Ett grönt finger, tack!

Cilla

Trådstartare
Jag har fått en amaryllislök i en påse av min mamma.
Vad gör jag med den?

:confused:

//Cilla - har inte ett grönt finger....

Sv: Ett grönt finger, tack!

inte ett grönt finger....
Låter som om du behöver några stycken om det ska användas (ett låter som om fingret håller på att ruttna, eller så :o )
Kruka och jord sätt löken så att det är en tredjedel under jorden, vattna sparsamt. Gärna lite svalt i fönstret.

Det finns en massa andra tipps och råd för att få blomman att visa sig till jul, men trattar och så...

God tur och önska dig ett par gröna till :angel:

Tittade i wikipedia:
"Namnet Hippeastrum (lat.) betyder ordagrant ryttarstjärna, även om D.W.Herbert, som publicerade namnet, avsåg betydelsen riddarstjärna. Det finns många förklaringar på kopplingen till en ryttare, men en teori säger att kopplingen snarare är till hästen än till ryttaren. En av de tidigast införda arterna fick ursprungligen namnet Amaryllis equestris av Linné - equestris av latinets equus (häst). Det sägs att Linné tyckte att de två högbladen på blomstängeln med lite fantasi kan liknas vid öronen på ett hästhuvud. D.W.Herbert använde sig av Linnés artepitet för att konstruera ett släktnamn, men missade kopplingen till hästen och associerade kring en annan tänkbar betydelse - eques = ryttare.

Det svenska namnet amaryllis hänger med sedan Linnés tid, trots att det egentligen är en annan växt som bär det namnet - kapamaryllis (Amaryllis belladonna). När Linné publicerade sin Systema Nature 1753 insåg han inte att den sydafrikanska kapamaryllisen och de sydamerikanska arterna inte var släkt och förde dem till samma släkte. Först under 1800-talet blev det uppenbart att det behövdes två släkten och D.W.Herbert publicerade Hippeastrum för de sydamerikanska arterna." lite kul :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har gjort ett försök för första gången, ska bli spännande att se om jag lyckas :p

Men som jag har förstått det så ska du sätta den i en kruka med bra dränering (hål i botten eller leca). En tredjedel av löken ska vara ovanför jorden.
Vattna igenom och ställ den varmt för att få igång tillväxt.
När det tittar upp ett litet grönt "skott" så tror jag den vill stå svalare.
Vattna sparsamt, vattnar man för mycket blir stjälken lång och ranglig. Ska torka ut helt mellan vattning.

Det är vad jag har läst iallafall..

. Ska torka ut helt mellan vattning.

:rofl::rofl: inga problem om man är växt hos mig!!!!! :rofl::rofl:

har sånna dära fredskalla lite varstand i huset å när dom börjar sloka brukar ja påminna sambn om att han måste vattna, vilket oftast sker inom en vecka. :D

hrm... jag hade lagt den i rumsvärme och ljust.
När det börjar titta fram en knopp, så plantera i kruka som de andra sagt.

Vattna sparsamt, den ska leva mestadels på den näring den har samlad i löken. Framförallt så får den inte bli blöt innan den har rötter att suga upp fukten med! Då ruttnar den bara. Lätt fuktighet bara tills du vet att den rotat sig.

Vill du sedan ha kvar den till nästa år är det viktigt att den får möjlighet att göra så stora gröna blad som möjligt. Det är från de bladen som den sedan drar ner näring i löken igen framåt hösten.

Jag har ett gäng, planterar ut dem i fet jord varje sommar. Tar in dem svalt och mörkt i augusti/september och låter dem torka. Vid den här tiden tar jag fram dem igen och lägger dem ljust. Då tittar det fram knoppar och blad och jag planterar i kruka. I december har jag massor av ljuvliga blommor igen.

Amaryllisar!!!! :love: :love:

löken ser ut såhär nu....
ska jag bara låte den va, typ ställa den i ett glas utan vatten ett tag nu då innan jag planterar den i jord?
29698739.jpg
29698738.jpg

(ja är medveten om att rötterna är uppåt på andra bilden... :D )

hrm... Vore det min lök skulle jag inte använda vatten.... Just för risken att den ruttnar.
Inte förrän jag ser att löken "vaknat" - dvs börjat visa en knopp eller bladspets.

Mitt förlsag är att du lägger den varmt och ljust. Köksbänken, fönstret ovanför elementet etc. Rumstemperatur duger utmärkt, bara den inte står svalt.

Så fort du ser minsta pyttetecken på liv så planterar du och sedan kan du försiktigt vattna.

Jag satte min i ett glas vatten innan jag planterade den. Bara rötterna i vattnet, inte löken.
Så stod det i en trädgårdstidning iallafall och det verkar ha fungerat här.

Ska passa på att fråga:

överallt jag har läst står det att man ska sluta vattna när bladen vissnat ner, men mina gör inte det? Nu har jag haft dem ute på bron och bladen blir visserligen mer och mer missfärgade men de lär ju inte hinna vissna i tid för att den ska hinna blomma om till julen? Det tycks dessutom komma fler underifrån, även om det inte har utvecklats något alls sista månaden. Det är några plusgrader på bron men har ju inte varit mörkare än utomhus eftersom bron är omgärdad av fönster.

Hur handskas jag med dem bäst? Ska jag ta in dem i värmen och tro att det inte bara blir blad som fortsätter komma?

min sista amaryllis jag hade stog i jord året runt och rätt som det var sköt det iväg en stjälk och den börja blomma. en gång mitt i sommarn. :D

tanten verkar ju ha kolla på detta med blommor och blad!
jag har bara kommit till att sätta löken i ett glas med vatten till rötterna och ställt glaset i en kruka. det fattas bara jord nu....
hittils har det kmmit upp tre löv och är nu 4-5 cm långa.
MÅSTE få ner den i jrden!!!

Ska passa på att fråga:

överallt jag har läst står det att man ska sluta vattna när bladen vissnat ner, men mina gör inte det? Nu har jag haft dem ute på bron och bladen blir visserligen mer och mer missfärgade men de lär ju inte hinna vissna i tid för att den ska hinna blomma om till julen?
....

Du får luras! :D

Min erfarenhet är att bladen inte alls vill vissna. Du får tvinga dem.

Jag brukar slita upp mina från jorden i senare delen av augusti, ställa dem mörkt och kallt och då minsann vissnar bladen :banana: :banana: De tror att det är vinter och dags att vila och drar in all näring från bladen ner i löken. .

Vid den här tiden på året tar jag upp dem i värmen och ljuset igen och då vaknar de till liv från den vinter de trott sig vara i (lurade lurade.... ;) )

Jag har häromdagen planterat mina, eftersom det började titta fram blomknoppar i de flesta. Så nu står en stooooor lerkruka tätt packad med lökar i fönstret.

TS - det är risken med att ställa den i fukt innan blomknoppen tittar fram. Du får en massa blad!!!

Med lite tur kommer knoppen också snart. Köpta lökar är preparerade så de bör blomma oavsett hur man behandlar dem.

...fast som sagt.... hade det arit jag hade jag väntat med plantering tills löken "vaknat" i rumsvärmen och visat en knopp. Jag vill ha knopp innan bladen visar sig så blommorna framträder bäst och löken orkar göra stooora blommor istället för att försörja en massa blad.

den har ju hela våren på sig att göra blad sedan :laugh:

Jag får satsa på lurendrejeri nästa år då! Vart har du dem när du ställer dem mörkt och kallt? Tror knappast att de ryms i kylskåpet... Alla mörka ställen jag kan komma på är varma den tiden på året och sedan kommer risken för plöstlig hård frost och jag misstänker att det inte är meningen att jag ska lura dem fullt så förträffligt? Hur kallt ska de ha?

Kan jag klippa av dem bladen de har nu (nu har jag tagit in dem i köket men utan att vattna) eller blir det någon omvänd effekt av det tro?

Jag har mina i städskåpet som är den absolut kallaste platsen i min lägenhet ;)

jag antar glatt att du ka ha dem i svart sopppåse på golvet vid balkonngdörren eller annat svalt ställe?

Mörkt är nog egentligen viktigare än rejält svalt? Så svart påse är en hit. Har man bara någon enstaka kanske svart hundbajspåse funkar?

Klippa bladen ska du absolut inte göra eftersom själva grejen är att de ska dra ner näring från de frodiga bladen ner i löken och smala på sig kraft för att blomma! Lät bladen vissna! (torka, mörker och lite svalare)

Senast ändrad:

Ja, då får de stå i skafferiet nästa höst. Nu kommer det upp nya blad även från dem som faktiskt vissnat så vi får väl se vad som händer, ljust men kallt har ju mina stått...

Tack för hjälpen!

Letade upp denna tråden för att se om det var dags och inser då att jag faktiskt gått i samma fälla igen fast på ett annat ställe... Hade lökarna ute i sina krukor tills de drabbades av mild nattfrost (inte att rekommendera, jag vet!) och bad därefter sambon bära ner dem i sadelkammaren (fd mjölkrum) som var svalt, men i norrfönster. Nu när jag satt igång elementet fortsätter de bara skjuta blad! Jag antar att det bara är att ta in dem och titta på deras långa blad och hoppas att något annat kommer också, eller? Det finns inget knep i detta läget, antar jag? Suck. Det år jag lyckas, kommer jag att övermannas av amaryllisblom eftersom jag varje år måste köpa en ny lök för att få någon som blommar till jul...

I-landsproblem, jag vet!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Trodde två krukväxter fått spinn men trådarna är grövre och sitter på krukkanten och på ett dött blad. Spinn gör ju trådar på levande...
Svar
4
· Visningar
221
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 886
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025