Ett lyckligt slut

Sv: Ett lyckligt slut

Det var en vidareutveckling av det du skrev, kanske borde knappat.

kl eller nåt.
Jag stör mig på att någon påstår att polisen i Norrtälje är skit o det stör mig när folk påstår att de olika polisdistrikten inte samarbetar. Det finns en samordnare för norrortspolisen som hanterar hundärenden, denne finns på Täbypolisen.

För mig räcker det med tillgång till internet för att få fram reg o chipnummer.

Det var en vidareutveckling av det du skrev, kanske borde knappat.

kl eller nåt.
Jag stör mig på att någon påstår att polisen i Norrtälje är skit o det stör mig när folk påstår att de olika polisdistrikten inte samarbetar. Det finns en samordnare för norrortspolisen som hanterar hundärenden, denne finns på Täbypolisen.

För mig räcker det med tillgång till internet för att få fram reg o chipnummer.

Jag har ju inte påstått någonstans att polisen i Norrtälje är skit? Inte heller att de inte samarbetar med andra distrikt.
Jag har bara sagt att de inte kunde hitta chippet på min hund vilket är konstigt eftersom det hittats både före och efter händelsen.
Den gången min hund var på rymmen var för ganska många år sen, innan det var vanligt med internet i mobilen så det var ju inte jätteenkelt att ta fram tex chipnummer om man är ute och letar samtidigt.

Men å andra sidan borde väl Polisen haft tillgång till något hundägar register eftersom hunden fanns i det och kunnat hitta mina uppgifter genom att ta namn, adress, telefonnummer och namn på hunden och kunna slå på för att få fram tex chipnr?
Men det var ju inga uppgifter som det frågades efter när jag ringde.

Ja vid hög belastning och ingen möjlighet att kvarstanna tills det kan komma och hämta, finns det tyvärr inget att göra än att släppa lös. Man kan inte ta polisbilar från trafikolyckor mm för att åka och hämta upphittade djur och de som har avtal att hämta kan bara komma så fort som de nu kan. Befinner sig den som har avtal att hämta i Malmö och hämtar en hund upphittad och skadad hund i ex Höganäs så kommer det ta ett antal timmar innan de kan köra och hämta nästa hund.

Att pensionat hämtar, det beror på att polisen har avtal med både djurambulansen och ett par pensionat och de har delat upp Skåne mellan sig för att underlätta körtider mm. Det utförs 20-40 hämtningar i Skåne/dag beroende på årstid. Då är inte antalet tillfällen då man vänder transporten halvvägs för att man har lyckats pussla ihop upphittat djur med ägare, inräknade. Det är nog lika många sådana transporter. Det är otroligt tidskrävande för alla inblandade.
Väl medveten om detta men att uppmana till att låta en hund fortsatt springa lös på riksvägar eller Europavägar kan snabbt leda till stora olyckor och mycket tragedi där inte hunden behöver vara den som lider mest då den sannolikt dör vid en trafikolycka. Juridiskt är det inte så men i mina ögon är det att uppmana till vårdslöshet i trafik.

Väl medveten om detta men att uppmana till att låta en hund fortsatt springa lös på riksvägar eller Europavägar kan snabbt leda till stora olyckor och mycket tragedi där inte hunden behöver vara den som lider mest då den sannolikt dör vid en trafikolycka. Juridiskt är det inte så men i mina ögon är det att uppmana till vårdslöshet i trafik.

Det håller jag fullt och fast med om. Har kämpat många gånger för att få loss resurser men fått ge mig och det känns absolut inte bra.

Ibland har man känt för att slänga headsetet all världens väg och åka ut och hämta hunden själv, bara den kommer i förvar. Vet inte hur många gånger jag och kollegor med för den delen, har kört omvägar till och från jobb i hopp om att få tag i hundar som har rapporterats lösspringande.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 641
Senast: MJLee
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka