Ett lyckligt slut

Aliil

Trådstartare
I morse när jag klev på bussen frågade chauffören mig om jag kände någon som hade (hans ord) en vargliknade hund. Nä, vadå undrade jag. Vad på han berättade att han hade sett en som gick längs vägen.

Då bussen vänder och åker tillbaka samma väg så vi hunden igen. Denna gång stannade chauffören och jag kunde fånga in hunden. Ringde då polisen som noterade det hela. La även upp på fejjan om hunden och att jag hade den.

Ca 2h senare ringen en man till mig och säger att han tror jag har hans hund. Han kommer och mycket riktigt det var hans. Det var vis polisen som han fick tag på mitt nr och kunde få tag på sin hund.

Summa sumerum om man hittar en hund är det lika viktigt att ringa polisen (om inte viktigare) som att lägga upp/dela med sig på fejjan.

Sv: Ett lyckligt slut

Man ska absolut göra bägge, lägga upp i Missing dog eller dyl OCH ringa polisen.
Det har hänt flera gånger bara det sista halvåret att polisen fullständigt slarvat bort anmälningar och att hundar suttit på hundpensionat flera dagar i onödan.

Anmälningar slarvas inte bort. De ligger alla registrerade i polisens anmälningssystem.

Problemet - alla län hanterar upphittade hundar olika. I ex Skåne skickar polisen djurambulansen till att plocka upp hunden, i Kronobergs län, hämtar polisen in hunden och den får sitta på polisstationen ett par dagar innan den slussas vidare till hundpensionat.

11414-operatörerna som svarar för samtalen, arbetar rikstäckande och det är ett smärre otyg att försöka reda ut vem som ska var och hur. Lägg där till att anmälan från hundägaren, sällan är komplett.

Jag skrev under min tid som operatör ca 500 anmälningar på bortsprungna hundar och jag kan räkna upp på mina 10 fingrar, de hundägare som kunde uppge chipnummer, regnummer hos SKK och som hade rätt ägaruppgifter uppgivna hos SKK, jordbruksverket och där chippet också var inregistrerat med ägaruppgifter.

När man söker i anmälningssystemet så får man upp alla anmälda hundar i hela det länet och sedan får man sitta och klicka upp varje anmälan enskilt. Står en hund inregistrerad som blandras och utan några beskrivningar så är det allt annat än lätt att para ihop rätt anmälan med rätt upphittad hund,

Så är det inte i Sthlms län, eller iaf Norrtälje kommun. När jag frågade om hämtning fick jag svaret att om jag inte kunde ha den fick jag väl sparka ut den.

Så är det inte i Sthlms län, eller iaf Norrtälje kommun. När jag frågade om hämtning fick jag svaret att om jag inte kunde ha den fick jag väl sparka ut den.

Och det svaret har vi fått också - och vi bor i Skåne. Inte någon gång har djurambulansen hämtat. Oftast har något pensionat hämtat om inte vi hittat ägaren först.

Ok apocalypsen - kan det gå bra att jag skriver att polisens system är skitdåligt vad gäller borttappade och upphittade hundar då???
Det viktiga är att man både polisanmäler och efterlyser på nätet.

Och jag vet ett fall där både ägare och upphittare hade anmält till polis men i olika kommuner (?) Så det samkördes aldrig. Men givetvis är det viktigt att anmäla.

Skönt att det slutade bra!

Jag har både anmält försvunna hundar så väl som upphittade hundar i olika län o olika län, i samtliga fall har hunden kommit till rätta tack vare polisen, även den gång en jycke tog sig från Dalarna till Värmland.

Och det svaret har vi fått också - och vi bor i Skåne. Inte någon gång har djurambulansen hämtat. Oftast har något pensionat hämtat om inte vi hittat ägaren först.

Jag "hittade" en lösspringande hund modell stående fågelhund mitt inne i Malmö, ingen ägare i sikte. Jag lyckades fånga in den och ringde numret som stod på halsbandet flera gånger men inget svar. Då ringde jag 11414 som skickade dit djurambulansen för att hämta hunden.

Det var konstigt, jag har både haft mina hundar på vift och haft upphittade hundar hos mig i Norrtälje.
Polisen har önskat att jag skulle behålla hundarna hemma tills dess att ägarna hittats, ibland har det fungerat och andra ggr har det inte det.
När det inte har fungerat har jag fått köra hunden/hundarna till ett hunddagis/pensionat strax utanför Norrtälje eller så har polisen kommit och hämtat hundarna.

Min lilla rymmare har jag fått hämta på polisstationen :o

Jag skrev under min tid som operatör ca 500 anmälningar på bortsprungna hundar och jag kan räkna upp på mina 10 fingrar, de hundägare som kunde uppge chipnummer, regnummer hos SKK och som hade rätt ägaruppgifter uppgivna hos SKK, jordbruksverket och där chippet också var inregistrerat med ägaruppgifter.

Fast det är väl kanske inte så himla konstigt att man i ett första skede inte kan uppge chipnummer och regnummer hos SKK?
Min gamling drog för några år sen när jag var ute i stallet och eftersom jag inte hittade honom inom "normal" tid så ringde jag polisen medan jag var ute och fortsatte leta och inte kan jag dem där numrena i huvudet, då hade jag ju behövt avbryta letandet för att åka hem och leta upp rätt uppgifter.
Fast i just det här fallet hade det inte spelat ngn roll, ngn hade tagit hand om hunden och lämnat den till polisen och polisen hävdade stenhårt att hunden inte var chippad för de kunde inte hitta något. Konstigt då chippet hittats både före och efter det.

Ok apocalypsen - kan det gå bra att jag skriver att polisens system är skitdåligt vad gäller borttappade och upphittade hundar då???
Det viktiga är att man både polisanmäler och efterlyser på nätet.

Bättre! Att skriva att det slarvas bort saker, antyder att personalen gör ett dåligt jobb och jag tycker det är lite nonchalant när det sitter engagerade anställda som verkligen gör allt för att ägare ska få hjälp och upphittade hundar ska få komma hem.

Man ska ha klart för sig att bortsprungna hundar/katter belastar polisens budget med miljontals kronor varje år, är otroligt tidskrävande och det är otroligt lågt (och ska så vara) prioriterat i deras verksamhet.

Ja vid hög belastning och ingen möjlighet att kvarstanna tills det kan komma och hämta, finns det tyvärr inget att göra än att släppa lös. Man kan inte ta polisbilar från trafikolyckor mm för att åka och hämta upphittade djur och de som har avtal att hämta kan bara komma så fort som de nu kan. Befinner sig den som har avtal att hämta i Malmö och hämtar en hund upphittad och skadad hund i ex Höganäs så kommer det ta ett antal timmar innan de kan köra och hämta nästa hund.

Att pensionat hämtar, det beror på att polisen har avtal med både djurambulansen och ett par pensionat och de har delat upp Skåne mellan sig för att underlätta körtider mm. Det utförs 20-40 hämtningar i Skåne/dag beroende på årstid. Då är inte antalet tillfällen då man vänder transporten halvvägs för att man har lyckats pussla ihop upphittat djur med ägare, inräknade. Det är nog lika många sådana transporter. Det är otroligt tidskrävande för alla inblandade.

Senast ändrad:

Måste man ha superminne som en savant för att få anmäla sina hundar bortsprungna hos polisen?

2 ggr har jag haft Leon på långvift, första gången märkte jag det inte eftersom jag låg o sov, hur många timmar han varit borta vet jag inte. Jag vaknade av att någon ropade mitt namn utanför huset o där stod två poliser med hunden i koppel. De hade hittat hans chip trots att det sitter i vänster bog.
Bra detektivarbete, de hittade importören/kennelinnehavaren som satt ut honom på foder hos mig. Duktig Norrtäljepolis!
Andra gången rymde han från nattlogin när jag var på jobbet, ingen märkte något innan jag kom.

Skrev om det här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1200890

Jag knatade in hos polisen i Åkersberga (Österåkers kommun), hunden försvann i Vallentuna kommun o den trevliga polisen i Åkersberga ringde till mig i Norrtälje o berättade att hunden var upphittad.

Upphittaren hade åkt från stallet i Österåkers kommun, genom Vallentuna för att ta sig till sitt arbete i Norrtälje kommun. Upphittaren hade ringt till polisen i Vallentuna. Skit vad inkompetenta polisen är.
:banghead:

Måste man ha superminne som en savant för att få anmäla sina hundar bortsprungna hos polisen?

2 ggr har jag haft Leon på långvift, första gången märkte jag det inte eftersom jag låg o sov, hur många timmar han varit borta vet jag inte. Jag vaknade av att någon ropade mitt namn utanför huset o där stod två poliser med hunden i koppel. De hade hittat hans chip trots att det sitter i vänster bog.
Bra detektivarbete, de hittade importören/kennelinnehavaren som satt ut honom på foder hos mig. Duktig Norrtäljepolis!
Andra gången rymde han från nattlogin när jag var på jobbet, ingen märkte något innan jag kom.

Skrev om det här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1200890

Jag knatade in hos polisen i Åkersberga (Österåkers kommun), hunden försvann i Vallentuna kommun o den trevliga polisen i Åkersberga ringde till mig i Norrtälje o berättade att hunden var upphittad.

Upphittaren hade åkt från stallet i Österåkers kommun, genom Vallentuna för att ta sig till sitt arbete i Norrtälje kommun. Upphittaren hade ringt till polisen i Vallentuna. Skit vad inkompetenta polisen är.
:banghead:

Eh var det här riktat till mig?

Jag har aldrig sagt att man måste ha superminne för att anmälda sin bortsprungna hund till polisen?
Jag ifrågasatte apocalypsen som gnällde om att hundägare inte kunde rabbla chip eller regnummer hos skk när man ringer och gör en anmälan.
Jag kan då inga chip eller regnummer på mina hundar i huvudet och inte har jag med mig de uppgifterna överallt heller just för att jag inte ser vitsen med det?

Om mina hundar springer bort så är de chippade så polis/veterinär eller vem som nu har en avläsare borde enkelt kunna läsa chippet och på den vägen få fram både mitt namn, telefonnummer och adress.

Dock så kunde inte polisen hitta chippet på min gamling en gång när han sprungit bort och hävdade att han inte är chippad.
Men chippet har ju hittats både före och efter den händelsen så det var nog en klåpare som letade efter det alt fel på instrumentet som skulle läsa av det.

Jag vet inte vad jag har gjort dig. Du har en otroligt provocerande och otrevlig attityd i dina inlägg. Man gnäller, är tappad och jag vet inte allt som jag har tagit emot från dig i ett par trådar den sista tiden. Hur mår du egentligen eftersom du känner att du måste bemöta okända människor på internet med sådana påhopp?

Förhoppningsvis är du en trevlig människa som bara inte vet hur man uttrycker sig i skrift. Jag tycker inte det är lönt att diskutera eller argumentera med någon som uttrycker sig på sättet du gör. För att slippa ödsla min tid på ovidkommande strunt, kommer jag inte besvara dig i fortsättningen.

Jag gav bara en förklaring till varför ett system som är baserat på att man primärt söker på chip/registreringsnummer, upplevs som om att anmälningar slarvas bort och varför det därför är viktigt att man försöker få fram den informationen till den som skriver ens anmälan. Jag var inte och kommer inte vara intresserad av din åsikt i ämnet.

Eh jag tycker du är otrevlig och hoppar på mig, jag har inte hoppat på dig i en endaste tråd.
Men du kanske känner dig träffad om vi inte tycker lika i olika frågor?

Jag frågade om det verkligen var så himla konstigt att folk inte kan chipnummer eller regnummer när de ringer in och gör en anmälan.
Jag tolkar DIG som att DU tycker att den som ringer in och gör en anmälan på sin bortsprungna hund är ett pucko för att man inte kan uppge dessa nr.

Jag har lämnat en hund till polisen en gång men dom frågade om inte jag kunde ha den själv tills ägaren hörde av sig.

Andra gången fångade jag en hund på E14 och körde ned i en nära by där jag stoppade en man som såg ut som om han letade efter tex en hund. Han blev jätteglad när jag sa att jag hade hans hund i bakluckan :)

Jag har även själv fått hämta min hund hos polisen en gång :o (också i norrtälje, vi verkar vara många som slarvar bort våra hundar här haha)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 641
Senast: MJLee
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka