Ett litet tölt-tips

Sv: Ett litet tölt-tips

namnet kom av att jag instruerade en grupp på ridskolan och en liiiten liiiten häst vi har var så in i bänken passtaktig och stadig i sin passtakt.
Jag försökte förklara lite pedagogiskt och fint att hon skulle "ta med sig hästen åt sidan" och till slut satt ryttaren av och bad mig visa hur.
Lite frustrerad (över att inte fått fram budskapet) satt jag upp och red runt och "grodan" hoppade ut:
-med en häst som är så här stabil i sin passtakt får man ta med den först åt ena hållet, sedan åt andra och så igen åt ena hållet...ja kast med liten häst liksom.
("än for hon dit, än for hon hit och än nästan in i staketet" nämndes också ;) ).
Nu är den en klassiker bland eleverna :o

/Malin

Den går under samma namn här :p
Körde det en hel del med Lokkur när han inte tog "normala" hjälper för flyttningar åt sidan ..

vet inte om jag tycker att atlis bok är så bra, den är väldigt bra utformad pedagogisk men jag tycker att de är lite tvärt emot vad jag läst mig. flytta tyngdpunkten fram om man ska framåt och bak om man ska stanna = tväremot det jag lärt mig. när man använder sig av "kast med liten häst" får man ju hästen ur balans, frågan är om det är det man vill.... det kan ju funka bra på passtaktiga hästar dock... bara min åsikt.

Man använder bara den här övningen på passtaktiga hästar just för att dom då tappar balansen i passtakten hittar ren takt för en liten stund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka