Ett läger som lär?

Mavvis3

Trådstartare
Hej!

Jag är en tjej, 13 år som vill verkligen lära mig mer inom dressyren. Jag har en foderponny som jag har några gånger i veckan som är läromästare i dressyr. Man jag kan inte ens få honom i form (eller någon annan häst för den delen heller) Jag mår så dåligt av att rida då eftersom det känns som om jag "förstör" honom.
Jag rider för dressyrtränare ibland och då går det alltid jättebra MEN hon hjälper mig alltid att få ner honom. Alltså lär hon inte mig hur jag ska få ner honom själv. Och då när hon inte är med (vilket är ganska ofta) så funkar det inte alls.

Och jag vet att formen kommer när ryttaren blir mer erfaren m.m men det skulle kännas skönt om jag iallafall kunde lära mig hur man ska hålla i tyglarna och liksom få ner honom så han arbetar med bakdelen med.

Så jag har tänkt på om det finns något läger i Sverige som är lite dressyrinriktat där man bara lär sig grunder, grunder, grunder. Och där dom är tydliga med vad man ska göra o.s.v. Ett läger där det är lite mer allvar och träning, men ändå skojiga saker såklart ;)

Om ni skulle veta något ställe får ni jättegärna skriva och berätta om det. Eller om ni har några förslag hur jag kan gå till väga?

Har ni varit på något läger som är som jag beskrivit?

Hoppas ni förstod mig nu och att det inte blev rörigt, vill verkligen lära mig! :)

Kram! :)

Hej!

Jag är en tjej, 13 år som vill verkligen lära mig mer inom dressyren. Jag har en foderponny som jag har några gånger i veckan som är läromästare i dressyr. Man jag kan inte ens få honom i form (eller någon annan häst för den delen heller) Jag mår så dåligt av att rida då eftersom det känns som om jag "förstör" honom.
Jag rider för dressyrtränare ibland och då går det alltid jättebra MEN hon hjälper mig alltid att få ner honom. Alltså lär hon inte mig hur jag ska få ner honom själv. Och då när hon inte är med (vilket är ganska ofta) så funkar det inte alls.

Och jag vet att formen kommer när ryttaren blir mer erfaren m.m men det skulle kännas skönt om jag iallafall kunde lära mig hur man ska hålla i tyglarna och liksom få ner honom så han arbetar med bakdelen med.

Så jag har tänkt på om det finns något läger i Sverige som är lite dressyrinriktat där man bara lär sig grunder, grunder, grunder. Och där dom är tydliga med vad man ska göra o.s.v. Ett läger där det är lite mer allvar och träning, men ändå skojiga saker såklart ;)

Om ni skulle veta något ställe får ni jättegärna skriva och berätta om det. Eller om ni har några förslag hur jag kan gå till väga?

Har ni varit på något läger som är som jag beskrivit?

Hoppas ni förstod mig nu och att det inte blev rörigt, vill verkligen lära mig! :)

Kram! :)

Jättebra och jättekul att du verkligen vill lära dig, men jag är ledsen att säga att det finns verkligen inga genvägar. Att rida en häst i form tar tid att lära sig. Det är inget som någon kan lära ut "bara sådär". Det enda sättet att lära sig det är att träna, träna, träna med bra hjälp från marken. Det känns som om din tränare börjar i helt fel ände om hon, som du uttrycker det, "får ner honom" åt dig. Du måste lära dig ordentlig grundridning och när den sitter kommer formen. Det räcker inte att åka på ett läger, även om det säkert kan vara en bra början, om du fortsätter att rida flitigt för en BRA tränare efter det. Lycka till!

Jag tycker snarare att det låter som om du behöver en ny tränare på hemmaplan, som kan hjälpa dig att hitta rätt sätt att rida på och förklara så att du verkligen förstår. Dressyr är inte magi, även om det kan kännas så när allting bara stämmer :)
De läger jag ofta trivts bäst på när jag åkte på ridläger var de lite mindre, hos några av de större aktörerna fick jag lite känslan av att det skulle vara på löpande band nästan men lite individuell hjälp.

Stuteri MW :) Maria är fenomenal och du kan även ta med ponnyn om du vill. Men såklart så är regelbunden träning det allra bästa på hemmaplan.

Rider du regelbundet för dressyrtränare eller bara någon gång ibland? Regelbunden ridning för en bra tränare tror jag faktiskt mycket mer på än ett läger, åtminstone jag själv lär mig betydligt bättre om jag får tid på mig mellan lektionerna att prova själv. Det blir också mycket mer av en utvecklingsplan om man rider för samma tränare (särskilt om man rider privat).

Har du tagit upp hur du känner med din tränare? :)

Hej!

Jag går emot några här och säger att ett läger vore super för dig. Då kan du få intensiv hjälp och förbättras mycket under ett par dar (kanske tom få känna hur det ska kännas). Du får massor av tips och ideér som du sen kan jobba vidare med hemma, med din egen tränare.

Annars håller med om att du nog ska byta tränare. En tränare som "får ner" hästen börjar i fel ände, då kommer du aldrig lära dig hur det ska kännas.

Alltså: Åk på läger för att få en intensivstart på ditt nya ridliv och byt samtidigt tränare till någon som fokuserar på att du och hästen jobbar rätt, inte att hästen "går ner".

/Lavinia

Hej!

Tack för alla svar! :)

Stuteri MW :) Maria är fenomenal och du kan även ta med ponnyn om du vill. Men såklart så är regelbunden träning det allra bästa på hemmaplan.

Ska kolla upp det, verkar bra! :)

Jag rider för den här dressyrtränaren 2 ggr i månaden. Och det har blivit just hen för att det har varit smidigast då hen bor på den gården. Men pratat med mina föräldrar om detta hur jag känner så vi ska ev kolla efter en annan som mer lär från grunden och går uppåt sen.
Ett läger i sommar hoppas jag verkligen på. Det känns som om jag har missat en del i grundridningen om man kan säga så. Behöver få in mera grunder! ;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 466
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka