Ett bra stöd till fotleden..

Ackio

Trådstartare
Jag stukade foten rejält 2012 och sedan dess sliter jag upp det regelbundet för det inte får något riktigt stöd. Räcker med att trampa liiite snett och jag är invalid en vecka med bandagerad fot i fan högläge :( Fick ett BoT stöd av en kompis men stöttar ingenting. Just nu när jag tränar så lindar jag med såna där självhäftande lindor man har till hästar för få stöd och då går det mycket lättare. Dock känner jag att jag behöver hitta ett bra stöd för att slippa linda dagarna i ända nu när man börjar träna dagligen. Ett stöd som ska funka på promenader, ridning och på gymmet. Några tips?
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Tejpa kan jag. Lärde mig av min gamla tränare för massa år sen men ingen lust med linda och tejpa. Så tröttsamt :)

Ska kika där. Tack.
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Har du varit hos sjukgymnast för att lära dig hur du bygger upp foten med muskler istället för tejp så att den håller?
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Du ska inte använda lindor och tejp utan i stället träna upp balansen i fotleden.

Det gör du genom att stå på ett ben på den skadade foten. När du klarar det kan du göra det svårare genom att göra rörelser i luften med den friska foten, framför, bakom, bredvid dig, högt och lågt.

Minst tre gånger om dagen, några minuter varje gång.
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Tack för tipset :) Ska göra det men med min balans slutar det väl med akuten :rofl:
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

du kan stå vid en vägg eller möbel och ha ett lätt stöd med handen, så att du inte ramlar, tills du fått lite bättre styrka runt foten.

En balansbräda/-platta är också ett bra tips.

(hälsar hon som verkar ha fått gummisnoddar istället för ledband runt fötterna)
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

En balansbräda/-platta är också ett bra tips.

Kan bara hålla med! Jag har höj- och sänkbart skrivbord på jobbet så att jag kan stå och arbeta. Då har jag tagit dit balansplattan och så kan jag klara av det där tränandet av veka vrister "på arbetstid". Innan tog jag mig inte tid att göra det, även om det verkligen behövdes.

Kolla också angående stödlindor, så har dom på apoteket en "färdig" fotlinda med kardborreband som är snabb och enkel att sätta på och av, den är alltså redan formad efter foten. Jag brukar ha den med då jag joggar för att ha ett akutförband om det händer något, kanske kan den funka förebyggande också medan du tränar upp dig?
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Lyssna på Cilla! Jag har ju slitit ut mina ligament totalt under åren som basketspelare (en ortoped kände på foten och sa att det var som ett hål istället för ligament till slut). Jag spelade då med hårt snörat fotskydd med skenor i, annars vek foten sig av ingenting. Men, med mycket balansträning och lagom påfrestning under många åk så klarar jag nu att träna utan skydd! :) Har stavar när jag går ute för att öka stabiliteten, men kan klara mindre intervaller utan dem nu :)
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Provade det igår. Gick sådär.. vinglig ;) Idag fuskade jag och höll i dörrkarmen en stund ibland för inte helt sätta mig på baken :D
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Medan man borstar tänderna, handfatet är så nära att man snabbt kan ta tag i det, eller hålla i det med ena handen i början.
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

*kl*

Precis vad jag tänkte - min syster har dragits med en instabil fotled sedan hon trillade av en häst i början av 90-talet men efter att vi börjat träna box tillsammans för tre år sen har hon faktiskt fungerat i flera år utan att stuka sig! Hon var en sån som foten bara kunde vika sig på så hon damp i backen och slog sig rejält i bland.

Och att starta med tandborstningen är perfekt, vare sig man vill stärka fotleden eller bara öva balans i största allmänhet.
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Givetvis ska man OCKSÅ träna upp styrkan i fotleden. Detta kan man göra på balansplatta, som flera har föreslagit ovan, genom olika övningar när man står på golvet, gärna på ett ben.
Denna träning ska man göra långsiktigt, dvs inte förvänta sig snabba resultat, inte starta för hårt utan trappa upp stegvis, precis som när vi träna våra hästar.
Dock måste man kunna ha två tankespår samtidigt.
Vid varje vrickning/stukning töjs senor och ledband ut, som uttänjda resårband.
Det är av största vikt att undvika att vricka sig en ytterligare gång. Samtidigt är det nu mycket lättare att vricka sig även vid små påkänningar, just eftersom senor o ledband är uttöjda. Prio 1 är att undvika en ny vrickning!
För att undvika detta, som förebyggande insats, är det ofta helt nödvändigt med något stöd i samband med aktiviteter med ökat risk för vrickning, t ex löpning, men i vissa fall även promenader i ojämn terräng.
Av denna anledning är det ofta nödvändigt att KOMBINERA träning av fotleden, med någon form av stöd (tejp, ngn typ av fotledsstöd) vid just dessa tillfällen. Resten av dagen bör du givetvis vara utan.
Det handlar alltså inte om ANTINGEN träning ELLER fotledsstöd, utan både - och.
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Så du menar att det är bättre att "koppla bort" vardagsträningen och bara göra det på balansplatta?
Nej jag tror som min syster att stöd ska användas så lite som bara går. Hon bevisar ju dessutom att det fungerar. :)
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Jag har inga synpunkter på val av stödbandage.

Det är mycket klokt att träna upp sina fotleder med balansplatta för att förbättra den egna stabiliteten och minska risken för ytterligare stukningar/vrickningar.
 
Sv: Ett bra stöd till fotleden..

Nej.
Använd fotledskydd/tejpning e dyl när risken för nya vrickningar är stor, t ex vid löpning eller andra situationer där man riskerar att hamna snett med foten.
I övrigt, var utan. Vardagsträning - absolut!
Parallellt med detta träna specifika övningar för att stärka fotleden.
Vartefter den blir starkare kan man successivt minska användningen av fotledskyddet/tejpningen.
Detta handlar inte om ideologi.
Det handlar om att se till att man inte ytterligare tänjer ut ledband och därmed förvärrar skadan. Jag vidhåller att detta är prio 1.
När vi sätter igång hästar efter en skada är vi noga med att "skynda långsamt". Är det konstigt att människokroppen faktiskt fungerar på ett liknande sätt?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp