Ett kvinnoolycksöde som blev en riksnyhet

Sv: Ett kvinnoolycksöde som blev en riksnyhet

(Piteå-Tidningen)
En tragisk händelse som inte bara blev en stor lokal nyhet utan även kablades ut i riksnyheterna i radio var när 44-åriga Ellen Holmqvist från Bodträsk, Altersbruk, sparkades ihjäl av en häst. Den sorgliga olyckan inträffade för 60 år sedan, närmare bestämt i januari 1947.

http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=54530&cat=9&pageIndex=0&arkiv=False

Men jisses! Vad med grejer det hände i hela Lappland-Norrbotten i januari! :eek: Det är så man tror att jordens magnetfält flippade ur eller något.
 
Sv: Ett kvinnoolycksöde som blev en riksnyhet

Hej. Det hände INTE i Lappland, Altersbruk tillhör Piteå kommun. Det var nog en förskräcklig historia när det hände. Om jag inte minns fel var det väl sju barn som blev utan sin mamma och en man som blev utan sin fru. Katastrof på den tiden då alla bara kunde lita till sig själv och inga sociala nätverk fanns. Platsen ligger bara några mil från mitt hem.
 
Sv: Ett kvinnoolycksöde som blev en riksnyhet

Hej. Det hände INTE i Lappland, Altersbruk tillhör Piteå kommun. Det var nog en förskräcklig historia när det hände. Om jag inte minns fel var det väl sju barn som blev utan sin mamma och en man som blev utan sin fru. Katastrof på den tiden då alla bara kunde lita till sig själv och inga sociala nätverk fanns. Platsen ligger bara några mil från mitt hem.

Jag pratade om allt det andra som också nämndes i artikeln. I Arvidsjaur osv. :) Dessutom skrev jag Lappland-Norrbotten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (PT) Det är inte varje dag man ser en ängel vinna en hästhopptävling. Detta kunde man dock få uppleva när Arjeplogs ridklubb firade...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) En trafikolycka som kunde fått mycket allvarlig utgång inträffade på tisdagskvällen mellan Rosvik och Trundön. En kusk, som körde...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: coari
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) Vi vill känna oss mer delaktiga. Så resonerar de direkt ansvariga för ridskolverksamheten när frågan om en flytt till Pitholm blir...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) Katarina Bergström, 19, Lillpite, laddar för lumpen. Till hösten blir hon inkallad som gruppchef vid Beridna Högvakten i Stockholm...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp