ESTA-ansökan: stad eller församling?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Fruentimber
  • Startdatum Startdatum
F

Fruentimber

Har googlat som en tok men hittar inga direkta svar. Jag + 9 till åker till New York på fredag, pappa har fyllt i ESTA för övriga gruppen förutom mig och sambon (vi väntade in hans nya pass) så nu gjorde jag och sambon ESTA-ansökningar ikväll. Vi blev oense om vad som skulle skrivas under födelseort, jag skrev per automatik själva orten (t ex Göteborg, Stockholm, ni fattar), men det är ju inte vad som står i passet? I passet står det församlingsnamnet, och nu tycker sambon att vi har gjort fel.

Han har ju rätt i sak men hur stor skillnad gör det? Pappa har fyllt i orten och inte församlingar för hela gruppen. Måste vi ansöka om nya ESTA?

I andra trådar på nätet påpekar folk dessutom att det är det första namnet som står på passet som man ska fylla i under "tilltalsnamn", trots att det då kanske inte är tilltalsnamnet?

Alltid när jag söker visum skriver jag exakt som det står i passet under födelseort. Jag skriver även alltid mitt första namn som tilltalsnamn även fast det inte är det.

Hur petiga de är vid just ESTA-ansökningar vet jag inte.

Alltid när jag söker visum skriver jag exakt som det står i passet under födelseort. Jag skriver även alltid mitt första namn som tilltalsnamn även fast det inte är det.

Hur petiga de är vid just ESTA-ansökningar vet jag inte.

Ja, det är ju en betydlig skillnad mellan ESTA och visum. ESTA är ju "bara" ett inresetillstånd och inget annat, när vi väl stigit på planet spelar det väl ingen roll längre? Det var ju både den ena och den andra frågan som var något luddig och det mesta kunde besvaras med "unknown" så det verkar inte vara mycket av uppgifterna som faktiskt är av betydelse.

Det var ju både den ena och den andra frågan som var något luddig och det mesta kunde besvaras med "unknown" så det verkar inte vara mycket av uppgifterna som faktiskt är av betydelse.
Jamen dåså, då är det väl inget problem?

Jag menade bara att svara på dina frågor angående hur man ska svara. Och då är alltså min uppfattning att det viktigaste är att uppgifterna man lämnar ska överensstämma med passet. Att det är skillnad på visum och ESTA är jag helt på det klara med :).

Ja, det är ju en betydlig skillnad mellan ESTA och visum. ESTA är ju "bara" ett inresetillstånd och inget annat, när vi väl stigit på planet spelar det väl ingen roll längre? Det var ju både den ena och den andra frågan som var något luddig och det mesta kunde besvaras med "unknown" så det verkar inte vara mycket av uppgifterna som faktiskt är av betydelse.

De kollar väl den när man går av planet? Tror de gjorde det när vi åkte.

Det enda som är viktigt är väl att namnet i passet stämmer exakt med namnet på flygbiljetten, dvs i exakt samma ordning. Det är enda gången jag varit nära att bli portad från ett flyg till USA, när jag satt mitt tilltalsnamn och mitt mellannamn i olika ordning.
ESTA:t har betydelse när man går genom passkontrollen sedan man kommit fram. Men SÅ petiga är dom inte att en sån pyttedetalj skulle sänka hela resesällskapet! Senast jag var över kollade dom ESTA:t och en av oss tre hade inte varit till USA de senaste åren och då fick vi köa ihop med henne. Annars, om man varit dit på senare tid, får man slinka före i kön. Så var det när vi åkte ifjol, antagligen för att snabba på de annars milslånga köerna.

Det enda som är viktigt är väl att namnet i passet stämmer exakt med namnet på flygbiljetten, dvs i exakt samma ordning. Det är enda gången jag varit nära att bli portad från ett flyg till USA, när jag satt mitt tilltalsnamn och mitt mellannamn i olika ordning.
ESTA:t har betydelse när man går genom passkontrollen sedan man kommit fram. Men SÅ petiga är dom inte att en sån pyttedetalj skulle sänka hela resesällskapet! Senast jag var över kollade dom ESTA:t och en av oss tre hade inte varit till USA de senaste åren och då fick vi köa ihop med henne. Annars, om man varit dit på senare tid, får man slinka före i kön. Så var det när vi åkte ifjol, antagligen för att snabba på de annars milslånga köerna.

Men på ESTA't fyller du ju bara i tilltalsnamn och efternamn, dvs inga mellannamn?

De kollar väl den när man går av planet? Tror de gjorde det när vi åkte.

Ja det gör de kanske också? Men framför allt kollar de väl innan man går på planet dit eftersom det är ett inresetillstånd och inget annat.

Men på ESTA't fyller du ju bara i tilltalsnamn och efternamn, dvs inga mellannamn?
Jag minns inte, det är nog så. Det jag skrev var bara ett tips "i övrigt" inför utresan! :) Annars tycker jag mest det är vid passkontrollen på flygplatsen i USA som man blir grillad ibland. Det är där ett par kompisar blivit stoppade - och satta på vändande plan hem...! Dock inte av såna skäl som födelseort etc utan för att de varit där för ofta för nyligen....
Blir ditt ESTA godkänt vid ansökan så är allt ok, tänker jag! Det godkänns ju i samband med ansökan, inte vid själva resan. Tror sen bara att du står som godkänd i deras dataregister.

Jag minns inte, det är nog så. Det jag skrev var bara ett tips "i övrigt" inför utresan! :) Annars tycker jag mest det är vid passkontrollen på flygplatsen i USA som man blir grillad ibland. Det är där ett par kompisar blivit stoppade - och satta på vändande plan hem...! Dock inte av såna skäl som födelseort etc utan för att de varit där för ofta för nyligen....
Blir ditt ESTA godkänt vid ansökan så är allt ok, tänker jag! Det godkänns ju i samband med ansökan, inte vid själva resan. Tror sen bara att du står som godkänd i deras dataregister.

Varit där för ofta ??
Hur ofta är man där då ?
Jag har varit där 3 ggr på 2 år ... Och ska tillbaka i höst igen så det blir ju 4 ggr på 3 år ... (vanliga "semester längder" dvs 2-3 veckor... )

Varit där för ofta ??
Hur ofta är man där då ?
Jag har varit där 3 ggr på 2 år ... Och ska tillbaka i höst igen så det blir ju 4 ggr på 3 år ... (vanliga "semester längder" dvs 2-3 veckor... )
Jag har också i det närmaste pendlat vissa år och bara haft problem en gång, i LA, av en typ som undrade varför min resväska för så orimligt tung och tog mig åt sidan för genomgång modell petig.

Den kompis jag tänker på senast hade tillbringat långa perioder i USA, skydiving. När han kom tillbaka igen blev det stopp. Trots att han har väldigt gott om pengar och mao tar IN en massa kosing till landet. Och dessutom är lite småkändis. Men nix. Han fick åka hem igen.

@Lena Furberg ESTAn kan dras tillbaka fram tills dess att du kommit in i landet. Jag har varit med flera gånger om att passagerare fått godkänd ESTA för att sedan nekas vid gaten eller på planet.

ESTA tycker jag bara känns som en extra reseskatt.
Bara du har betalat och gärna har kvitto på det så kommer du igenom.
Det var väl den försäkran man förr fyllde i på planet?
Jag blev utkickad från immigration och missade planet vid ett tillfälle då jag tyckte att min ESTA var giltig. De tyckte att den hade gått ut/inte var tillräckligt med tid kvar.
Jag betalade då in på flygplatsen (tror jag var i Kanada då och skulle till staterna) och då var det ok att komma igenom. Det var ju liksom inte petigt med vem jag var, bara de fick sina 600 eller vad det nu var....
Kändes lite oseriöst faktiskt.

Man ska dessutom boka sin ESTA på deras egen hemsida, INTE genom nåt annat företag som "erbjuder hjälpen". 600:- är ungefär vad dotterns kompis pappa betalade för hennes ESTA när hon skulle resa med oss, på deras egen hemsida tror jag det kostade 250:-. Högst.

Vi betalade 14 dollar per ESTA, så det är ju inga jättekostnader. Men överlag är jag nog lite skeptiskt till hur den är utformad just idag. Väldigt få fält var obligatoriska, man skulle även fylla i sina föräldrars namn :confused: och svara på huruvida man tänkt begå terrorbrott eller om man medverkat vid folkmord... :cool:

Nu verkar det ju vara klart, men jag hade skrivit som i passet. Det är ju det de kollar emot i första hand.
Lustigt att flera märkt att ESTA dras hit och dit, aldrig sett någon som haft problem eller haft det själv.
Jag har åkt sex ganger på fem år.
Kanske beror på om något är konstigt ifyllt.. Sen har vi i och för sig släkt (svåger) idit vi reser som de kan ringa upp om det skulle vara något.
Kanske är uppgiften om det underlättande.
Namnet på föräldrarna underlätar väl om de känner att de måste kola upp något för att avslöja om man försöker komma in på lögner eller inte.

Jag fyller i allt som går på papprena även om något skulle kännas onödigt. Jag känner inte igen det med unkown men får kolla nästa gång jag behöver nytt.

Här är länken till ESTA-sidan man ska använda:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Nu verkar det ju vara klart, men jag hade skrivit som i passet. Det är ju det de kollar emot i första hand.
Lustigt att flera märkt att ESTA dras hit och dit, aldrig sett någon som haft problem eller haft det själv.
Jag har åkt sex ganger på fem år.
Kanske beror på om något är konstigt ifyllt.. Sen har vi i och för sig släkt (svåger) idit vi reser som de kan ringa upp om det skulle vara något.
Kanske är uppgiften om det underlättande.
Namnet på föräldrarna underlätar väl om de känner att de måste kola upp något för att avslöja om man försöker komma in på lögner eller inte.

Jag fyller i allt som går på papprena även om något skulle kännas onödigt. Jag känner inte igen det med unkown men får kolla nästa gång jag behöver nytt.

Här är länken till ESTA-sidan man ska använda:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Du får skriva UNKNOWN på flera av uppgifterna, t ex föräldrarnas namn/uppgifter och födelsestad, hotell (du kanske inte bokat något) etc. Då borde ju just födelsestad inte vara av största vikt, tänker jag? Min svåger fyllde i ESTA för bara några månader sen innan han åkte till Florida, ska kolla vad han skrev.

Det är den sidan vi har använt.

@Cattis_E Jag har arbetat två år med säkerheten kring flighter till USA och har alltså varit med vid otroligt många avgångar. Därför har jag ju givetvis sett många saker som man som resenär vanligtvis inte märker av.

Liknande trådar

Äldre Min sambo ska aka till New York pa business-resa i slutet av oktober. Han har i sitt förra jobb rest mycket i östra Afrika och har...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 528
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar