Ett helt år ! Kalastips sökes :)

Mitten

Trådstartare
Tänk att Pluttan blivit ett helt år!! I morse 5.45 var det ett helt år sen hon for ut som en raket!

Hon har gått från det häääär ljuvliga knytet på 2350 gram

DSC_0527.jpg

via den här krabaten (6mån)
DSC_1702.jpg

till en stor tjejja !
DSC_3289.jpg

DSC_3057.jpg

DSC_3274.jpg

Så, på lördag kommer alla mor och farföräldrar och kusiner och allt ... frågan är, vad göra för tårta? Funkar det med sockerkaksbotten och frukt ? Hur är det med grädde, kan hon få ont i magen av det? Det är ju trist med tårta som inte hon får äta ...

Om Elina får välja mat skulle det nog bli rotmos och korv. Hon älskar rotmos (Jag vet att bebisar under ett år inte skall äta kålrot, men det är inte så mycket i min rotmos och hon smakade det första gången för 2 veckor sen - och hon ÄR ju ett år nu) Kan man ge folk sånt till lunch bara för att det är hennes favoritmat? Om man piffar med lite kul sallad och starka korvar och sånt? Tanken är att de skall komma på lite lunch och tårta mitt på dagen bara.

Sv: Ett helt år ! Kalastips sökes :)

Klart man klan bjuda på rotmos och korv (fast jag kommer inte, hua;)).

Vi hade dop förra helgen och storasyster 20mån bestämde maten så vi bjöd på spagetti och köttfärsås:D.

När Elivia fyllde 1år fick hon smaka på tårtan och det var både grädde sylt och annat onyttigt på den:o.

Grattis till Lillan på hennes stora dag.

Va, rotmos är ju yum-yum :D Och Elina äter ju inte korv direkt, men jag tänkte ha lite delikatesskorv och kallskuret till, som sagt, kanske till och med potatissallad för de som inte delar Elinas förtjusning i rotmos!

Och att ge henne onyttigheter som tårta (jag kanske bakar bullar också, vem vet :) ) kan väl inte göra så mycket EN dag? Hon lär ju inte bli sockerberoende av det. Det enda jag funderar på är just grädden, om hon kan få ont i magen av den helt enkelt. Å andra sidan har hon ätit rotmos innan så hon lär vara ganska mätt :idea:.

Vill så gärna ha ett ettårskalas som är för HENNE, inte som är för att de vuxna skall ha en anledning att umgås (som jag sett lite i min närhet, barnet får leka på sitt rum/se på tv så de vuxna kan prata... och dricka vin :eek:... fast det är DE som fyller år!).

Därav rotmos och barnvänlig tårta.
Tack för grattiset, skall vidarebefodra det nu, jag hörde att hon vaknat från sin sovstund däruppe nu!

viiilken sötnos :love: en glad liten trollunge.
klart det ska va HENNES kalas! rotmos å korv!

kan du inte ha fruktsallad då med glass och grädde på sidan så får lilltjejen bara lite glass/grädde? eller det kanske är mamma som längtar efter tårta? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Inga kalastips men hua vad söt!! :love:

Hon är fruktansvärt lik en kompis dotter om du vill veta :D

viiilken sötnos :love: en glad liten trollunge.
klart det ska va HENNES kalas! rotmos å korv!

kan du inte ha fruktsallad då med glass och grädde på sidan så får lilltjejen bara lite glass/grädde? eller det kanske är mamma som längtar efter tårta? ;)

En jättebra idé faktiskt! Mamma är lite rädd för tårtan eftersom hon försöker bli av med bebismagen (bättre sent än aldrig ;) ). Fast ... kusinerna har ju fått veta att det skall bli tårta och de ungarna äääälskar tårta och kanske blir lite besvikna då ...

Hon är så söt nu med sina två små tänder :D Men det är några på g i överkäken nu, men då lär hon ju fortfarande vara skitsöt men på ett annat sätt ;)

Rotmos och korv it is! Sambon trodde att jag skojade, haha, men jag har förvarnat gästerna vad som väntar.

Grattissssssss lilla knytet, nu är du inte bebis längre! Tänk drygt 2 kilo, det är 1½ kilo mindre än vad min chihuahua väger :rofl:

Tycker vanlig husmanskost och tårta och lite fika efteråt låter som en toppenidé, själva hade vi dropin under några dagar och inget tidsbestämt kalas (hon fyller ju den dagen alla är bakis 1 januari :rofl: )

Haha, hon väntade in det nya året :D. Det var duktigt! Hon vill vara ÄLDST, inte yngst.

Själv är jag glad att Elina missade 1 april med sex timmar ... puh!

Åh, hon är inte bebis längre nä! Naaaw! Det är ju sant! Trots sina ganska modesta 8,6 kilo är hon ju STOR tjej! Nu får jag inte säga min bebis längre... nu får det bli mammas tjej istället :)

Åh, hon är inte bebis längre nä! Naaaw! Det är ju sant! Trots sina ganska modesta 8,6 kilo är hon ju STOR tjej! Nu får jag inte säga min bebis längre... nu får det bli mammas tjej istället :)

Grattis Elina!!

Fast kan Elina gå?? Det är ju då man slutar vara bebis.... enligt Wikipedia...;)

"Spädbarn, baby, bebis, bäbis, är ett barn i ålder ända från födseln tills att det lärt sig gå. Dock är prefixet späd viktigare än någon annan definition, och barn som inte uppfyller tidigare nämnda kriterium men blivit gamla nog att inte uppfattas som späda bör inte längre betraktas som spädbarn. Normalt avses barn under tolv månaders ålder."

Nä, går gör hon inte, visste inte att det var kriteriet :D
Är hon jättesen då kanske ;) Mammas jättebebis?

Själv är jag glad att Elina missade 1 april med sex timmar ... puh!

Varfor da, jag ar fodd 1 april och det ar inget fel med det....:mad: :D

Gor val inget om hon far smaka lite tarta pa ettarsdagen? Varfor skulle hon fa ont i magen av gradde, ar hon laktosintolerant :confused:
Gor en tarta med sockerkaksbottnar, vaniljkram och/eller sylt, gradde och farska bar typ hallon och blabar eller kiwi, vad hon nu gillar.
Och husmanskost till lunch later ju jattebra!

Hehe jag visste inte heller att "kriteriet" for att sluta kallas bebis var att man lart sig ga... da ville inte mina vara bebisar langre da for de larde sig ga exakt 10 dagar efter ettarsdagen :D

Oh jag var rädd att någon född den 1 april skulle hitta den där meningen :o
Ja, det hade inte gjort så mycket, men vi hade ju fått höra det en del ;) Sambon sa precis när vi plussade att 'hon kommer komma 1 april'. Och det stod han fast vid hela tiden (vi hade BF 15e april). Han missade inte med så mycket!

Nej, Elina är inte laktosintolerant, och hon äter ju yoghurt och sånt utan problem, jag tänkte mest ... tja... jag har HÖRT att grädde inte är så bra bebismat :D (no shit ...).
Men då kanske det inte är så farligt. Jag tänkte göra en tårta typ som du beskriver, men med kiwi, hon älskar kiwi :)

Lärde de sig gå samtidigt?

Elina vill nog vara bebis ett tag till, hon är inte SÅ sugen på att gå än :)

Stort Grattis till din underbart söta dotter!!!

Vilket härligt hår hon har! Så fantastiskt söt frisyr på bilderna!!

Jättekram från tjockisen som går in i vecka 28 (27+0) idag :love:

Åh vad underbart med tjock mage! Och v 28 är ju lite milstolpe tycker jag, där nånstans räknas det väl som ett barn?

Elina har gått från mörkhårig till typ rödhårig till blond på sitt år :D Var skall det sluta?

Åh vad underbart med tjock mage! Och v 28 är ju lite milstolpe tycker jag, där nånstans räknas det väl som ett barn?

Elina har gått från mörkhårig till typ rödhårig till blond på sitt år :D Var skall det sluta?

Ja helt underbart, jag längtar sååå tills vi får träffa den lillea :love:

Känns som det är en evighet kvar ;)

3 Hårfärger på ett år, låter som en duktig tjej det ;)
Det gör jag med, fråga bara min frisör hur jobbig jag är:D
Vänta du bara tills hon kan VÄLJA vilken färg hon vill ha :p

Grattis Elina :)! Ge henne en extra puss från oss på Buke på födelsedagen!
Hon är jättesöt!! Och jag slår nog ett slag för att hon är ett litet barn mer än en bäbis nu- men så har jag ju en "äkta" bäbis på fem månader att jämföra med här ;).

Klart ni ska ha tårta! Godsaker till fest eller någon gång i veckan kan inte skada o livet är ju till för att njutas - särskilt när man är liten o har "fölseda"!!!

...Fast själv mår jag illa efter att jättehungrig ha ätit en alldeles för stor bit kladdkaka :crazy: ;) .

Grattis Elina :bump:

Har hon lika mage som Rasmus så är tårta inga problem :o
24351277.jpg

Sen gjorde jag supersöta cup cakes :love:
24351264.jpg

De är garnerade med små söta blåa och rosa nallebjörnar :)

Jag tycker rotmos med sen sallad och lite korvar låter jättebra. Vi bjöd bara på fika och Rasmus har ingen favoriträtt direkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka