ET var ute...

Sv: ET var ute...

Då hade jag förstått rätt alltså! *klappar sig själv på huvet* ;)
Men nu är jag ju säker.
Åker nog ut lite tidigare (innan det blir mörkt)för att "kolla läget". :p

Stress Punkter:

SP.jpg

Om man tar 3:e punkten och för fingret en liten bit upp hittar man rätt,

Här får hästen en "elektrisk" stöt om man trycker in och om det finns en blockering i C6, C7, T1 eller T2.

Man kan inte missta sig, men det är inte alla som vet hur hitta.

Sen kan man kanske viska detta till sin terapeut som förhoppningsvis kan rätta till det om det behövs.

Det är ganska vanligt vid svårlösta frambenshältor.

Observera nu att denna rekommendation var ställd till Corax och inte till alla på forumet för en generell undersökning ;)

Nu har jag varit ute och klämt och kännt på stackars hästen. Började med den sida han inte har ont i. Kände gropen (och hur musklerna gick)och tröck i lite olika varianter. Det enda han sa var "Fan vad du är jobbig matte... LÄGG av!!" Men någon hejdundrande reaktion kom inte där.
Andra sidan då... Samma sak där med att jag testade lite, men nä... Han reagerade dock mer där med att ta upp huvudet lite och vara allmänt irriterad (ville gå omkring men så var det med båda sidorna). Men det är så svårt med den här hästen då han är så känslig överlag. Han reagerade precis likadant när jag "körde in" fingrarna i magen på honom.
Däremot så började han tugga efter att jag varit på den andra (den onda)sidan.
Så... kan jag ha gjort fel? Eller var där bara ingenting? :confused:

För att förtydliga hästens personlighet;
När ET hade kollat igenom honom så sa hon att det enda hon kunde hitta var att han reagerade ganska kraftigt på ena sidan manken ("bakre" Trapezius?). Men när hon sedan kände igen så sa han ingenting. Han tycker mest det är Äckligt när nån tar på honom...

Senast ändrad:

Väntar med spänning på carolas svar.....

Kramar om Corax en extra gång.

//Hera som suger efter kunskaper, då massageutbildningen inte ger tillräckligt.... :angel:

Ja jag väntar också! Vart ÄR hon? :p

Måste man ge sig till tåls ända tills i morgon tro? :D

Måste fråga bara.. Är ET någon du brukar anlita? Som du vet är duktig? Jag har annars den uppfattningen att dom hittar väldigt olika mycket med sina undersökningar. Min ET har t.ex. behandlat hästar som andra kollat på innan utan att dom hittat ett förskjutet bäcken. Kanske värt att testa någon annan om det inte finns någon annan lösning..

Jag har haft samma ET i flera år nu och jag har inga planer på att byta. Dessutom samarbetar vi bra eftersom jag känner vad som är fel och hon fixar. ;) Förutom nu med valacken då... :(

Så har även jag hittat din tråd :crazy:

Det borde finnans en anledning varför han ändå är halt, nu ångrar jag att jag inte åkte upp till dig förra söndagen i stället för att måla stallet.

Förstår att du funderar och vänder på alla utvägar till hur du ska lösa framtiden med hästen, det är inte lätt, men det bästa vore om du kom fram till ett beslut hur du vill ha det med båda hästarna oavsett hur det går med valacken på onsdag.

Skrev du inte att hon fann en ömhet i senan? Då skulle jag inte tveka en sekund med att åka in till vet o "lysa" senan så att det inte föreligger någon form av skada, har haft flera fall där de varit ömma i senor o ägarna har varit inne o ultraljudat dom o det har då funnits ett problem/skada där

Ja mycket riktigt, hon fann en rejäl ömhet i senan. Jag har tid till kliniken på onsdag och självklart kommer jag att tala om detta för min vet. och be om ultraljud!

Ja någon anledning måste det ju finnas. Men vart??
Ska, som jag nämnde ovan, be om ultraljud på onsdag.
Hittar dom inget i senan och han är lika halt fortfarande så vet jag inte om jag vill ha en till behandling. :crazy: Eller, en till kanske det blir men sen får det vara nog. Ska höra vad vet. säger och prata igenom det ordentligt.

Lillan är i alla fall flyttad nu. Hon tog allt med ro, som vanligt, och började äta det första hon gjorde. SEN kunde hon väl kaaaanske tänka sig att hälsa lite på de andra mellan tuggorna. :D

Corax skrev:
Ja mycket riktigt, hon fann en rejäl ömhet i senan. Jag har tid till kliniken på onsdag och självklart kommer jag att tala om detta för min vet. och be om ultraljud!

Ja det tycker jag att du ska be att få, finns ju vissa vet som inte tycker om att man vill "ha" vissa saker undersökta för de kan själv.... hoppas att du inte har en vet som resonerar så i varje fall...lycka till

Det gör han inte... Speciellt eftersom han själv sa att han hoppades ET hittade nått.
Eftersom det enda hon hittade var just senan så måste det ju kollas. Jag tror han håller med.

Hoppas jag...

Vi får se i morgon.

Det var ingen rolig historia :crazy:
Jag har själv haft en mystisk hälts på min häst, men senare konstaterades en ligamentskada med hjälp av ultrajud.
Det kanske kan röra sig om någon inflammation?, men man tycker ju vet borde hitta något.. :confused:

men nu till det jag egntligen ville säga..
om du kan, invetstera i några back on track.. jag menar, de gör verkligen underverk på många hästar. Jag vet att de är dyra, men de håller länge och jag har sett dessa lyckas läka många "mystiska hältor" och ta bort stelheter hos hästar.

Lycka Till!
och tala om hur det gick när du varit hos vet!

/K.A

Fan också är ju den spontana känslan. Men jag är lite inne på second opinion av ET eller liknande spåret även jag. Inte så mycket för jag TROR att din ET har fel, utan mer av anledningen att second opinions alltid är bra (om du vill alltså, jag fattar ju om du vill ge upp med..)

I övrigt kan jag nog bara bidra med tummar, tassar och hovar härifrån och hålla med ang att UL:a senan. Håll mig uppdaterad. (Det finns uppdatering från K:s återbesök som var igår nu med förresten..)

Tack för tipset, men jag har redan BoT-paddar. ;)
Visst är de suveräna men jag kan inte ha honom lindad eftersom han hittills har gått ute dygnet runt.
From i morgon står han inne på nätterna men inte heller då kan jag ha honom lindad eftersom det inte ingår i hyran, eller kan köpas till.

Kan även tillägga att Ja, det är inflammationer han har. I hovled, kotled OCH carpus (samma ben). Frågan är bara vart i från de kommer...
Blir förmodligen en tredje behandling i morgon. :smirk:

Klart jag håller dig uppdaterad. Hur kan du tro att du slipper undan? ;) :D

Vi får se vad vet. säger i morgon och om han rekommenderar ett andra utlåtande av ET så blir det så. Annars får det vara.

Kollade honom förrästen lite snabbt i dag. På volt. 1 grad... Fortfarande. Sista behandlingen har inte gjort varken från eller till. Så nått jävla vaj är det ju nånstans. MEN VART (eller vad)??? Kan ju bli knäpp för mindre. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 106
Hästvård Jag skulle vilja veta om det är några av er bukare som har erfarenhet av spondylos och benpålagringar i rygg på hästar? Jag har ett...
Svar
7
· Visningar
8 604
Senast: Leah
·
Hästvård Bekymrar mig lite över att min häst verkar lite skev.. Han har behandlats av Equiterapeut ett par ggr, första gången hittades en hel del...
Svar
4
· Visningar
1 223
Senast: moli
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka