ET var ute...

Sv: ET var ute...

Fick ju igår veta att MK tydligen har samarbete eller vad man ska kalla det med en kiropraktor som är där varannan vecka (tror jag det var). Kanske kan vara en ide, det skiljer ju lite mellan en ET och en kiropraktor iaf. Men som sagt, jag fattar om du ger upp, fast med min Kele framför näsan är jag ju snudd på manisk med ett andra utlåtande ;) Min equiatriker, som jag var nöjd med, litade på, har bra rykte etc sa ju gång på gång att hon INTE var sned i kroppen. Second opinion sa ju (och vad viktigare är - visade mig också) något annat. Och det verkar ju inte helt omöjligt (även om det ju inte är säkert än) som att det var just det som var roten till det onda och anledningen till det oförklarliga (ledinflammationerna). Så av förståeliga skäl är jag ju ganska pigg på just second opinioniden just nu.. Även om JAG nog aldrig kommit på den själv just för jag litade på min equiatriker etc (det var vet som ville ha ett andra utlåtande som fick mig att leta rätt på en ny)

Corax skrev:
Ja-a... Idag kom dagen som jag väntat på så länge. Min equiterapeut kom ut för att kolla hästarna.
Min valack är ju oförklarligt halt på vf och har behandlats två gånger i kotled och carpus så jag hoppades att ET kunde hitta något som förklarade det hela.
Hon gick igenom honom bit för bit men... nä. Inget. Han var inte ens sned i bäckenet. Ingenting... Zip... Zero... :crazy:
Det enda var att han var riktigt öm i senan i det "sjuka" benet.
Jaha. Vad säger man? Tur eller otur? Men nu står jag här och har verkligen INGEN jä**a aning om vart hältan kommer ifrån och utdömningen hänger som ett svart moln över mig och hästen.
På onsdag ska vi in för tredje gången till kliniken och jag vet att han fortfarande är halt. :(

Mer positivt var ju unghästen i alla fall. Hon var lika glad och charmig som vanligt även fast hon ömmade rejält över länden. Men det har sin naturliga förklaring. Sned var hon inte heller. Däremot hade hon en låsning i nacken som justerades.

Ja, det var min början på dagen det...
Ska man skratta eller ska man gråta?

samam här ska jag berätta! Min ponny har varit avställd i 5 månader, vi vet inte vart hältan kommer ifrån, hästen är igenom kollad över allt, harvarit inne på stömsholm 11 gånger nu. Igår när vi var där fick han domen, ´han vart utdömd, men jag tycker nästan det känns skönt eftersom, en häst som haltar är inte en frisk häst, min ponny kunde inte ens leka med sina kompisar i hagen. Och han är bara 8 år gammal. Det problemet han har har han haft sedan liten. ingen vet vad felet är, inget i bena ryggen eller munne, dom har gjort allt! så tyvärr, hans historia slutade här...

Corax skrev:
Nu har jag varit ute och klämt och kännt på stackars hästen. Började med den sida han inte har ont i. Kände gropen (och hur musklerna gick)och tröck i lite olika varianter. Det enda han sa var "Fan vad du är jobbig matte... LÄGG av!!" Men någon hejdundrande reaktion kom inte där.
Andra sidan då... Samma sak där med att jag testade lite, men nä... Han reagerade dock mer där med att ta upp huvudet lite och vara allmänt irriterad (ville gå omkring men så var det med båda sidorna). Men det är så svårt med den här hästen då han är så känslig överlag. Han reagerade precis likadant när jag "körde in" fingrarna i magen på honom.
Däremot så började han tugga efter att jag varit på den andra (den onda)sidan.
Så... kan jag ha gjort fel? Eller var där bara ingenting? :confused:

För att förtydliga hästens personlighet;
När ET hade kollat igenom honom så sa hon att det enda hon kunde hitta var att han reagerade ganska kraftigt på ena sidan manken ("bakre" Trapezius?). Men när hon sedan kände igen så sa han ingenting. Han tycker mest det är Äckligt när nån tar på honom...

Ursäktar sent svar.

Om hästen hade haft några av de låsningarna som man kunde misstänka så hade du fått rejäla reaktioner, hästen hade ryckt till som om han fått elektricitet. Det kan ju naturligtvis sitta i främre Bröstryggen ändå, jag avundas inte er jakt på ursprunget!! Ibland tar der verkligen hur lång tid som helst.

Förresten, *måte tänka* Du har inte lagt ut ngn bild ngnstans så man kan se?

Alexandra_W skrev:
Fick ju igår veta att MK tydligen har samarbete eller vad man ska kalla det med en kiropraktor som är där varannan vecka (tror jag det var). Kanske kan vara en ide, det skiljer ju lite mellan en ET och en kiropraktor iaf. Men som sagt, jag fattar om du ger upp, fast med min Kele framför näsan är jag ju snudd på manisk med ett andra utlåtande ;) Min equiatriker, som jag var nöjd med, litade på, har bra rykte etc sa ju gång på gång att hon INTE var sned i kroppen. Second opinion sa ju (och vad viktigare är - visade mig också) något annat. Och det verkar ju inte helt omöjligt (även om det ju inte är säkert än) som att det var just det som var roten till det onda och anledningen till det oförklarliga (ledinflammationerna). Så av förståeliga skäl är jag ju ganska pigg på just second opinioniden just nu.. Även om JAG nog aldrig kommit på den själv just för jag litade på min equiatriker etc (det var vet som ville ha ett andra utlåtande som fick mig att leta rätt på en ny)

MENAR! Du! Hittade den andre ngt! Jag är dåligt uppdaterad :o Peka mig vidare till en tråd Alexandra :D

Jag är inte heller avundsjuk på mig själv. Har sovit väldigt dåligt och jag har "bad feelings" inför idag. Kliniken nästa... :crazy:
Jag lägger väl ut två bilder som är tagna "mitt i alltihopa". Det var fyra dagar som jag ju kunde göra saker med honom efter första behandlingen. Sen började han halta igen. Förmodligen satt Finadynet kvar i kroppen på honom dessa dagar.

Här ser du i alla fall hur han såg ut med ryttare. Andra gången jag red (snarare åkte)...
PA040009.jpg

PA060055.jpg

Jag orkar inte göra en ny tråd så jag fortsätter väl på denna.

Så var klinikbesöket avklarat och det gick precis så dåligt som jag hade befarat...
Han var inte ett uns bättre.
Vet. satte först bedövning i carpus men hältan var inte mycket bättre efteråt. Vi lyste senan (gaffelbandet)och det var inte nått att anmärka där.
Efter de "sedvanliga" bedövningarna i kotan och hovleden så slocknade hältan helt.
Redan innan hade vet. antytt att det nog var dax att skicka in papprena till försäkringsbolaget.
Nu hade han även ändrat åsikt om hovbroskförbeningen (med fraktur). Det kan vara den som är boven och i så fall så finns ändå inget att göra.

Ja, nu är det väl bara att vänta på papprena från förs.bolaget då...
Jag har varit gladare och jag har mått bättre, men det kanske är överflödig information.

Tack alla för erat stöd och all peppning. Hoppas ni finns där nästa gång det går åt helsefyr med nån av hästarna...

Halloj tjejen!

Det finns liksom inget att säga, mer än att det är klart vi finns.

"håller om en stund"

Jag vet inte vad jag ska skriva, det finns inga ord som kan trösta dig nu...
Men jag är så väldigt ledsen för eran skull, det är inte rättvist :(

Ta hand om dig!

Kram Petra

Finns inte så mkt mer att tillägga i tråden för mig, vill bara att du ska veta att du får och kan ringa mig och prata lite om det precis när och om du vill, inga problem :p

Mitt nr. hittar du via hemsidan

Kram

Åh Cia så ledsen jag blir! :cry: Jag har haft så fullt upp med packning, flytt och allt annat som hör till vardagen och måste skötas att jag bara stressat runt och inte kommit ihåg att ringa dig. :( Jag har knappt varit inne på buke de sista veckorna så jag har inte haft en aning om hur det gått för er förrän jag läser din tråd nu och drabbades av värsta samvetskvalen.:crazy:

Jag vet hur ont det gör när alla chanser tagit slut och alla möjligheter är uttömda. Tag hand om er alla och försök njut den sista tid ni har kvar innan ni skiljs åt. Kramar från mig och lillan.

Alexandra_W skrev:
Fick ju igår veta att MK tydligen har samarbete eller vad man ska kalla det med en kiropraktor som är där varannan vecka (tror jag det var). Kanske kan vara en ide, det skiljer ju lite mellan en ET och en kiropraktor iaf.

Jag beklagar verkligen.. tråkig historia.

OM du skulle komma på att du vill prova nåt så träffa den här killen som Alexandra menar. Han var ända här uppe i landet på uppdrag idag och jag var dit med en pålle samt tittade på när han behandlade flera andra hästar. En RIKTIGT seriös och duktig ET (har jag för mig han benämnde sig själv) som jobbade med akupunktur också. Han hade även tjejen med sig som lasrade där det behövdes.
Att han jobbar på klinken tycker jag säger en del. De hade varit på turné i Norge också "för att reta vet. där", de gillar tydligen inte "alternativare".. Han nämnde flertalet topphästar som han jobbat med. Och han var inte speciellt dyr.
En häst han behandlade hade en väldigt underlig skadebild. Allt tydde på en sak, men han var på ett annat vis.. Ska bli mycket spännande att se uppföljningen, han hade aldrig sett nåt liknande.
Ja, det var bara det jag tänkte säga..
Än en gång, jag beklagar.

Inte ska du ha dåligt samvete inte! Jag klarar mig alltid. Visst, det är tungt men jag har ju Lillskiten som håller mig uppe.

Jag ska sätta honom på Finadyne snart så ska han få hoppa en sista gång i alla fall. Tyvärr inte med ryttare men han blir ju lika glad för det kan jag tänka mig.
Han mår väl inte så himla bra just nu så nått roligt måste vi hitta på. Står mest och hänger i hagen och ser ledsen ut.

Har du tagit hem din lilla Golden nu?

Nu får det vara som det är... :(
Jag orkar inte längre försöka hitta folk som kostar massa pengar. Förmodligen är det ju hovbroskförbeningen som spökar och då är det inte så mycket att göra.
Dessutom så har jag hört att den ET du (och Alex)pratar om inte tar emot nya kunder.

Men tack ändå!

Det har verkligen sina baksidor med att ha djur..:(
fick själv ta bort en häst i somras (4år), vet precis hur det känns. Kan inte säga något så att det känns bättre heller :cry:
du får försöka se det som att gu gör honom en tjänst. :(
*tröstkramar*
/K.A

misan skrev:
Jag beklagar verkligen.. tråkig historia.

OM du skulle komma på att du vill prova nåt så träffa den här killen som Alexandra menar. Han var ända här uppe i landet på uppdrag idag och jag var dit med en pålle samt tittade på när han behandlade flera andra hästar. En RIKTIGT seriös och duktig ET (har jag för mig han benämnde sig själv) som jobbade med akupunktur också. Han hade även tjejen med sig som lasrade där det behövdes.
Att han jobbar på klinken tycker jag säger en del. De hade varit på turné i Norge också "för att reta vet. där", de gillar tydligen inte "alternativare".. Han nämnde flertalet topphästar som han jobbat med. Och han var inte speciellt dyr.
En häst han behandlade hade en väldigt underlig skadebild. Allt tydde på en sak, men han var på ett annat vis.. Ska bli mycket spännande att se uppföljningen, han hade aldrig sett nåt liknande.
Ja, det var bara det jag tänkte säga..
Än en gång, jag beklagar.

Jag tror INTE du och jag pratar om samma person! Den jag menar är equiatriker (och precis som Corax säger/jag sgat till Corax så talade han sist han var här om att han inte tar nya kunder för närvarande). Men han jobbar inte på någon klinik, han har ingen 'lasertjej' med sig etc. Så, vi talar INTE om samma person!

(Sen förstår jag Corax beslut att 'ge upp' och stöttar det fullständigt)

Ja, nu är de samlade de små liven. Lillan har gett henne en smäll på insidan överarmsbenet så hon är lite öm och svullen där, men ohalt så jag håller kollen men bryr mig inte så mkt mer. Om du vill ha lite ombyte är du välkommen att komma förbi och se hur de har det. :)

Jag tycker du gör rätt som låter honom få smärtlindning och ha lite roligt den tid som är kvar. När det ofrånkomliga till slut väntar är det lika bra att försöka njuta av stunderna och göra det bästa av den tid ni har kvar tillsammans. :love:

Jag kommer gärna förbi och hälsar på. Men det är det där med tid, ork och pengar. :( Men jag ska försöka. Speciellt efteråt kan jag nog behöva tidsförströelse.
Vi får se när det blir, jag hör av mig!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 106
Hästvård Jag skulle vilja veta om det är några av er bukare som har erfarenhet av spondylos och benpålagringar i rygg på hästar? Jag har ett...
Svar
7
· Visningar
8 604
Senast: Leah
·
Hästvård Bekymrar mig lite över att min häst verkar lite skev.. Han har behandlats av Equiterapeut ett par ggr, första gången hittades en hel del...
Svar
4
· Visningar
1 223
Senast: moli
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka