ett dosmått foderkalk = X gram?

B

BeastieBabe

Hur många gram/ml rymmer ett dosmått foderkalk?.. polaren fick foderkalk av en granne och ska ge ett halvt dosmått enligt förpackningen, men inget dosmått finns med.. så hur stort är dosmåttet ni som har det kvar :)
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

Det brukar ju stå hur många ml ett mått är...står det ingenstans. Men å andra sidan, varför är hon så beroende av vad det står för på förpackningen ? Hon borde ju själv veta hur mycket kalk som fattas i hennes foderstat..eller hur ?
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

ja det fattas 6 g kalk men foderkalken är utblandad med annat. ett dosmått innehåller 12 g kalk och XX g annat utfyllnadsmedel för att det ska vara lätt att dosera..

så ex om ett dosmått innehåller 12 g kalk och 18 g utfyllnad, dvs 30 g. så ska hon lägga till 15 g kalk..
Är det istället 12 g kalk och 38 g utfyllnad, dvs 50 g i ett dosmått så ska hon ger 25 g av detta pulver..
men tror hon att det är ex nr 2 och ger 25 g av detta pulver och det råkar vara ex 1 så får hästen för mycket onödig kalk..
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

*putta upp igen*
någon måste väl ha ett svar?
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

Det är svårt när man inte har förpackningen eftersom att jag faktiskt köper kalken utav ett annat stall eftersom att jag knappast behöver en påse på 30 kg åt min c-ponny, jag åker istället och hämtar i en hink utav dom och betalar för den mångden kalk jag tar utav dom.
Då är det faktiskt ganska så svårt eftersom att man inte har någon lista på mångden fodertillsot i vikt eller har något mått att använda sig utav, å därför så skulle det vara jätte trevligt om någon kunde svara på frågan.
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

Puttar upp jag oxå
måste ju finnas någon förutom jag som ger sin häst kalk
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

ja det finns det, förut fick jag massa svar men den tråden är så gammal att ja inte kunde titta på den.. =/ å inte skrev ja upp hur mkt det var heller.. trodde väl att ja skulle komma ihåg det eller att de alltid skulle finnas mått :)
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

Om det är den foderkalk som din mamma och kompisen hämtar så innehåller den 0,3214 gram Ca per gram foderkalk.

Hälsar
/Smuvir
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

Jag tror jag har en matsked i min kalk!!! I msk per mål ger jag.
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

ahh okai, så det är nog menat att det ska vara 30 g antar jag. Tack så jättemycket! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

HUr många mål ger du då? HUr mycket rymmer en matsked?
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

Japp det är det, vad trevligt att det finns folk som svarar på frågan =)
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

Du som jämt ska ha koll på allt i vanliga fall
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

Två mål, morgon och kväll. En msk rymmer 15 ml. I gram vet jag ej, har ingen våg här!
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

Vi använder os av en matsked i vårat när vi häller upp det i vågen, två matskedar stämer nog beroende på hur hårt packat det är juförsig, det blir 11 gram för mig om jag har den hårt packad och med lite ovanför iaf,
synd att du inte bor i gävle rusta säljer ut våg för 15 kr för tillfället =)
 
Sv: ett dosmått foderkalk = X gram?

ne men du har kolat upp det en gång tidigare å då brukar du veta
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 446
Senast: Shaggy
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 889
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp