vad sorgligt att de är ensamma! jag hade ingen aning om att man inte får ha marsvin ensamma? Själv har jag ju två, men jag vet många som har bara en.. men det är ju flockdjur, så de mår nog dåligt ensamma :cry:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 866
Senast: fejko
·
Övr. Barn Skriver detta under ett anonymt nick. Är det vanligt att mor/farföräldrar gör skillnad på barnen? Min mamma och min äldsta...
2
Svar
26
· Visningar
9 892
Senast: Fille
·
Däggdjur Vänder mig till kloka buke för att få lite råd. Sommaren -01 skaffade vi ett kaninsyskonpar som levde tillsammans hela livet. I april...
Svar
4
· Visningar
2 696
Senast: Klaralove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama