Estnisk häst

videnlis

Trådstartare
Har någon en Estnisk häst, en eestihobune?
Hur är den? Hur stor är den?
Nyfiken på rasen!
 
Har ridit ett flertal, på Öland finns mängder då man försöker plocka fram ölandshästen igen (men liksom stannat vid estnisk häst och inte fortsatt avla)

De flesta är inom d-ponny mått (vissa är under), grovt lågt ansatt hals, kubbig och stor rumpa. Lång rygg tycker jag är vanligt återkommande, långa huvuden. Markbundna gångarter (har sätt ett fåtal som rör sig ok, de syns betydligt mer på hoppbanan än dressyrbanan)
Mentalt är de egensinniga, stoooor personlighet och envisa. Sen finns det värre och bättre varianter såklart men jag har inte suttit upp på en enda jag iallafall ansett vart trevlig och arbetsvillig men om det beror på hästens personlighet eller miljön det kan jag inte svara på.

Vill du ha bilder kan du skicka PM :)
 
Markbundna gångarter (har sätt ett fåtal som rör sig ok, de syns betydligt mer på hoppbanan än dressyrbanan)
Mentalt är de egensinniga, stoooor personlighet och envisa. Sen finns det värre och bättre varianter såklart men jag har inte suttit upp på en enda jag iallafall ansett vart trevlig och arbetsvillig men om det beror på hästens personlighet eller miljön det kan jag inte svara på.
Haha ojdå, de jag har provridit har inte alls varit sådana :eek:
 
Spännande, hur har du upplevt de?
Har du möjligen film på nån som har trevliga gångarter? :angel:
Filmer borde finnas men jag är inte säker på att jag har dem på denna datorn. ;)
Väldigt samarbetsvilliga och härliga hästar, i alla fall de jag har ridit! :love: De flesta lyssnade jättebra och försökte verkligen vara ryttaren till lags, både när ägarna och jag red. Dock har jag också stött på mindre trevliga individer.
Kanske har jag haft tur, men jag är i alla fall helt förälskad i rasen, och jag funderar starkt på att skaffa en. :D
 
@zaracha jag säger inte att du inte får eller att jag inte rekommenderar rasen. Men för min del föredrar jag Welsh och new forest om det ska vara ponny :angel: bättre gång och mer möjligheter. Jag har uppfattat de som rätt bekväma :p
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
633
Senast: Tajger
·
Mat Blev nyfiken när det fanns fingerlime i butiken. Men nu vet jag faktiskt inte vad jag ska använda den till :confused: . Finns det några...
Svar
4
· Visningar
319
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras När jag läste i tråden om försök att förbättra trubbnosaveln så blev jag nyfiken på om det är någon mer här än jag på Bukefalos som har...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp