ET, massör etc.

Sv: ET, massör etc.

Kl
Jag tar ut massör några gånger om året. Jag tycker att det är skönt att någon klämmer igenom henne och säger att allt är bra (är lite hypokondrisk med henne). Sen har vi haft en kurs i hästmassage för husbehov i klubben. Vi fick lära oss lite olika grepp och framför allt tycker jag att man får en mysig stund tillsammans med pållen när man masserar. Även om det är sjukt jobbigt för händerna!

Kiropraktor eller ET har jag aldrig testat. varför vet jag inte men jag tror inte det funnits något behov.

Jag har samma problem fast tvärt om, går jag till kiropraktorn så är problemet löst ett par dagar. Går jag regelbundet hos massör så håller det sig helt borta. Så det beror på vad man har för problem helt enkelt.

Ja, muskler som är stela, spända och förkortade kan dra skelettet snett och då är det ju rätt väg att gå om man vill ta bort orsaken och inte bara symptomen.

Ni som har massörer till era hästar, får ni lära er lite som ni kan göra sjävla, nån enklare massage eller streching mellan behandlingarna eller som ni kan fortsätta att underhålla med? Det finns ju många som masserar själv som gått nån kurs eller så.

"Min" ET är utbildad inom både kiropraktik och massage och jag har fått både stretch- och massageövningar att göra på egen hand. Underhållet är väldigt viktigt tycker jag.

Det där med psyket känner jag igen.
Min häst har blivit mycket mjukare och kan trava ganska bra på en volt. Sålänge man håller sig en bit innanför spåret. Rider man nära spåret så spänner han sig så fort man kommer till A eller C, för då ser han väggen och tror att han ska svänga. Han reagerar inte alls på samma sätt när man kommer från öppna delen av volten, trots att det blir samma kurva där, utan det är bara hörnen som "skrämmer" honom.

Sen så är jag inne på samma spår som Boj, att man måste se till helheten. Det är väl aldrig "bara" oavsett vad man pratar om, utan oftast är det ju flera saker som hänger ihop som behövs för att komplettera varandra.

Självklart, jag tyckte bara det var så uppenbart så jag brydde mig inte ens om att skriva det. :p

Själv så är jag lite försiktig med kiropraktik efter att ha sett flera hästar som blivit behandlade av riktiga klåpare. Men det är en bra behandlingsform om den görs rätt, helt klart.

Delvis Kl

Hoppas det är okej att jag ställer en liten följdfråga på detta. Jag skulle kunna tänka mig att ta ut t.ex. en ET till min häst för att känna igenom honom en gång. Speciellt nu när han har stått still länge och ska sättas i gång igen.

Men hur vet man att man får tag i en som är bra? Jag är så rädd att få tag i någon "klåpare", då jag tror att det gör mer skada än nytta. Hur har ni gjort för att hitta någon bra?

Jo, men om man inte har några såna? Känner ingen härikring som har haft någon ET eller dylikt till sin häst - tyvärr!

Fråga runt du, garanterat finns det någon som har anlitat någon för ändamålet även om du inte känner dem direkt.

KL

Jag har frågat alla jag känner och det var en som visste en duktig massör, men annars har jag inte fått tag på något.

Hur pass hög standard håller de som är med i SVEF? Det står ju på hemsidan att de som inte sköter sig kan bli uteslutna, och att de har ansvarsförsökring, men hur noga kollas de upp egentligen?

Hur mycket skiljer sig en massörs utbildning från en ETs? Jag tyckte det verkade som att en ET är utbildad inom lite av varje, men är de fördjupade inom det på samma sätt som en som bara är massör eller kiropraktor, eller vet de bara lite om mycket?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 779
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Senast: super
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka