Ett litet tölt-tips

gnyr

Trådstartare
Vill dela med mig av en upptäckt jag gjorde idag. (Ni kanske redan använder er av detta "knep", men jag har inte tänkt på det tidigare)

Var ute och red min Gnyr som tyvärr har kronisk bronkit och bara promenadrids i skogen, har däför inte brytt mig om att träna tölten. (Han har fått gå i sin grisepass några år)
Men idag fick jag för mig att prova en grej på skoj.
I boken "Atlis verktyg för islandsryttare" skriver han om en övning som kallas "ta med hästen åt sidan", (Benni Lindahl nämner den i sin träningsfilm också) och jag fick för mig att prova den.
Vi börjadei grisepass (som vanligt;)), men så "tog jag med honom åt sidan", och han töltade rent flera steg! Jippie!:rofl:
För varje gång jag tog med honom tog han fler rena töltsteg, och strax kunde han tölta en rejäl sträcka! Lycka!

Hoppas fler kan ha nytta av denna öving, den gjorde min dag!

Tack för mig!
/Annelie

Sv: Ett litet tölt-tips

va innebär det att "ta hästen åt sidan"?

Kul att det fungerade för dig och din häst :)

Man liksom slänger sin vikt åt sidan ..
vet inte riktigt hur man ska förklara men man använder övertydlig viktförflyttning för att få med sig hästen rätt hastigt åt sidan.
Hästen gör då en kraftig förflyttning och blir då inte helt rak i kroppen = den kan inte grisepassa ..

du får fråga om du inte riktigt förstår vad jag emnar så får jag försöka igen :)

va innebär det att "ta hästen åt sidan"?

Kul att det fungerade för dig och din häst :)

Lätta på rumpen ur sadeln och kliv ner lite extra i den ena stigbygeln, sen kan du störa hästen med jämna mellanrum att växelvis öka trycket i vänster respektive höger stigbygel. Viktigt är att detta sker kort och att man återställer sin ursprungs balans direkt.

tack för förklaringarna!

Jag förstår hur ni menar!

Måste bara säga att det verkligen är en jättebra bok!
Speciellt om man är lite nybörjare. :idea:
Rekommenderas varmt om man vill pyssla lite med sin häst!

Det är en superb bok! Simpla, men effektiva och ganska viktiga övningar, som är skrivna mycket lättförståeligt.

Kan försöka förklara som han skriver i den. I början får man kanske vara övertydlig, krama ordentligt med höger skänkel, luta överkroppen åt vänster och föra tyglarna åt vänster (så höger tygel ligger mot halsen) om man ska åt vänster. Men man får inte hänga kvar så! Det ska gå på ett kick. Reagerar inte hästen får man försöka igen, ev med tydligare hjälper.

Himla kul när det funkar!

Det fick vi lära oss av Haffi. Faktiskt väldigt användbar övning!

Den övningen har jag fått lära mig under namnet "väga över", och fick beskrivet för mig att man stör hästens balans så att den måste omvärdera sin benförflyttning för att hålla balansen. Nu minns jag inte riktigt men man skulle oxå tänka efter åt vilket håll man vägde över/"flyttade hästen", nån som vet vad det kommer sig av? Det har varit en effektiv övning, fast jag har inte ridit passtaktig häst på år o dar nu.

För oss funkar det med att göra något så stillsamt som en liten sidvärtsrörelse för att få renare tölt, bara knappt ett steg, mest som en känsla.

Bra att du tipsar om enkla tricks :bow:

Det som Gnyr beskriver i första inlägget. "Att ta med hästen åt sidan".

/Malin

Haha måste bara säga att det går under namnet "kast med liten häst" här också :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka